2019-10-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ditt sett att resonera är riktigt dumt.

Antag att du har ett hus med en frys i huset. Det är 18° varmt i huset och -20° i frysen.

Enligt ditt sätt att resonera så blir det inte varmare i huset om husets innetemperatur ökas till 23° eftersom det fortfarande är -20° i frysen.

Nej, det var jättekorkat resonerat. Om du höjer temperaturen i huset så tillför du mer värme, då kommer kompressorn få jobba hårdare och då värms huset ytterligare.

Du vet väl att ingen extra värme tillförs jorden pga mer co2? Solstrålning är konstant. Så det är inte alls som att höja temperaturen i ett hus.

Snarare så här, du höjer temperaturen på värmeelementet i 3 av 4 rum i huset som är 100 år gammalt. Kommer det 4:e rummet bli kallare än det varit på 67 år? Eller kommer värme läcka över från de andra rummen?

Därtill, planeten har inga rum, värmen flödar fritt. Uppvärmning på en plats kommer alltid, oundvikligt, fördela sig över resten.

Citat:
Ser du verkligen inte själv hur dumt du resonerar?

Jag ser att du är helt outbildad på ämnet.
Citat:
Jag föreslår att du lär dig vad termodynamik är innan du använder termen.

Dina signaturer är helt sanslösa, så mycket fel att det är löjligt.

Tex:

In mot Jorden, ut från mot atmosfären ("växthuseffekt"): 333 W/m^2

Du vet att atmosfären är 255K eller?

Du vet att vid 255K är max 240W/m²?

Du skapar nästan 100W/m² ur ingenting, och det strax under där du beskriver första huvudsatsen utan att nämna vad den är, ∆U=Q-W.

Inte en enda ekvation visar du. Du barra hittat på siffror som aldrig uppmätts.

Du har inte läst en enda poäng fysik i hela ditt liv.
Citera
2019-10-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag snubblade över det här experimentet som påstås motbevisa växthusgaseffekten.

Taller Tower Test Exposes CO2 Back Radiation Nonsense

Samma snubbe som
https://www.newscats.org/?p=17943

Och nu bevisade han att mer co2 ger lägre temperatur. 2-0 till fysik mot växthusfantasin.
Citera
2019-10-09, 12:17
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Inget i formeln eller en thermopile mäter inkommande energi från låg temperatur.

Den är känslig för strålning mellan 4.5 och 42 um.

Citat:
Så vid molnigt väder överför ytan 5W/m² och atmosfären 385W/m²? Trots att ytan är varmare?

Skulle inte tro det.

Vad grundar du detta på? Om ytan "överför 5 w/m^2" innebär det att den är -176 grader C, om det vore en svartkropp.

Citat:

Visa din beräkning av ytans överföring i förhållande till atmosfären. Gör ett bättre jobb än dina misslyckade beräkningar utan siffror tidigare i tråden.
Vilka beräkningar har jag gjort och misslyckats med?
Allt står ju i manualen.

Citat:
Eftersom en thermopile ger en potentialskillnad beroende på en lokal temperaturskillnad, och i pyrgeometern innebär det en avkylning i mätriktningen, hur kan en avkylning mäta inkommande energi? Inkommande DLR adderar ju energi enligt dig? Då ska det ju vara en uppvärmning?
Det beror på hur nettot, som thermopilen mäter, ser ut. Potentialskillnaden uppstår som konsekvens av att ledarna som sluts av en "junction" värms upp olika. En negativ potential innebär strömflöde åt motsatt håll. Se Seebeck-effkten. Vad du menar med "avkylning i mätriktningen" är oklart.

För att räkna behöver du bara en mätbar utsignal. Du hittar i manualen att en ström på 16 mA motsvarar ett netto på 0 W/m^2. Addera med SB där T är referenstemperaturen i pyrgeometern. Allt står i manualen. Jag förstår inte hur du kan ge sken av att utgå ifrån den och samtidigt hävda att allt som står där är fel. Den är rätt, du har fel. Givetvis. Tråkigt att det inte går att få dig att inse detta.
Citera
2019-10-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
.

