2019-10-10, 19:46
Medlem
trickydicks avatar
Möt Matilda Olofsson. Gretas nemesis som vi nog får höra mer av snart.
https://spectator.us/greta-thunberg-...lofsson-foils/
2019-10-10, 19:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vi får hoppas att hon blir en riktig cowgirl med revolver där borta i Mellanvästern där hon är nu. Då kan hon försvara sig mot dårarna

Greta som vapenförespråkare vore något.
2019-10-10, 19:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vi får hoppas att hon blir en riktig cowgirl med revolver där borta i Mellanvästern där hon är nu. Då kan hon försvara sig mot dårarna

DET skulle vara underbart. Undrar om hon har bra balans dock. Tror inte det.
Men, men, stark vilja har hon så hon fixar det nog.

Hon är ju luttrad av skoltidens mobbare. Nåt måste hon lärt sig. Och arg kan hon bli. DET vet vi.

Nej. Värre blir det att dränkas av klappar på axeln, fagra ord, priser och pengar. Det har krossat den bäste.

Tror f.ö. att hon sporras av förnekare och hånare. Se bara hur hon gjorde Trumps och Putins hån till SINA valspråk.
Genialt.

OCH på tal om priser och pengar som dödar. Dagens nobelpristagare Handke krävde en gång att Nobelpriset skulle avskaffas. Säger nu, när han möter SvD: Det är sant att jag sagt det. I dag är jag förstås lycklig över priset, så jag tar tillbaka mitt uttalande.

"Förstås". Vilken gris! DET skulle få mig att ruttna, om Greta sa samma sak imorgon.
Senast redigerad av Jof 2019-10-10 kl. 20:18.
2019-10-10, 20:44
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Vuxna Folk som protesterar tar ni verkligen ut en semesterdag varje fredag ??
2019-10-10, 21:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Vuxna Folk som protesterar tar ni verkligen ut en semesterdag varje fredag ??

Nja, inte om det blir dåligt väder i morgon; då faller jag bara ödmjukt ner på knä i min boudoir och prisar Greta och allt hon står för.

Jag kommer inte att låta mig inte störas av det vulgära ylandet från hysteriska journalister som sensationslystet jagar Greta för att få en kommentar till hennes nobelpris.

DET får inte ta bort fokus från det enda viktiga; PROTESTEN mot våra ödesdigra steg mot en säker undergång.
2019-10-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Hon åker runt och talar och överallt samlas folk i tusental för att se och höra henne. Syftet är att mobilisera folk för åtgärder mot fossila bränslen.

Jag kan förstå visionslösa personers tveksamhet inför att snabbt ersätta stora delar av de fossila bränslena, men varför kan vi inte leva utan att hela tiden öka användningen av fossila bränslen?

https://ourworldindata.org/exports/g...v2_850x600.svg

Trots att all vetenskap hävdar att det orsakar snabb global uppvärmning och hävdar att detta är mycket vanskligt för kommande generationer?
Jag tror att du och Greta™ har missat en liten detalj: Användningen av fossila bränslen ökar inte i västvärlden. Greta™ predikar på fel platser. Här i väst lever vi alldeles utmärkt "utan att hela tiden öka användningen av fossila bränslen". You're barking up the wrong tree.
2019-10-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Måste man? Vet man?

Om någon skriver 'såvitt jag kan förstå' i ett PM så betyder det:
'såvitt jag kan utröna av det material jag tagit till mig och listat' - inget annat. Hade jag hävdat att att jag lade fram vetenskapliga bevis för att så var fallet och försökt få det genom peer hade det varit en annan femma. Men nu är det i pm-form, serru - så ett infantilt 'KÄLLA-PÅ-DET'-bjäbb biter föga. Det är sådant som brukar gå över redan första året på grundutbildningen - att invända mot någon semantisk petitess. Det var var väl dessutom ganska fjärran från den huvudsakliga problemet, nämligen det du adresserar senare; nämligen metod- (och, mitt tillägg, analys-)fel.

Och jo. Tappar man, som av en slump, bort MWP då är, faktiskt, resultatet ganska kontaminerat.

OnT
Ja. Hon kan ju, enligt uppgift, periodiska systemet utantill. Jag lärde mig redan i sjuan att klara mig utan den kunskapen då jag insåg att det var mycket enklare att använda tabellen som referens, snarare än att memorera skiten.

Så visst, kommer det till att rabbla grundämnen så är jag nog fullständigt körd.
/OnT

Jag klargjorde väl det rätt tydligt, men här får du det i punktform:
- det är patetiskt med vuxna som duckar bakom Greta
- det är problematiskt att IPCC stirrar sig blinda på koldioxid
- det är problematiskt att det finns/funnits betydande metodik och analyskontrovers kring IPCCs rapporter
- det är bekymmersamt att vi (globalt såväl som nationellt) tappar fokus energiproduktion (oaktat vilka jävla energikällor det handlar om)

Jag hoppas du klarar dig utan en illustration?

Nej. Det var väl precis det som var min poäng?

Jag tycker genuint synd om henne, och tycker att alla djävla vuxna som utnyttjar henne borde skämmas.
Bara det att lära sig periodiska systemet utantill tyder på att något är kocko.Vad tjänar det till? Det man gör och lär sig vill man ju ska ha en mening. Men om det nu är sant att hon gjort det så måste hon ju ha ett otroligt bra minne.
2019-10-10, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Bara det att lära sig periodiska systemet utantill tyder på att något är kocko.Vad tjänar det till? Det man gör och lär sig vill man ju ska ha en mening. Men om det nu är sant att hon gjort det så måste hon ju ha ett otroligt bra minne.

