2011-11-08, 16:49
Bannlyst
Ifall man vill ha kanske tio år för ett judehatbrott, vad ska man göra då?
Citera
2011-11-08, 17:44
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Mitt syfte är att kunna vara mantalsskriven i en annan kommun än där jag bor.

Då ser jag inte vilket brott det skulle kunna vara (om det nu inte finns ett underliggande syfte till att vara skriven i en annan kommun som ev. skulle kunna vara ett led i något brott). Som jag nämnde tidigare är folkbokföringsbrottet ovanligt (tror inte det använts alls) och passar inte heller in på din situation.
Citera
2011-11-08, 17:55
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
text

Dina tidigare brott har begåtts för såpass länge sedan att det inte ska tas någon hänsyn till dessa i påföljdshänseende. Kvar blir alltså, om vi utgår ifrån fällande domar, försök till stöld, stöld och ringa narkotikabrott. Vad gäller både stöldförsöket och den fullbordade stölden rör det sig om inte alltför stora summor, svårhetsgraden är över snatteri men långt ifrån grov, dvs. normalgraden. Det ringa narkotikabrottet är även för eget bruk. Icke-frihetsberövande påföljd blir min gissning, villkorlig och dagsböter eller möjligen något lite skarpare.
Senast redigerad av namgreb 2011-11-08 kl. 18:01.
Citera
2011-11-08, 17:56
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andemening
Ifall man vill ha kanske tio år för ett judehatbrott, vad ska man göra då?

Mörda en jude.
Citera
2011-11-09, 17:01
Medlem
Skrev tidigare om att jag hade skallat en person. Nu är det så att personen ifråga har inte anmält, däremot har ett vittne (en tjej) gjort en anmälan. Det har nu gått 2 veckor och jag har ännu inte fått något brev från polisen, hur lång tid kan det ta? Kanske blir det inget alls?

Mvh
Citera
2011-11-09, 21:46
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Då ser jag inte vilket brott det skulle kunna vara (om det nu inte finns ett underliggande syfte till att vara skriven i en annan kommun som ev. skulle kunna vara ett led i något brott). Som jag nämnde tidigare är folkbokföringsbrottet ovanligt (tror inte det använts alls) och passar inte heller in på din situation.
Jag skall ej inkassera bidrag eller dylikt. Enda syftet är att vara skriven i Stockholm län.
Citera
2011-11-09, 22:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirrenx
Skrev tidigare om att jag hade skallat en person. Nu är det så att personen ifråga har inte anmält, däremot har ett vittne (en tjej) gjort en anmälan. Det har nu gått 2 veckor och jag har ännu inte fått något brev från polisen, hur lång tid kan det ta? Kanske blir det inget alls?

Mvh

Få inte upp förhoppningarna. Misshandel går under allmänt åtal vilket innebär att brottsoffret i princip kan motsätta sig ett åtal men åklagaren likväl köra på, säger sig självt dock att det då krävs mer bevisning än brottsoffrets utsaga om denne inte vill lämna någon sådan. Att det gått två veckor utan att någon hört av sig är inte något du bör fästa någon större vikt vid, ge det lite tid så ska du se att du blir kallad till förhör. Exakt hur lång tid det tar för polisen att kontakta en misstänkt gärningsman beror på, men som sagt, få inte upp förhoppningarna och avvakta istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Jag skall ej inkassera bidrag eller dylikt. Enda syftet är att vara skriven i Stockholm län.

Då ser jag inte att det skulle vara brottsligt om än det inte är i enlighet med folkbokföringsreglerna.
Citera
2011-11-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Då ser jag inte att det skulle vara brottsligt om än det inte är i enlighet med folkbokföringsreglerna.

Folkbokföringslag;

25 § Den som flyttat skall inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postbefordringsföretag som regeringen bestämmer.
Den som ändrar postadress utan att flyttning skett skall göra anmälan enligt första stycket om postadressen skall gälla för minst sex månader. Lag (2004:822).