Vad innebär termodynamikens andra lag?
Nettoflödet av energi mellan två objekt med olika temperatur sker
från den varmare till den kallare.

Vi fortsätter med ditt skräp.

2:a satsen säger inte alls att nettoflöde sker från varmt till kallt. Den säger att värme flödar enbart från varmt till kallt, och energi som överförs från kallt till varmt kan endast vara i form av arbete.

Så, är växthuseffekten arbete? Nej. Därmed är växthuseffekten i motsats till 2:a satsen, och naturligtvis innebär det att någon växthuseffekt inte finns.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics

Heat cannot spontaneously flow from cold regions to hot regions without external work being performed on the system,

Citat:
Om två lika varma objekt placeras
intill varandra så innebär det att flödet av energi mellan de
två är lika stor i båda riktningar.

Nej, det fysikens lagar säger är att ingen värme flödar från den ena kroppen till den andra. Likt en elektrisk krets, om du inte har en potentialskillnad så finns inget flöde. För värme är potentialen ∆T. I en elektrisk krets utan potential flödar inte lika mycket i båda riktningar, inte heller är det så för värme.

Citat:
Om de två har olika temperatur
så är flödet av energi från den varmare till den kallare större,
så att nettoflödet (det större minus det mindre) blir från varmare
till kallare.

Nej, det enda mätbara flödet är från hög T till låg T. Det andra finns bara i din fantasi.

Citat:
En foton har ingen temperatur
En enskild foton har ingen temperatur. Den har en viss mängd energi.

Den kan beskrivas som temperatur med wiens lag.
Citera
2019-10-09, 12:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vi fortsätter med ditt skräp.

2:a satsen säger inte alls att nettoflöde sker från varmt till kallt. Den säger att värme flödar enbart från varmt till kallt, och energi som överförs från kallt till varmt kan endast vara i form av arbete.

Detta är ju så fel det kan bli. Vilka egenskaper har en svartkropp?
-Svar: Den absorberar all inkommande strålning oberoende av frekvens och vinkel. Den absorberar alltså strålning som en kallare svartkropp strålar ut, också enligt SB. Det sker ett energiutbyte i båda riktningarna, men den varmare svartkroppen avger större effekt och är anledningen till att nettoflödet kommer att gå i riktningen från varmare till kallare. En mottagande kropp får bara frekvenser av elrktromagnetisk strålning och kan inte välja att absorbera eller reflektera med avseende på temperaturen i avsändande kropp. På samma sätt är absorbtionen av icke svartkroppar är frekvensberoende och inte beroende av temperatur på avsändande kropp.

Detta kommer du dock aldrig att gå med på. Såklart.
Citera
2019-10-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Den är känslig för strålning mellan 4.5 och 42 um.

Och den mäter en gradient. Så vid 288K avger den mer strålning själv i de våglängderna än vad atmosfären gör.

Alltså mäter den inte strålning från lägre temperatur, bara hur mycket den kyls av atmosfären.

Citat:
Vad grundar du detta på? Om ytan "överför 5 w/m^2" innebär det att den är -176 grader C, om det vore en svartkropp.

Det står i manualen, och om du kunde sätta ihop 2+2 så skulle du se att formeln är utformad så.

Det är ju det jag säger, om du använder formeln:

Uemf/S +5.67 • 10^-8T⁴

Och vid molnigt väder anges Uemf/S=-5W.

Då överför, enligt dig, atmosfären:

Ld=-5W+σ288⁴=385W/m²

Om du arrangerar om för jordytan:

σ288⁴-385W/m²=5W/m²

Alltså överför atmosfären 380W/m² mer än ytan. Det är här problemet i att använda SB-ekvationen felaktigt blir tydligt.

Citat:
Vilka beräkningar har jag gjort och misslyckats med?
Allt står ju i manualen.

Jag har läst bak i tråden. Visa att du förstår ekvationen, beräkna ytans värmöverföring med formeln ovan.