Aspie-minnet
2019-10-10, 21:55
Medlem
Citat:
Så svårt är det inte. Jag lärde mig också periodiska systemet utantill när jag gick första terminen på min grundutbildning, det gjorde man på den tiden. En del av det sitter kvar (det man har haft nytta av) och resten får man slå upp vid behov. Men det är ingen övermänsklig prestation, det tar kanske 10-12 timmar att banka in det i minnet. Folk har en tendens att gravt överskatta Greta™:s förmågor. Hon gick ut grundskolan med högsta betyg i nästan alla ämnen. Och? Det gjorde jag också. Det gjorde även åtminstone hälften av mina klasskamrater på N-linjen i gymnasiet. Det är inte särskilt unikt. N-klassen som startade nu i höst på Procivitas i Malmö har högre snitt från grundskolan än Greta™. I den klassen hade hon alltså räknats som en medelmåtta. Hon är faktiskt inte särskilt exceptionell vad gäller inlärningsförmåga. Duktig? Ja. Fantastisk och unik? Nej, inte ens i närheten.
2019-10-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så svårt är det inte. Jag lärde mig också periodiska systemet utantill när jag gick första terminen på min grundutbildning, det gjorde man på den tiden. En del av det sitter kvar (det man har haft nytta av) och resten får man slå upp vid behov. Men det är ingen övermänsklig prestation, det tar kanske 10-12 timmar att banka in det i minnet. Folk har en tendens att gravt överskatta Greta™:s förmågor. Hon gick ut grundskolan med högsta betyg i nästan alla ämnen. Och? Det gjorde jag också. Det gjorde även åtminstone hälften av mina klasskamrater på N-linjen i gymnasiet. Det är inte särskilt unikt. N-klassen som startade nu i höst på Procivitas i Malmö har högre snitt från grundskolan än Greta™. I den klassen hade hon alltså räknats som en medelmåtta. Hon är faktiskt inte särskilt exceptionell vad gäller inlärningsförmåga. Duktig? Ja. Fantastisk och unik? Nej, inte ens i närheten.
Vad är N-linjen för någonting? Har aldrig hört talas om den. Själv gick jag reallinjen men jag är ganska dum i huvudet i allafall. Vilket
årtionde var det som N-linjen fanns?
2019-10-10, 22:35
Medlem
Citat:
Vad är N-linjen för någonting? Har aldrig hört talas om den. Själv gick jag reallinjen men jag är ganska dum i huvudet i allafall. Vilket
årtionde var det som N-linjen fanns?
Naturvetenskaplig linje. 1970-tal och framgent.
2019-10-10, 23:10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Tack Midlifemommy. Här kommer ett par till som vi kan lägga till denna lista, det finns fler, fyll på!

Lögnen att 97%-forskare stöder tesen att människan är orsak till klimatförändringar
Som vi alla vet hävdar indoktrinerade alarmister nästan som de rabblar vokaler i femte klass att de lutar sig åt vetenskapen för att i nästa andetag berätta att 97% av alla klimatforskare stöder tesen om att människan är huvudorsak till klimatförändringar. Man länkar allt som oftast till en hemsida på NASA.

Det vi sett under åren är ju att detta inte stämmer. Bara i USA har man lämnat in petitions från över 31.000 forskare som hävdar motsatsen.

Spännande är att vi nu sedan Juli, 2019 har en stämning från CEI i USA (Competetive Enterprise Institute) som går till domstol och kräver att NASA som publicerat 97%-lögnen på deras hemsida tar bort denna samt ber om ursäkt för att lagt upp information som ej stöds av fakta. Vidare hävdar CEI i sin stämning att NASA bla:

- Felaktigt kategoriserat forskare som sagt att de ”inte tar ställning” som stöttande av åsikten att
människor är ansvariga för klimatförändringar.

- Underlåtit att publicera länkar till relevanta källor som skulle stödja tesen om 97%-lögnen, detta har
gjorts utan förklaring från NASA (som normalt redovisar källor)

m.m

NASA kommer behöva producera bevis, länkar och information eller helt sonika ta bort, el justera sin hemsida.

Läs mer om stämningen samt ladda ned den per PDF :
https://cei.org/content/cei-files-fo...reement-global

Dr Tim Ball krossar Michael Manns Hockeykurva i domstol
Som vi vet har Michael Mann i somras förlorat mot Dr Tim Ball i domstol där Ball konstaterat att Hockeykurvan är helt falsk och byggd på ett pärlband av lögner.

En mycket bra summering av mannen som krossade hockeykurvan Dr Tim Ball:
https://youtu.be/M1VJtER2IUE

Pielke-historien är ju läsvärd i sammanhanget...
https://threadreaderapp.com/thread/9...883376128.html

Som en passus kan nämnas att jag med ganska ringa ansträngning (<10 minuter) lyckades hitta aggergerade mappingstudier (opeerade, privata initiativ) som listade 500+ papper från 2018,-17 och -16 (n_agg>1500) som gick stick i stäv med Gretas narrativ (jag gjorde en abstract scan på de första 20, från publicering - inte från mappningen; och de verkade legit).

Så nä - så värst eniga med Greta verkar inte de empiribaserade klimatforskarna vara.
:/
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-10 kl. 23:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in