2019-10-13, 07:44
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Dylan är fantastisk och värdig priset. Hans musik och texter skjuter över huvudet på dig. Varför är ni medelmåttor alltid så säkra på er sak? Borde väl inte vara svårt (ens för er) att inse att ni saknar förmåga att plocka upp nyanser och subtiliteter i tillvaron(och därmed också i konsten och litteraturen).

Typiskt medelmåttigt att gilla Bob Dylan och tro att man begriper lite mer än andra. Sara Danius borde ha gjort allt för att avstyra att han fick priset.
Citera
2019-10-13, 08:14
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ryktet säger rödvin och Tramadol..
Vartifrån kommer det ryktet? Du själv som hittat på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Marenmannen
SD dog i hemmet i sömnen enligt lösa rykten. Obduktion krävs isf.
Obduktion krävs endast om dödsorsaken är oklar. Det dör massor med människor hemma som inte obduceras.

Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
för att sitta på stolen borde hon ju ha haft råd att leva nyttigt. Hon måste ju haft sparade pengar. Alla vet ju att en försurad kropp lättare drabbas av sjukdom som cancer.
Det är rent blaj som ingen har kunnat bevisa på ett vetenskapligt sätt.
Citera
2019-10-13, 08:32
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon var döende i cancer och kan mycket väl ha avslutat det i förtid.

Narcissist som hon är tänker hon att hon ska stjäla fokus från Nobelpriset. En flaska rödvin och en burk med sömntabletter och så är det klart.

Japp. Ingen slump att det hände precis när pristagarna utsågs. Precis som du säger ville den narcissistiska knytbluskärringen försöka stjäla föreställningen.
Citera
2019-10-13, 08:58
Medlem
[quote=rotebro-conny|68989282]
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Var i ligger det modiga? Hon bars ju fram av hela etablissemanget och var framhejad av större delen av svenska folket. Alltid tråkigt när människor går bort, men jag förstår inte alls hennes enorma storhet som utlöser dom här hyllningarna.

Korrekt. SD hade hela media på sin sida från början. De tidigare invalda kvinnliga ledamöterna gjorde inte revolt i Akademien av feministiska orsaker eftersom de hade tyngd i sig själva oavsett kön. Tragisk händelse för de anhöriga men någon nationell sak är det inte. Svenska Akademien är större än varje enskild ledamot. Historia och hävd är inte alltid något som reflexivt i vår nya tid måste raseras. Litteraturens roll i samhället blir allt viktigare i vår fördummande tid att upprätthålla och nödvändigtvis förstärkas utanför politikens och s k ideologins klor.
Inte någon av de fyra sista illiterata statsministrarna har haft klassiska bibliotek och att tala om i sina hem, vågar jag påstå.
Citera
2019-10-13, 10:45
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Det var inga droger med i spelet va, tänker typ H,
(tänker högt bara, nånting som slog mig).
Citera
2019-10-13, 10:58
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
SR, Sveriges Radio, i det röda Godmorgon Världen, i P1, hade idag en (förväntad) total-hyllning till Ms. Sara D som överträffade alla förväntningar hos oss och som därtill lyckades överträffa Flashbackanvändaren FarbrorAgge i devot avgudinnedyrkan av Ms. Sara D (...OK, avgudadyrkan, genusrät ska' va' genusrät).

Framlidna Ms. Sara D beskrevs av inbjudna gäster som en intellektuell gigant, i klass med de största namnen.

Till Godmorgon Världen-studion av röda redaktionen inbjudna Dramaturg Annelie D*fwa (*=u) jfrån Dramatiska Teatern, Dramaten, klädde det i ord, ungefär som vi minns det: "...Sara var vår Storasyster, som sade "Kom, jag ta'r täten. Följ mig!"

(Vi tänker, när vi lyssnar: Sara D var allas vår Matura Greta. Vi synes nu alla vara lost & lonely, utan Storebror som Leder oss. Eeh, Storasyster som leder oss, menar vi.)

Åter till Godmorgon Världen: Många ggr, så uttrycktes i programmet att "Sara Danius var en Drottning. Drottningen av Svenska Akademien."

Lyssna gärna själv, starkt psyke krävs. Länk: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=7320205

Vi undrar nu: Kan Sara Danius komma postumt tilldelas Nobel-prisen i Litteratur och därtill Nobels Fredspris?
Citera
2019-10-13, 10:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Typiskt medelmåttigt att gilla Bob Dylan och tro att man begriper lite mer än andra. Sara Danius borde ha gjort allt för att avstyra att han fick priset.

Klart hon borde gjort det. Att ge Dylan priset var ett lågbottenmärke utan dess like. Tom han blev förvånad. I klass med att ge Obama fredspriset innan han ens var tillsatt.
Citera
2019-10-13, 11:33
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart hon borde gjort det. Att ge Dylan priset var ett lågbottenmärke utan dess like. Tom han blev förvånad. I klass med att ge Obama fredspriset innan han ens var tillsatt.

Om inte annat var det ju lite sent. Om han fått det på 80-talet hade det kanske känts djärvare.
Nu betydde det väl mest att de var lite trötta och fantasilösa i Akademien...
Citera
2019-10-13, 11:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det där är ju trams. Sara Danius ville att Katarina Frostensson skulle lämna Akademien, därför att det var genom hennes inflytande som den numera våldtäktsdömde Jean-Claude Arnault (Frostenssons make) hade fått så mycket pengar och makt genom Akademien. Danius kom dessutom på kollisionskurs med Horace Engdahl, eftersom Engdahl var bästa kompis med Arnault och kallade honom för en förebild för alla unga män.

Visst, visst, jag kan hålla med dig, men min poäng var, att direkt då Frostenson äntligen försvunnit från SA så gjordes det till en grej i media "detta är ett resultat av gubbvälde", "nu är det inga kvinnor kvar i SA"
(man gjorde helt enkelt en poäng av att lasta gubbarna att även Frostenson va borta).
Jag minns så väl att jag läste en artikel om det "Va, det var ju Danius som ville sparka Frostenson. Gubbarna ville rädda henne." skrev DN typ.

Detta störde mig. Att det vändes till att SD var oskyldig även till att Frostenson försvann. Jag kan leta upp artiklar och visa dig.
Den feministiska dramaturgin går till så.
Citera
2019-10-13, 12:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Om inte annat var det ju lite sent. Om han fått det på 80-talet hade det kanske känts djärvare.
Nu betydde det väl mest att de var lite trötta och fantasilösa i Akademien...

Jo det kändes ju mest som att nu ska vi vara lite modiga och förändra oss. Låt oss ge Dylan priset 30 år för sent. Det var väl Saras största gärning i livet. Låt oss vara modiga i vår knytblus och förändra saker och ting. Det sket sig. Men hon försökte ju iaf.
Citera
2019-10-13, 12:31
Medlem
What-the-hecks avatar
Intelligent och med integritet. En kombination som är ytterst sällsynt.
Tragiskt!
Citera
2019-10-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Intelligent och med integritet. En kombination som är ytterst sällsynt.
Tragiskt!
Ja, det är en bristvara. All heder åt henne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in