Citat:
Det beror på hur nettot, som thermopilen mäter, ser ut. Potentialskillnaden uppstår som konsekvens av att ledarna som sluts av en "junction" värms upp olika. En negativ potential innebär strömflöde åt motsatt håll. Se Seebeck-effkten. Vad du menar med "avkylning i mätriktningen" är oklart.

Nej, det är solklart. Thermopilen mäter en gradient över sina lödpunkter. Gradienten är negativ när den riktas mot kallare temperatur. Vet du inte vad en sluttande gradient innebär? Gå ut naken så får du känna.

Citat:
För att räkna behöver du bara en mätbar utsignal. Du hittar i manualen att en ström på 16 mA motsvarar ett netto på 0 W/m^2. Addera med SB där T är referenstemperaturen i pyrgeometern.

Visa din beräkning. Visa att du vet vad du pratar om.

Citat:
Allt står i manualen. Jag förstår inte hur du kan ge sken av att utgå ifrån den och samtidigt hävda att allt som står där är fel. Den är rätt, du har fel. Givetvis. Tråkigt att det inte går att få dig att inse detta.

För att du uppenbarligen inte vet hur man hanterar formeln för detektorn. Visa en beräkning av jordytans överförda värme vid 288K och en atmosfär vid ~255K.
Citera
2019-10-09, 13:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Och den mäter en gradient. Så vid 288K avger den mer strålning själv i de våglängderna än vad atmosfären gör.

Alltså mäter den inte strålning från lägre temperatur, bara hur mycket den kyls av atmosfären.

Nej, den mäter inte en gradient. Den mäter ström eller potentialskillnad som är beroende av nettoflödet. Denna potential uppstår som konsekvens av temperaturskillnaden mellan i två punkter. Det finns ingen möjlighet att få ut en gradient med endast två punkter. Den mäter en temperaturskillnad som uppstår som konsekvens av nettoflödet mha seebeckeffekten.

Citat:

Det står i manualen, och om du kunde sätta ihop 2+2 så skulle du se att formeln är utformad så.

Det är ju det jag säger, om du använder formeln:

Uemf/S +5.67 • 10^-8T⁴

Och vid molnigt väder anges Uemf/S=-5W.

Då överför, enligt dig, atmosfären:

Ld=-5W+σ288⁴=385W/m²

Om du arrangerar om för jordytan:

σ288⁴-385W/m²=5W/m²

Alltså överför atmosfären 380W/m² mer än ytan. Det är här problemet i att använda SB-ekvationen felaktigt blir tydligt.
Du får vara noggrannare med hur du uttrycker dig.

"Så vid molnigt väder överför ytan X W/m²"
Är inte ekvivalent med att Uemf/S=X.
X är nettoflödet. Det står i manualen. Dessutom kan dessa 288 K variera. Det är inte en konstant.

Citat:

Jag har läst bak i tråden. Visa att du förstår ekvationen, beräkna ytans värmöverföring med formeln ovan.

Vilken emissivitet ska jag använda?

Citat:

Nej, det är solklart. Thermopilen mäter en gradient över sina lödpunkter. Gradienten är negativ när den riktas mot kallare temperatur. Vet du inte vad en sluttande gradient innebär? Gå ut naken så får du känna.

Snömos. Det är uppenbart att du inte vet vad en gradient är. Du har lärt dig SB ekvationen och sedan förklarat dig själv till expert oförmögen att lära dig något nytt, då du aldrig kan acceptera att du har missförstått saker. Kom ner på jorden och inse att du är människa. Tillsvidare är och förblir du en idiot innan du överger denna svaghet.

Citat:

Visa din beräkning. Visa att du vet vad du pratar om.

Detta värde står i manualen och är beroende av känsligheten och är inget som räknas fram. Den beror av känslighet och hur den är kalibererad.

