2019-10-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Får makthavares misstag eller egna tolkningar av lagen någonsin några följder i Sverige?

Visst får de det: de kan alltid bli landshövding eller ambassadör nånstans. Eller annan lämplig omplacering. Eller en hundra millars fallskärm.
Så det så.😐
Citera
2019-10-10, 20:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har ju tidigare spekulerats kring ev. hemlighetsmakeri angående anhållandet måndagen den 15/5, och ev. säpo- eller jouråklagare. När 'Cloudedcrystalbeam' frågade åklagarkammaren vem som fattade beslutet ville man inte svara med hänvisning till att det var åtkomstskyddat.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
15/5 var väl en tisdag?
Citera
2019-10-10, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Om datumen stämmer så har polisen ljugit för massmedia i ett och ett halvt år.
Tycker du det är rimligt att tro det?

Mja, som sagt vete fan vad jag ska tro, känns ju som ytterst klantigt av Springare och förlaget att missa en sådan detalj i det här lokalt uppmärksammade mordet.

Jag avvaktar tills media reagerar, NA måste ju i alla fall skriva något om boken.
Citera
2019-10-10, 20:40
Medlem
Någon har tittat fel på 2018 - 2019, troligen!

Tisdag 15 maj 2018

Tisdag 14 maj 2019
Citera
2019-10-10, 20:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt

Tisdag 15 maj 2018

Tisdag 14 maj 2019
Så kan det vara. Man får börja hålla koll på årtalen också här.
Citera
2019-10-10, 20:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Tisdag 15 maj 2018

Tisdag 14 maj 2019
Se där, så enkelt kanske det är
Citera
2019-10-10, 20:46
Medlem
Citat:

Tisdag 15 maj 2018

Tisdag 14 maj 2019

En god teori. Fast inte så spännande dock.

Bronspeng på den.
Citera
2019-10-10, 20:47
Medlem
Citat:
Boken har förkortats och är färre sidor än vad som sas från början.
Kan vi inte anta att Springare har deltagit i den redigeringen?
Då är det konstigt att han inte har läst allt för att kolla att infon blir konsekvent.

Det tycker jag också.
Han måste ha varit med vid förkortningen och redigeringen av boken.
Fast han brukar ju skylla på andra så han kommer nog att skylla på redigeraren oavsett om han själv var med eller inte.

I dödsannonsen står Örebro 14 maj 2018

Det har familjen skrivit. Möjligen inte officiellt helt klarlagt.

Jag tror Springare har fel. Blir nog redigerarens fel

EDIT. https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_ads.php?order_id=3522451&set_site_id =2&cat=ads&sign=d40320e8a475b3b663eaba85931c95e5
Senast redigerad av Remark 2019-10-10 kl. 20:53.
Citera
2019-10-10, 20:49
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det finns ett angivet dödsdatum så vitt jag vet... du tror alltså att hon försvann den 12/5, levde två dagar och avled till slut på fyndplatsen?

En av alla mina tankar om detta fall lyder typ så (helt sjukt många utfall) men kan man ha hållit henne gången sedan den 12e? Misshandlat henne mm? Eller blev hon mördad samma kväll/natt som hon försvann? Läser man från start i tråden så ter sig allt lite annorlunda.. många skriver att det är tyst i media och här på fb angående detta fall..varför var det så tyst? Trodde man sig kunna lösa fallet i sin tysthet? Var det därför man inget sa de första och mest kritiska dygnen?
Citera
2019-10-10, 20:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
En av alla mina tankar om detta fall lyder typ så (helt sjukt många utfall) men kan man ha hållit henne gången sedan den 12e? Misshandlat henne mm? Eller blev hon mördad samma kväll/natt som hon försvann? Läser man från start i tråden så ter sig allt lite annorlunda.. många skriver att det är tyst i media och här på fb angående detta fall..varför var det så tyst? Trodde man sig kunna lösa fallet i sin tysthet? Var det därför man inget sa de första och mest kritiska dygnen?
Jag är en enkel själ, jag tror på den officiella tidslinjen
Citera
2019-10-10, 20:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
En väldigt idealiserad inställning till verkligheten må jag då säga.
Vilken värld lever du i? Skolboksexempelns?
Jag har ännu 1, 5 år sen du dök upp svårt att förstå att du faktiskt skulle jobba som psykolog. Du verkar alltför ofta ha låg empati och dåliga kunskaper inom beteendevetenskap.

Tillbaka till ämnet.

Människor som begår brott, även misshandel och mord har inte alltid en stämpel i pannan.

Oavsett hur mycket kunskap, information eller myndighetskontroll/stöd som kommer att finnas tillgänglig så kommer mänsklighetens gåva och gissel i form av känslor, kärlek, attraktion och lust alltid att finnas. Likaså hat och svartsjuka. Dessa går inte att informera bort.

Nej de har inte alltid en stämpel i pannan. Men det är svårt att förändra någon annan. Med frihet kommer ansvar. Om man vill slippa ansvar så kanske vi skulle inrätta något slags förmynderskap, vi tar bort friheten att själva välja partner?

Men apropå idealiserad bild av verkligheten, det går det väl inte att komma ifrån att en del kvinnor verkar medvetet välja dåliga partners, som att man snarare antingen söker ett förbättringsprojekt eller något kvinnan kan se bättre ut invid (tom en häxa ser väl ut som ett helgon invid någon som Martin Jonsson?)?
Citera
2019-10-10, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, vi har ju MGK att placera fortfarande och så fick vi det här som lök på laxen.

Har svårt att tro att det är fel på datumen i boken, borde ha upptäckts av PS om inte annat.

Fan vad det känns komplicerat just nu, kanske klarnar under resans gåmg.

Inte nog med det...
Både Aftonbladet och Expressen skriver att hon sågs under kvällen den 14:e
Anmäldes försvunnen den 15:e

Expressen:
Det man vet är att hon senast sågs i livet vid 23-tiden måndagen den 14 maj. Morgonen därpå anmäldes hon försvunnen av anhöriga, varpå polisen startade en utredning om misstänkt människorov.

Inte nog med det, igen.!!
Polisen själva la ut detta på sin hemsida.

Polisen.se:
Polisen söker personer i mordärende
Natten mellan 14-15 maj 2018 försvann Lena Wesström från Örebro. Hon återfanns mördad i närheten av sin bostad några dagar senare. Polisen söker efter ett antal personer som kan ha viktiga upplysningar i ärendet.

Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnorna. Är du någon av kvinnorna eller tror du att du vet vilka de är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29.

Den 20 maj 2018 pågick en marknad/trädsgårdsdag i Karlslund. Marknaden besöktes av ett par som började småprata med en kvinna. Hon berättade att hon sökte efter någon som hette Peter. Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden. Kvinnan beskrivs vara i 70-årsåldern eller vart fall övre medelåldern. Hon är ca 158-160 cm lång och har grått, kortklippt hår. Polisen är angelägen om att få prata med kvinnan. Är du kvinnan eller tror du att du vet vem hon är? Kontakta polisinspektör Lisa Rehn kontorstid på telefon 0705-19 38 29

Medieförfrågningar hänvisas till polisens mediecenter 010-569 46 00.

Nyhet från
Polisen

Publicerad 07 september 2018 09:00

Lena försvann natten mellan den 14-15:e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här