2019-10-09, 00:45
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ah Pupi Avati! The House with Laughing Windows (1976) är det jag sett av honom, gillade den skarpt!

Skall jag vara helt ärligt så uppskattade jag Zeder bättre än THWLW, missförstå mig dock rätt här; House har är mer komplex, stabilare historia och mer intressanta grunder att utgå och bygga ifrån men tempot, sammanhållningen, atmosfären och skådespelarna är mångt bättre i Z.
Stefano i House bär både utseendet och skådespelet av en väldigt hjälplös och lite vek man vilket jag har svårt att riktigt resonera med och fatta tycker för. Stefano i Z är istället driven, fokuserad och allmänt mer "badass" till sin attityd och i sin härligt nonchalanta utstrålning.

Såg du Zeder och i så fall hur tycker att du dem två står sig gentemot varandra?
Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-10-09 kl. 00:48.
Citera
2019-10-09, 00:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Skall jag vara helt ärligt så uppskattade jag Zeder bättre än THWLW, missförstå mig dock rätt här; House har är mer komplex, stabilare historia och mer intressanta grunder att utgå och bygga ifrån men tempot, sammanhållningen, atmosfären och skådespelarna är mångt bättre i Z.
Stefano i House bär både utseendet och skådespelet av en väldigt hjälplös och lite vek man vilket jag har svårt att riktigt resonera med och fatta tycker för. Stefano i Z är istället driven, fokuserad och allmänt mer "badass" till sin attityd och i sin härligt nonchalanta utstrålning.

Såg du Zeder och i så fall hur tycker att du dem två står sig gentemot varandra?

Jag tycker också att Zeder är bättre, skönare och lite smutsigare stämning i den filmen. Sedan var slutet i THWLW väldigt förutsägbart och faktiskt lite tråkigt in min mening.
Citera
2019-10-09, 01:12
Medlem
Neofytens avatar
Citat:

Jag håller det verkligen inte emot dig, för det måste vara närmare ett decennium sedan jag såg The House with Laughing Windows men det kanske jag glömde nämna tidigare hehe. Men jag minns att den hade en charm över sig som jag uppskattade, Stefano skulle återställa den där kyrkomålningen och ja, det var det, fram till slutet! Inte blivit av att se Zeder än men jag känner att jag också måste se om House nu när vi började snacka om den, får köra båda en kväll!
Citera
2019-10-09, 01:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag håller det verkligen inte emot dig, för det måste vara närmare ett decennium sedan jag såg The House with Laughing Windows men det kanske jag glömde nämna tidigare hehe. Men jag minns att den hade en charm över sig som jag uppskattade, Stefano skulle återställa den där kyrkomålningen och ja, det var det, fram till slutet! Inte blivit av att se Zeder än men jag känner att jag också måste se om House nu när vi började snacka om den, får köra båda en kväll!

Pupi Avati har även gjort en av de bästa skräckfilmerna från 90-talet, om vi avser Italien där de fornstora glansdagarna sedan länge var förbi vid denna tidpunkt.

Arcane Sorcerer (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0115564/?ref_=nm_flmg_wr_27

Bra film som behållit mycket av känslan från de gamla filmerna från 70-talet.
Citera
2019-10-09, 14:22
Medlem
Hej igen alla skräckfilms-fantaster, nu vill jag rekommendera tre stycken nya skräckfilmer.

1: ) Titel: "Coma" med Michael Douglas från året 1978 ... en så kallad "Suspense and horror-movie, filmen som sådan har en längd av approximativt 1 timma och 53 minuter.

2: ) Titel: "Dubbleganger" med Drew Barrymore från året 1993 ... är en ren skräckfilm, filmen har en längd av approximativt 1 timma och 44 minuter.

3: ) Titel: "RollerCoaster" från året 1977 och är en katastrof-och-skräck-thriller, filmen har en längd av approximativt 1 timma och 59 minuter.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-09, 22:33
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag tycker också att Zeder är bättre, skönare och lite smutsigare stämning i den filmen. Sedan var slutet i THWLW väldigt förutsägbart och faktiskt lite tråkigt in min mening.

Pupi Avati har även gjort en av de bästa skräckfilmerna från 90-talet, om vi avser Italien där de fornstora glansdagarna sedan länge var förbi vid denna tidpunkt.