Citat:

För att du uppenbarligen inte vet hur man hanterar formeln för detektorn. Visa en beräkning av jordytans överförda värme vid 288K och en atmosfär vid ~255K.
Jag känner inte att jag behöver visa något för dig. Du får åtminstone ge mig något att beräkna. Jordens överförda värme blir esT^4 och likaså för atmosfären, som inte låter sig approximeras som en svartkropp.

Vad blir nettoflödet från jordytan med dessa temperaturvärden? Om du får anta att både ytan och atmosfären kan approximeras som svartkroppar? Tänk ett lager atmosfär med denna temperatur. Blir nettoflödet högre eller lägre från jordytan med eller utan atmosfär? There you go. Det är hur växthuseffekten påverkar temperaturen på jordytan. Grovt förenklat eftersom atmosfären inte är ett tunt lager och inte heller en svartkropp. I verkligheten får vi en temperaturgradient (här är ordet "gradient" rätt använt) att ta hänsyn till.
Citera
2019-10-09, 13:10
Medlem
Citat:
Detta är ju så fel det kan bli. Vilka egenskaper har en svartkropp?
-Svar: Den absorberar all inkommande strålning oberoende av frekvens och vinkel. Den absorberar alltså strålning som en kallare svartkropp strålar ut, också enligt SB.
Vilket är helt irrelevant för svartkroppens temperatur. För den värms bara upp om det överförs energi enligt:

σ(T⁴-Tc⁴)

Du kan inte ens de lagar som beskriver värme.

Citat:
Det sker ett energiutbyte i båda riktningarna, men den varmare svartkroppen avger större effekt och är anledningen till att nettoflödet kommer att gå i riktningen från varmare till kallare.

Nej, något sådant utbyte har aldrig mätts upp utöver σ(T⁴-Tc⁴). Det finns bara i din fantasi.

Citat:
En mottagande kropp får bara frekvenser av elrktromagnetisk strålning och kan inte välja att absorbera eller reflektera med avseende på temperaturen i avsändande kropp.

Det har ingen påstått. Varför försöker klistra på en svartkropp att den har valmöjligheter? Den har ju ingen tankeförmåga.

Citat:
På samma sätt är absorbtionen av icke svartkroppar är frekvensberoende och inte beroende av temperatur på avsändande kropp.

Det är den inte. Värmeöverföring avgörs alltid av ∆T.

Citat:
Detta kommer du dock aldrig att gå med på. Såklart.

Eftersom du uppenbarligen saknar kunskap om värmefysik så kan jag ju inte acceptera det.

Seså, visa nu en beräkning av jordytans värmetransfer vid 288K till atmosfären vid 255K med formeln i manualen. Visa att du vet vad den gör.
Citera
2019-10-09, 13:15
Medlem
100tearss avatar
LifeIsElectric väldigt bra framfört av dig, men du kommer aldrig komma överens med dessa sektmedlemmar. De total ignorerar andras åsikter och fakta.

Kul att du försöker +1
Citera
2019-10-09, 13:23
Medlem
Citat:
Nej, den mäter inte en gradient

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thermopile

Once a closed circuit is made up of more than one metal and there is a difference in temperature between junctions and points of transition from one metal to another, a current is produced as if generated by a difference of potential between the hot and cold junction

Vet du vad en temperaturskillnad är? En gradient, och kretsen ger en output direkt proportionell till den gradienten. Jag jobbar med termoelement, det här är inget jag hittar på.

Citat:
Den mäter ström eller potentialskillnad som är beroende av nettoflödet.

Potentialen=gradienten.

Nettoflödet=värmeförlust från termoelementet

Det är ju detta jag sagt, men du har inte fattat.

Citat:
Denna potential uppstår som konsekvens av temperaturskillnaden mellan i två punkter. Det finns ingen möjlighet att få ut en gradient med endast två punkter.

Ojdå, du vet inte att en thermopile har flera junctions? Det är thermocouple som har två punkter, eller egentligen bara en mätpunkt. Thermopiles är en stack.

Så, du har fel.

Citat:
Du får vara noggrannare med hur du uttrycker dig.

