Citat:
Ursprungligen postat av
Szabolcs86
Jag tar ansvar, men alla anmälningar utom 1 är baserade på förvrängningar eller rena lögner. Om jag hade varit skyldig till allt som de anklagar mig för hade jag inte varit här.
Att avstänga någon utan utredning är inte ok. Men jag avvaktar med att anmäla kommunen tills mötet är över.
Faktum är att det i din situation är helt ok med en tillfällig avstängning:
"
Tillfällig avstängning
En anställd som gjort sig skyldig till en förseelse kan av arbetsgivaren tillfälligt bli "försatt ur tjänstgöring". Detta får inte ske under en längre tid och ska bero på en akut nödsituation för att undvika fara eller för att upprätthålla ordningen på arbetsplatsen."
https://www.lararforbundet.se/artiklar/avstangning-fran-arbetet
Du har inget att anmäla kommunen för, då det framstår som att skolledningen följer såväl lagstiftning som det kommunala kollektivavtalet till punkt och pricka.
Det faktum att kommunens skolchef är involverad signalerar dessutom att din förseelse ses som varande av mer grov karaktär, då annars rektorn hade kunnat hantera ärendet på egen hand.
Jag har lyft denna tråden till vår biträdande rektors kännedom, då jag vet att hen deltar i rektorsutbildning för tillfället och att de diskuterar just kränkande behandling denna terminen. Hen sa då att tråden skulle länkas till i deras utbildningsforum och användas som diskussionsunderlag.
Gratulerar till att du eventuellt har bidragit till något vettigt med ditt agerande som lärare.