Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Citera gärna det fetade från manualen. Jag hittar bland annat detta:
Kolla här:
Citat:
Ursprungligen postat av
LifeIsElectric
DLR=Ld= Uemf/S +5.67 • 10^-8T⁴
Här ovan ser du hur man räknar. SB-ekvationen i teorin för värmestrålning, för strålningens värmeöverföring mellan kroppar, har endast en form, och det är denna:
5.67 • 10^-8(T1⁴-T2⁴)
I formeln i manualen adderar man:
Uemf/S=Net radiation (difference between the downward longwave radiation emitted from the atmosphere and the upward irradiance of the CGR 4 detector)
till:
5.67 • 10^-8 •T⁴=Upward irradiance of the CGR 4 detector Formula 1 (W/m²)
I formeln:
Uemf/S +5.67 • 10^-8T⁴
Så finns enbart elektriskt motstånd i termoelementet som mäter värmeförlust, och detektorns temperatur^4.
Alltså inget som mäter någon inkommande energi. Bara utgående.
Citat:
Det skulle stärka ditt case om du hittar något som direkt talar emot detta från samma manual, se nedan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thermal_radiation
where {\displaystyle \sigma }\sigma is the Stefan–Boltzmann constant and {\displaystyle T}T is temperature.[13]
A negative value for {\displaystyle {\dot {Q}}}{\dot {Q}} indicates that net radiation heat transfer is from surface 2 to surface 1.
Från manualen:
In theory, the net radiation (Uemf / S) will be zero, so the pyrgeometer detector output voltage (Uemf) will be zero. In practice, the detector output shows a small negative voltage (a few W/m²), due to a small heat exchange between the relatively warm pyrgeometer and the colder sky. In this case the calculated atmospheric long-wave radiation (Ld) shows a relatively large positive value. In the case of rain, the detector output will read zero, because water deposited on the pyrgeometer window is a perfect infrared absorber. A cloudy overcast sky condition is illustrated in Figure 5.
Se det fetade. Det står att den mäter värmeöverföring till atmosfären, och
beräknar DLR. Den mäter alltså ingen DLR.
Citat:
Du får väl maila dem och berätta för dem att de helt och hållet missförstått sin produkt. Kanske någon borde anmäla dem för deras falska produkt också. Ett annat alternativ är förstås att du missförstått allt som talar emot dina felaktiga idéer. Men så kan det ju aldrig vara för någon med ditt storhetsvansinne.
Kipp&Zonen började följa mig på Twitter när jag diskuterade detta, och de hade inga invändningar.
Citat:
Den mäter nettoflödet. Net=Ein-Eut. Det är vad som ger upphov till den elektriska signalen. Genom en svartkroppskalibering ges Eut av SB. Ein=Net(elektrisk signal) + Eut (svartkroppskalibrerad offset). Enkelt. Det finns tillochmed på Wikipedia. Som sagt. Meningslöst att diskutera något med dig.
Ehh, nej. Men jag förväntade mig inte att du kan fysiken.
Igen:
Uemf/S +5.67 • 10^-8T⁴
Uemf/S=negativt, värmeförlust, utgående värme
+5.67 • 10^-8T⁴= Utgående strålning enligt T⁴.
Om DLR var upmätt enligt denna formel så uppstår en väldigt märklig situation. Se här vad som händer vid -5W/m² DLR och Ts 288K:
-5W+σ288⁴=385W/m²
Men manualen säger att transfer från ytan då är endast 5W/m². Hur är det möjligt att atmosfären vid lägre temperatur överför DLR=385W/m² men ytan vid överför bara 5W/m² vid högre temperatur?
Hade du haft minsta känsla för värmefysik så hade du insett detta.
Inget inkommande finns i formeln. Tyvärr.