"Så vid molnigt väder överför ytan X W/m²"
Är inte ekvivalent med att Uemf/S=X.
X är nettoflödet. Det står i manualen. Dessutom kan dessa 288 K variera. Det är inte en konstant.

Det är ju ett räkneexempel. Sätt in vad du vill.

Seså, beräkna nu. Nu håller du på precis som tidigare i tråden, bara massa ord som visar att du faktiskt inte förstår. Visa nu.

Citat:
Vilken emissivitet ska jag använda?

Ingen, formeln i manualen har ingen.

Citat:
Snömos. Det är uppenbart att du inte vet vad en gradient är. Du har lärt dig SB ekvationen och sedan förklarat dig själv till expert oförmögen att lära dig något nytt, då du aldrig kan acceptera att du har missförstått saker. Kom ner på jorden och inse att du är människa. Tillsvidare är och förblir du en idiot innan du överger denna svaghet.

Visa en beräkning nu, lilla gubben. Visa att du inte bara sitter här och svamlar. För att göra det enkelt, använd 288K och 255K. Visa hur mycket jordytan överför med manualens formel.

Citat:
Jag känner inte att jag behöver visa något för dig. Du får åtminstone ge mig något att beräkna. Jordens överförda värme blir esT^4 och likaså för atmosfären, som inte låter sig approximeras som en svartkropp.

Bara or igen. Gör beräkningen nu, din sopa.

Citat:
Vad blir nettoflödet från jordytan med dessa temperaturvärden? Om du får anta att både ytan och atmosfären kan approximeras som svartkroppar? Tänk ett lager atmosfär med denna temperatur. Blir nettoflödet högre eller lägre från jordytan med eller utan atmosfär? There you go. Det är hur växthuseffekten påverkar temperaturen på jordytan. Grovt förenklat eftersom atmosfären inte är ett tunt lager och inte heller en svartkropp. I verkligheten får vi en temperaturgradient (här är ordet "gradient" rätt använt) att ta hänsyn till.

Om du svamlar mindre och räknar mer, så vore det fint.
Citera
2019-10-09, 14:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vilket är helt irrelevant för svartkroppens temperatur. För den värms bara upp om det överförs energi enligt:

σ(T⁴-Tc⁴)

Den där är inte komplett. Kanske menade du
Nettovärmeöverföring=σ(T⁴-Tc⁴)?
Den går som jag och lasternassumma påpekade från varmt till kallt enligt beskrivning tidigare. Det betyder inte att det inte går någon effekt även åt andra hållet. Värmeöverföringen blir större om Tc=0. Eftersom kroppen T då inte får någon effekt från Tc. På samma sätt gäller för atmosfär och jordytan/lägre delar av troposfären.
Citat:

Du kan inte ens de lagar som beskriver värme.

Det har du inte kompetens att avgöra.

Citat:

Nej, något sådant utbyte har aldrig mätts upp utöver σ(T⁴-Tc⁴). Det finns bara i din fantasi.

Självklart har detta mätts upp. Det är bara du som inte fixar att erkänna en manual. Du har en till faktor med nettoflöde mot jorden. Solen. Om Tc ökar kommer nettovärmeöverföringen från jordytan T att avta emedan tillförseln från solen förblir oförändrad.

Citat:

Det har ingen påstått. Varför försöker klistra på en svartkropp att den har valmöjligheter? Den har ju ingen tankeförmåga.

Exakt. Men någon förmåga att avgöra temperatur, som den tar hänsyn till för att avgöra om den ska absorbera strålningen eller inte, måste ju finnas enligt dig. Eftersom du säger att atmosfären inte överför någon effekt mot jordytan. Vilken är denna mekanism?

Citat:

Det är den inte. Värmeöverföring avgörs alltid av ∆T.

Nettoöverföringen. En minskad nettoöverföring innebär att en kropp måste öka i temperatur för att upprätta energibalans. Och det är precis vad som händer när Tc ökar. Nettoöverförseln minskar och T måste öka för att upprätthålla energibalans.

Citat:

Eftersom du uppenbarligen saknar kunskap om värmefysik så kan jag ju inte acceptera det.

