Citat:
Ursprungligen postat av
Lisa-S
Angående det töntiga utseendet hos Grandmanen. Enl. Jonna Mendez, former CIA Chief of Disguise om man tittar på youtube klippet med henne. ( har delat tidigare )
https://www.youtube.com/watch?v=mUqeBMP8nEg&fbclid=IwAR0kObxRmOaqMPbJzI4w_ Ma2k1L3YquQbvLBUy-0w79pA476nmBu2Bccyrk
3 min in så pratar hon om något som kallas ”The little gray man” som den ultimata förklädnaden.
Om man dessutom pratar om att byta identitet under rörelse så tyder det på att GM är en professionell utbildad person. Om man dessutom byter identitet före MOP. Jag tänker på den blå täckjackan som man hittade på en kyrkogård i närheten. Hur skulle det passa in i tidsplanen med ett klädbyte? Vem blev Grandmanen senare och närmare tiden för MOP? och vad och när förekommer det en blå jacka? Om man som jag tror att GM är ett proffs, så måste man nog tänka på div. byten av signalement.
Som exempel så kan man se i ett TV serie tävling som heter Tjuv och Polis på SVT. Där kan man se hur poliser under spaning byter identitet under rörelse helt öppet, 50 min in i
https://www.svtplay.se/video/23569862/tjuv-och-polis/tjuv-och-polis-sasong-1-avsnitt-2?start=auto.
Ja om han bytte kläder mellan Grand och Dekorima? Blev nog svårt att hinna det tror jag.
Däremot är det naturligtvis korrekt med tanken på "the little grey man". HH påpekar detta i sin bok rörande GM.
Den vanligaste klädseln för medelålders/äldre män i Sthlm denna vinterkväll var (naturligtvis) mörk längre jacka och mössa/keps. Jackan var mer ofta blå/mörkblå än exempelvis svart.
Mårten P berättade - enligt Borgnäs - att Grandmannen bar ljusa fotriktiga skor, dvs inte kängor. MP noterade detta särskilt och tänkte när han såg CP vid konfrontationen "och så har han ljusa skor också".
De skor GM bar, var det inte LL som sa nåt om ljus sula, behöver alltså inte alls vara lågskor typ kontorsskor. De kan istället vara något i stil med friluftsskor/sportskor. Denna typ av skor stämmer också bra med den "vildmarksjacka" MP talade om liksom Tensonjacka/blå sportjacka och blå sportmössa med skärm.
Töntigheten och lantligheten kvarstår. "En korsning mellan Fleksnes och Björn Gustafsson" sa vittnet Lars Knubb.