Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Ni som underkänner Gretas forskarhänvisningar!
Berätta för mig som eg. inte har någon åsikt, men ändå tycker att jag bör ha ett hum. Vill ha ren info (undanber mig polemik!)
>Tycker ni
- Det är klimatförändringar, men det är inte människan som är orsaken till dessa.
Det förekommer klimatförändringar. Sannolikt är människan en bidragande orsak till detta.
- Har människan ingen del alls i klimatförändringarna?
Sannolikt har människan det, ja.
- Vad anser ni vara orsaken till klimatförändringarna då?
Jag tror inte det finns
en enskild orsak. Jag är övertygad om det finns flera, och att dessa aggregeras. Att bara snöa in på
en grundorsak, e.g. koldioxid är, i mitt tycke, väldigt ovetenskapligt. Vidare, i den mån vi ska dramatiskt kunna reducera koldioxiden krävs vansinniga mängder energi i form av el. Att i ljuset av detta inte se behovet kärnkraft utan istället hänvisa till vind och solkraft är, i mitt tycke, ett tecken på grund problemförståelse. Ur såväl ett nationellt, som ett internationellt perspektiv.
Däri ligger också min huvudsakliga kritik mot såväl Gretas budskap, som hennes föräldrar och den svenska miljödiskursen i övrigt. Jag håller det, helt enkelt, för att vara ovetenskapligt, och baserat på banala förenklingar.
- Är ni inte alls oroade över klimatförändringarna? I så fall varför inte?
Mja. Jag är faktiskt mer oroad över befolkningstillväxt och resursslöseri, samt miljöförstöring och utrotning av djurarter som kommer av direkt mänsklig åverkan. Samt så, avsaknaden av el. Man kan säga att jag tycker att det finns viktigare miljöfrågor att dra i, snarare än att jag inte är oroad över klimatförändringar.
- Har jag missat något viktigt i era ståndpunkter?
Ganska mycket skulle jag säga. Hoppas ovanstående klarifiera det något.
I tillägg till ovan kanske jag bör tillägga att min kritik mot Greta-cirkusen (inte mot henne själv) är naturligtvis att det, som vuxen, är patetiskt att ducka bakom ett barn.
För en forskare är det, dessutom, djupt oetiskt.
Ur ett forskarperspektiv är även narrativet att Greta stöds av en enig forskarkår djupt bekymmersamt, då det är ganska enkelt med, exempelvis, google scholar konstatera att så inte är fallet.
:/
-ed-
Bell-videon som postades ovan ger väl ett vettigt paleo-perspektiv på narrativet. Sevärd.
https://www.youtube.com/watch?v=M1VJ...ature=youtu.be