43 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25 eller 26 § skall dömas till penningböter.
I ringa fall skall inte dömas till ansvar. Lag (1997:989).

Mest sannolikt blir det dock inget så som din slutsats också menar.
Citera
2011-11-10, 12:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nacional
Folkbokföringslag;

25 § Den som flyttat skall inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postbefordringsföretag som regeringen bestämmer.
Den som ändrar postadress utan att flyttning skett skall göra anmälan enligt första stycket om postadressen skall gälla för minst sex månader. Lag (2004:822).

43 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25 eller 26 § skall dömas till penningböter.
I ringa fall skall inte dömas till ansvar. Lag (1997:989).

Mest sannolikt blir det dock inget så som din slutsats också menar.

Jag tolkar det som att han inte flyttar utan bara skriver sig på en annan persons adress (utan dennes vetskap) varför jag inte anser att det speciella folkbokföringsbrottet passar in. Det skulle väl vara stycke två i paragraf 25 som kanske blir aktuellt, men samtidigt ser han ju till att posten ska komma till hans egentliga boende varför han egentligen inte ändrar sin postadress. Oavsett är folkbokföringsbrottet ett brott jag inte tror har aktualiserats (förmodligen pga. att ringa fall inte innebär ansvar) varför det egentligen kan diskuteras om inte brottet är obsolet, i vart fall bör det innebära att det är av mindre intresse om förfarandet faktiskt kan falla in under folkbokföringsbrottet.
Citera
2011-11-13, 23:15
Bannlyst
Hur många år får den här mannen: http://www.familjeliv.se/Forum-4-119/m62036268.html?
Citera
2011-11-14, 11:55
Medlem
AldrigSlavs avatar
Om jag blivit anmäld för ett brott här i Sverige, men är skriven utomlands i ett annat europeisk land. Hur kommer processen gå till då åklagare samt polis kommer att få svårt att kunna få tag i personen i fråga? Kommer fallet ligga vilande tills dess att personen kommer hem till Sverige, och i så fall hur länge? Eller kommer fallet läggas ner i brist på bevisning etc.

(Straffskalan på brottet är böter eller fängelse upp till 6månader.)
Citera
2011-11-14, 16:57
Medlem
Hej!

Jag är misstänkt för bidragsbrott och kallad till förhör. Det som har hänt är att jag för något år sedan jobbade några timmar i veckan på ett ställe samtidigt som jag erhöll a-kassa. Jag jobbade väldigt olika tider och det var en hel massa personliga saker som hade hänt, och jag mådde väldigt psykiskt dåligt. Av dessa anledningarna hade jag ingen större koll på exakt hur många timmar jag jobbade, utan min chef gjorde det åt mig, och när det var dags att skicka in timmarna till a-kassan berättade han för mig vilka timmar det rörde sig om. När jag fick min första lön insåg jag att han försökte lura mig (ville ge mig 80kr i timmen trots 10 års branschvana och annan överenskommelse), och jag letade snabbt upp ett nytt jobb.
Ungefär två år senare blev jag arbetslös och skickade in alla papper till a-kassan, för att få ersättning. Då har den (ursäkta språket) jävla idioten sagt fel till mig från början och jag har angivit för få timmar till a-kassan. Det rör sig om ungefär 50 timmar på omkring 2 månader, alltså inga större summor, men följden blev att jag blev återbetalningsskyldig och idag kom kallelsen till förhör.
Jag ser ju själv hur löjlig hela historien ser ut, och skulle jag vara polis skulle jag förmodligen inte tro en sekund på det jag sa. Alltså antar jag att jag kommer bli dömd för det här. Och det ska bli skitkul. Eller?
Min fråga är då om någon har lite koll? Dagsböter såklart, men vad ligger en dagsbot på om jag just nu studerar med studielån och jobbar extra med en inkomst på ca 5000 per månad? Och hur många dagsböter kan jag tänkas få?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in