2019-10-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Tänkte om du blandat ihop det med din undran.
Jag har inte "undrat" om SD/HD var misstänkta från början av tråden! Det kan inte ha undgått någon som läst tråden.

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till...
Citera
2019-10-11, 10:12
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har inte "undrat" om SD/HD var misstänkta från början av tråden! Det kan inte ha undgått någon som läst tråden.

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till...
Min tanke var mer om du blandat ihop ” Dock något märkligt jag kommer ihåg från tråden var att ett flertal postare, inkl mig själv, hann se (trodde sig se) att daalan postade ett inlägg om att SD var GM och som hen sedan dementerade att hen skrivit... och inlägget borttaget. (kanske någon kommer ihåg... orkar inte leta)” med de första inläggen i tråden.
Citera
2019-10-11, 10:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några mediauppgifter som antyder att det kan handla om en gravad hund här:

Enligt förhandsinformationen om boken skulle Peter Springare berätta vad som egentligen hände:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

I augusti 2019 lägger polischefen locket på, och ingen polis får längre uttala sig om utredningen:

När Nerikes Allehanda ställer frågor svarar åklagare nuförtiden "Lämna mig ifred":
https://www.na.se/artikel/aklagaren-vagrade-svara-pa-na-s-fragor-da-hon-just-lamnat-jobbet-maste-kunna-svara-utanfor-arbetstid -ett-anmarkningsvart-uttalande
Polisens pressmeddelanden:
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/nyhetsarkiv/?lpfm.loc=%C3%96rebro%20l%C3%A4n
Citera
2019-10-11, 11:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Polisens pressmeddelanden:
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/nyhetsarkiv/?lpfm.loc=%C3%96rebro%20l%C3%A4n
Hmm, så då är inte Springare helt överens med den officiella uppfattningen om vad som egentligen hände? Åtminstone inte när det hände eller så kan det vara svårt att komma ihåg alla detaljer
Citera
2019-10-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Några mediauppgifter som antyder att det kan handla om en gravad hund här:

Enligt förhandsinformationen om boken skulle Peter Springare berätta vad som egentligen hände:

I augusti 2019 lägger polischefen locket på, och ingen polis får längre uttala sig om utredningen:

När Nerikes Allehanda ställer frågor svarar åklagare nuförtiden "Lämna mig ifred":
https://www.na.se/artikel/aklagaren-vagrade-svara-pa-na-s-fragor-da-hon-just-lamnat-jobbet-maste-kunna-svara-utanfor-arbetstid -ett-anmarkningsvart-uttalande

Det var jouråklagaren som inte ville svara.
Citera
2019-10-11, 11:34
Medlem
AgatonSaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
hur får du det till 161m, hur jag än mäter så blir det 125-135m fågelvägen?
med 161m så hamnar man på fel sida om motorvägen

161 meter (egentligen 0.1 mile eller 528 feet) är det avstånd som måste vara mellan två cacher inom geocaching.

Eftersom många snöat in på att geocaching är "orsaken" till detta mord, så kanske någon postare (JM?) tyckte att det avståndet var lagomt att ta med i en av sina texter, men det är helt tydligt inte det verkliga avståndet mellan offrets bostad och fyndplatsen.
Citera
2019-10-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
hur får du det till 161m, hur jag än mäter så blir det 125-135m fågelvägen?
med 161m så hamnar man på fel sida om motorvägen

Hon flög knappast till FP/BP utan promenerade får vi väl anta, om än ev dragits viss bit. Exakt promenadavstånd på en meter när är väl ointressant.
Senast redigerad av Remark 2019-10-11 kl. 11:49.
Citera
2019-10-11, 12:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tror att datumen som PS anger stämmer, då hela kapitlet om Hjärstamordet är uppbyggt på ett sådant sätt att händelserna knyts till och beskrivs väldigt tydligt kring just veckodagar med datum. Kapitlet inleds väldigt markant med "Måndagen den 14 maj" då han (dagtid) blev informerad om försvinnandet. Och därefter beskrivs händelseförloppet (ur Springares perspektiv) över hela den första veckan. I slutet av veckan beskrivs sedan utförligt om hans sedermera kritiserade semesterresa fredagen den 18 maj då han på morgonen begav sig till Tyskland. Med andra ord hade berättelsekedjan inte kunnat "hålla ihop" alls om han hade missat eller lagt till ett felaktigt datum i början av veckan.