Det har du inte kompetens att avgöra.
Citat:

Seså, visa nu en beräkning av jordytans värmetransfer vid 288K till atmosfären vid 255K med formeln i manualen. Visa att du vet vad den gör.
Du har förstått att värme och temperatur är olika saker? Värmestrålning gäller energi per tidsenhet (joules per sekund) och temperaturen har enheter som kelvin, celsius, Fahrenheit.

Vi har inkommande effekt från solen. s(T^4-Tc^4)=Psol.
Om då Tc ökar måste även T öka för att likheten ska vara gällande och energibalans råda. Nu är detta en så grov förenkling att den näst intill blir meningslös. I själva verket har vi en absorbtionskoefficient som drar upp Tc^4-termen. Kanske visar den ändå på en princip vad som händer om värmeöverförseln ändras i ett system där tredje kropp, en som är med och dikterar energibalansen.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-09 kl. 14:53.
Citera
2019-10-09, 14:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thermopile

Once a closed circuit is made up of more than one metal and there is a difference in temperature between junctions and points of transition from one metal to another, a current is produced as if generated by a difference of potential between the hot and cold junction

Vet du vad en temperaturskillnad är? En gradient, och kretsen ger en output direkt proportionell till den gradienten. Jag jobbar med termoelement, det här är inget jag hittar på.

Skriv då "temperaturskillnad" istället för ord du inte behärskar, men som du tycker låter fina. Det är bara en potential som mäts. Ur en punkt får man ingen information om gradienter.
Citat:

Much as the derivative of a function of a single variable represents the*slope*of the*tangent*to the*graph*of the function,[11]*if at a point*{\displaystyle P}, the gradient of a function of several variables is not the zero vector, it has the direction of fastest increase of the function at*{\displaystyle P}, and its*magnitude*is the rate of increase in that direction.[12][13][14][15][16][17][18]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gradient

I detta sammanhang kan det beskrivas enklare då vi bara skulle ha en gradient i en dimension. En gradient är helt enkelt en lutning som beskriver en förändring över exempelvis/ofta en sträcka. Man säger exempelvis att temperaturgradienten är 6.5 grader per kilometer. Utan "per kilometer", en nämnare, blir det ingen gradient. Så, nu har du lärt dig något nytt. Eller inte.
Citat:

Potentialen=gradienten.

Nettoflödet=värmeförlust från termoelementet

Nej potentialen är inte = gradienten. Den uppstår som en konsekvens av temperaturskillnader i två olika punkter. Där du tar ut spänningen och sammankopplingen mellan ledarna.

Potentialen är proportionell mot nettoflödet. Herre gud. Varför krångla till det för dig själv?

Citat:

Ojdå, du vet inte att en thermopile har flera junctions? Det är thermocouple som har två punkter, eller egentligen bara en mätpunkt. Thermopiles är en stack.

Så, du har fel.

Ja, det vet jag. Men det är samma princip. Från sammankopplade thermocouples är skillnaden endast att man får en större signal.

Citat:

Ingen, formeln i manualen har ingen.

Därför att den är svartkroppskalibrerad. Till skillnad från "ytan" som du frågade efter. Jisses.

Citat:

Visa en beräkning nu, lilla gubben. Visa att du inte bara sitter här och svamlar. För att göra det enkelt, använd 288K och 255K. Visa hur mycket jordytan överför med manualens formel.

För det behöver jag en enissivitet. Jordytan överför i medel esT^4 w/m^2. Där e är emissivitet och s är ~5.67*10^-8 och T är temperatur. Det är jordytans värmeöverföring. Jag antar att det du egentligen ville veta var nettot av värmeöverföringen. Du får vara mer specifik.

Nä. Nu kommer det okunniga idioter till tråden som inte har kompetens att granska ditt dravel. Jag gör nog mer skada än nytta här. Ett råd är att du lägger ner ditt storhetsvansinne. Det skulle nog hjälpa dig att lära dig nya saker. Puss!
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-09 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in