Arcane Sorcerer (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0115564/?ref_=nm_flmg_wr_27

Bra film som behållit mycket av känslan från de gamla filmerna från 70-talet.

Jag uppskattade dock charmen och stoffet som svävar i luften på inspelningsplatserna och mellan karaktärerna i THWLW så jag förstår varför du rekade den Neofyten. Den har bra delar helt klart! Det var bara oturen att jag hade sett Zeder först vilket gjorde att jag själv satte förväntningarna på helt fel håll. Eftersom THWLW är av den riktigt gamla italienska skolan så är det orättvist och dumdristigt av mig att bedöma den efter en 80-talsfilm som Zeder. De är ju från två separata eror med helt olika utgångspunkter, om man nu bortser från det övernaturliga vill säga. Hur som helst är jag glad att man inte missat någon av dem.

Den här är ju fantastiskt, ännu en film att se framöver. Tack Sadeyes.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-10-09 kl. 22:36.
Citera
2019-10-09, 22:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag uppskattade dock charmen och stoffet som svävar i luften på inspelningsplatserna och mellan karaktärerna i THWLW så jag förstår varför du rekade den Neofyten. Den har bra delar helt klart! Det var bara oturen att jag hade sett Zeder först vilket gjorde att jag själv satte förväntningarna på helt fel håll. Eftersom THWLW ju är av den riktigt gamla skolan italiensk supernatural/skräck så det är orättvist och dumt av mig att bedöma den efter en 80-tals film som Zeder när vi såg på den. De är ju från två separata eror med helt olika utgångspunkter, om man nu bortser från det övernaturliga vill säga. Hur som helst är jag glad att man sett båda.

Den här är ju fantastiskt, ännu en film att se framöver. Tack Sadeyes.

Nej, THWLW är inte på någotvis dålig, långt ifrån. Den är faktiskt ganska bra och en film man bör se om man gillar genren. Håller med i din beskrivning, den charmiga lilla byn med sina dammiga gator och speciella klientel av kufiska bybor. En väldigt varm och solig skräckis i ordets rätta bemärkelse.

Det är ju bara det att Zeder är ännu bättre och faktiskt en av de bästa filmerna någonsin i vad man kan kalla för någon slags pseudo zombie genre.

För många filmer kan man aldrig se.
Citera
2019-10-11, 14:28
Medlem
Jag vill rekommendera en Amerikansk skräckfilm gjord år 2000 och som har titeln: "Dolt under ytan" med Harrison Ford & Michelle Pfeiffer. Skräckfilmen har en tid av approximativt 2 timmar och 10 minuter.

Skräckfilmen är enligt mig väldigt spännande och innehåller många riktigt bra scener.

Mvh/ JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-11, 19:25
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag vill rekommendera en Amerikansk skräckfilm gjord år 2000 och som har titeln: "Dolt under ytan" med Harrison Ford & Michelle Pfeiffer. Skräckfilmen har en tid av approximativt 2 timmar och 10 minuter.

Skräckfilmen är enligt mig väldigt spännande och innehåller många riktigt bra scener.

Mvh/ JokerⓂ@nnen

Det är en drama, ingen skräckfilm though. Just saying
Citera
2019-10-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Det är en drama, ingen skräckfilm though. Just saying

Var vänlig googla titeln "Dolt under ytan"
Står skriven som en Amerikansk skräckfilm och annat: Dramafilm/Mysterium.

Jag kan även läsa på filmfodralets baksida av en GB-version som Amerikansk skräckfilm, antagligen har man skrivit fel ?

Mvh /@JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-11, 20:16
Medlem
Hej @Hayworthian

Jag har en filmfråga till dig.

Den Italienska filmen med titeln "Spasmo" från år 1974 står skriven som Italian Horror movie, på själva filmfodralet står det också Italian Horror movie.

Enligt Svenskan är det en så kallad Mysterium/film noir.

Då vill jag fråga dig, är det en Mysterium/film noir och inte en Italiensk horror movie ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-11, 20:25
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Var vänlig googla titeln "Dolt under ytan"
Står skriven som en Amerikansk skräckfilm och annat: Dramafilm/Mysterium.

Jag kan även läsa på filmfodralets baksida av en GB-version som Amerikansk skräckfilm, antagligen har man skrivit fel ?

Mvh /@JokerⓂ@nnen

Kanske testa att kolla på rullen? Det är ingen skräckfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in