Min bedömning.

Och då passade några andra på att gå
ut med efterlysningen av LW, vilket
PS inte gillade.

Avbröt PS semestern på lördagen när
LW hittades?
Citera
2019-10-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och det skulle väl i så fall kullkasta en av de få , som jag ser det, trovärdiga fakta- och vittnesuppgifter som funnits, det vill säga skriken ungefär vid 23.25-23.30 tiden den 14 maj.

Mycket märkligt.

Men det finns väl inget som egentligen motsäger daalans uppgifter: hen har ju trots allt aldrig påstått att det var LW som skrek?
Citera
2019-10-11, 12:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och det skulle väl i så fall kullkasta en av de få , som jag ser det, trovärdiga fakta- och vittnesuppgifter som funnits, det vill säga skriken ungefär vid 23.25-23.30 tiden den 14 maj.

Mycket märkligt.

Jag ser det som en omöjlighet att polisen först efterlyser LW med datum 14-15 maj och därefter även efterlyser vittnen till natten mellan 14-15 maj. Det finns heller ingen rimlighet att media skulle luras på detta sätt. Lenas dödsannons, allt skulle bara vara fejk.

Det skulle ju kullkasta polisens trovärdighet något enormt hos befolkningen.

Att dalaans skrikvittnesmål skulle ingå i någon konspirartionskomplott, förutom att alla LWs vänner och familj skulle hålla tyst, det ser jag som osannolikt. Även om det skulle handla om SÄPO.

Det enda jag kan komma att tänka på är att det har hänt något någon, några dagar innan försvinnandet. Men även det borde vänner som hon var förtrogen med fått höra om detta varit av allvarligare art och det hade föranlett ingripande med husrannsakan mm.

Men även det känns tveksamt, så jag tror att det skulle sätta SD ordentligt på pottan dagen för försvinnandet. Tror inte en sekund att han hade släppts efter några timmar enbart, då på en resa till USA.

Nu väntar jag bara på att NA, eller någon annan media får tag på denna goja av datum.

Eller en vettig förklaring till detta från Springare. Om det skulle finnas minsta substans i det han skriver är det väl Springares krigsförklaring till polisväsendet.

OM, och då menar jag verkligen OM det skulle ligga något i dessa datum som Springare skriver i sin bok, då kanske detta har varit anledningen till den förkortning av manus och försening av utgivning av boken som har skett.

Tidernas mest märkliga och virriga utredning?
Citera
2019-10-11, 12:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det finns väl inget som egentligen motsäger daalans uppgifter: hen har ju trots allt aldrig påstått att det var LW som skrek?
Jag kommenterade den "vinkeln" i det här inlägget

Citera
2019-10-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ser det som en omöjlighet att polisen först efterlyser LW med datum 14-15 maj och därefter även efterlyser vittnen till natten mellan 14-15 maj. Det finns heller ingen rimlighet att media skulle luras på detta sätt. Lenas dödsannons, allt skulle bara vara fejk.

Det skulle ju kullkasta polisens trovärdighet något enormt hos befolkningen.

Att dalaans skrikvittnesmål skulle ingå i någon konspirartionskomplott, förutom att alla LWs vänner och familj skulle hålla tyst, det ser jag som osannolikt. Även om det skulle handla om SÄPO.

Det enda jag kan komma att tänka på är att det har hänt något någon, några dagar innan försvinnandet. Men även det borde vänner som hon var förtrogen med fått höra om detta varit av allvarligare art och det hade föranlett ingripande med husrannsakan mm.

Men även det känns tveksamt, så jag tror att det skulle sätta SD ordentligt på pottan dagen för försvinnandet. Tror inte en sekund att han hade släppts efter några timmar enbart, då på en resa till USA.

Nu väntar jag bara på att NA, eller någon annan media får tag på denna goja av datum.

Eller en vettig förklaring till detta från Springare. Om det skulle finnas minsta substans i det han skriver är det väl Springares krigsförklaring till polisväsendet.

OM, och då menar jag verkligen OM det skulle ligga något i dessa datum som Springare skriver i sin bok, då kanske detta har varit anledningen till den förkortning av manus och försening av utgivning av boken som har skett.

Tidernas mest märkliga och virriga utredning?

Tidsangivelserna i Spanares bok är FELAKTIGA är nog den enklaste förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in