Citat:
Om du läser det här inlägget så tror jag (hoppas jag) att du förstår:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det postades 57 minuter innan du postade ditt inlägg ovan. Om du inte är en sådan där faktaresistent narcissist, som dom flesta klimatförnekartroll förefaller vara, så tror jag att du kan se sammanhanget. Väl?
När jag tänker efter så är det kanske bäst att jag förklarar ändå...
Modellerna innefattar ju flera utfall och flera ingångsparametrar. Jag är här och generellt, som du säkert noterat, fokuserad på den globala medeltemperaturen. Historiska utsläpp av CO2 och hur den globala medeltemperaturen har ökat vet vi. Där kan du verifiera. Framtida utsläpp vet vi inte, men det ser ju inte ut att vara troligt att CO2-utsläppen minskar det eller dom närmaste årtiondena. Globalt.
Jag rekommenderar att du studerar IPCC's prognoser för den globala medeltemperaturen och jämför dessa med utfallet. Kunskapen om t.ex. vertikala vattenrörelsers påverkan har ökat, men det har ju mest effekten att det påverkar under korta tidsperioder, men inte sett över t.ex. ett eller flera årtionden.
Du har tidigare i tråden deklarerat att du inte kan tro på klimatmodeller därför att du inte tror på ekonomimodeller. Kan du inte förklara hur du tänker när du kommer fram till att dom två kan jämföras? Klimatmodeller baseras ju på fysik. Även om inte alla detaljer som ingår är exakt kända så är den övergripande helheten välkänd. Så kan man ju inte säga om modeller som ska beskriva ekonomins utveckling. Det kan ju t.ex. vara svårt att förutse att Trump blir president och tänker starta ett handelskrig, därför att han tror att det är bra. Ett sådant scenario kan ju t.ex. dras igång av att man betalar en rysk trollfabrik. Så fungerar inte klimatet.
–