2019-10-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Förmodligen har TS ljugit om händelsen då han konstant vrider och vänder på sanningen. Det är möjligt att han är en invandrare från ett lägre stående land och därmed tagit med sig sin kultur till Sverige.

En vanlig Svensk lärare hade lätt kunnat skoja med sina elever och använda ironi och sarkasm. Det hände mig när jag var elev och även andra elever. Ingenting som behöver anmälas.

Jag vrider inte på sanningen. Det enda som har förändrats är att jag sa "det var jättesnyggt". Det har jag gjort efter att jag fick mer tid att tänka på saken.
Citera
2019-10-07, 18:52
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Förmodligen har TS ljugit om händelsen då han konstant vrider och vänder på sanningen. Det är möjligt att han är en invandrare från ett lägre stående land och därmed tagit med sig sin kultur till Sverige.

En vanlig Svensk lärare hade lätt kunnat skoja med sina elever och använda ironi och sarkasm. Det hände mig när jag var elev och även andra elever. Ingenting som behöver anmälas.

Jag tror du har fel. Sarkasm och ironi äter sig in i de utsatta...Det skapar inte förtroende. Och det är vad en lärare behöver för att lotsa sina elever framåt. Kan verka en smula strikt, men bättre än hånfulla attityder..
Citera
2019-10-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvblind
Jag tror du har fel. Sarkasm och ironi äter sig in i de utsatta...Det skapar inte förtroende. Och det är vad en lärare behöver för att lotsa sina elever framåt. Kan verka en smula strikt, men bättre än hånfulla attityder..

Jag har blivit anmäld för sexuella trakasserier. Vad ironin "det var jättesnyggt" har med sexuella trakasserier att göra förstår jag inte.
Citera
2019-10-07, 18:59
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86
Jag har blivit anmäld för sexuella trakasserier. Vad ironin "det var jättesnyggt" har med sexuella trakasserier att göra förstår jag inte.

Vad var "jättesnyggt"? Skorna, benen, midjan, brösten, leendet, ögonkastet, tighta byxor, you name it...Var det ett målskott i basket kan det väl passera...
Citera
2019-10-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvblind
Vad var "jättesnyggt"? Skorna, benen, midjan, brösten, leendet, ögonkastet, tighta byxor, you name it...Var det ett målskott i basket kan det väl passera...

"Det var jättesnyggt" att hon inte har gjort någonting under lektionen. "Det var jättesnyggt jobbat" menade jag med "det var jättesnyggt". Var det smart av mig att säga det? Absolut inte. har jag trakasserat någon sexuellt? Absolut inte?
Citera
2019-10-07, 19:02
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Jag tar ansvar, men alla anmälningar utom 1 är baserade på förvrängningar eller rena lögner. Om jag hade varit skyldig till allt som de anklagar mig för hade jag inte varit här.

Att avstänga någon utan utredning är inte ok. Men jag avvaktar med att anmäla kommunen tills mötet är över.

Faktum är att det i din situation är helt ok med en tillfällig avstängning:

"Tillfällig avstängning
En anställd som gjort sig skyldig till en förseelse kan av arbetsgivaren tillfälligt bli "försatt ur tjänstgöring". Detta får inte ske under en längre tid och ska bero på en akut nödsituation för att undvika fara eller för att upprätthålla ordningen på arbetsplatsen.
"
https://www.lararforbundet.se/artiklar/avstangning-fran-arbetet

Du har inget att anmäla kommunen för, då det framstår som att skolledningen följer såväl lagstiftning som det kommunala kollektivavtalet till punkt och pricka.

Det faktum att kommunens skolchef är involverad signalerar dessutom att din förseelse ses som varande av mer grov karaktär, då annars rektorn hade kunnat hantera ärendet på egen hand.

Jag har lyft denna tråden till vår biträdande rektors kännedom, då jag vet att hen deltar i rektorsutbildning för tillfället och att de diskuterar just kränkande behandling denna terminen. Hen sa då att tråden skulle länkas till i deras utbildningsforum och användas som diskussionsunderlag.

Gratulerar till att du eventuellt har bidragit till något vettigt med ditt agerande som lärare.
Citera
2019-10-07, 19:05
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
"Det var jättesnyggt" att hon inte har gjort någonting under lektionen. "Det var jättesnyggt jobbat" menade jag med "det var jättesnyggt". Var det smart av mig att säga det? Absolut inte. har jag trakasserat någon sexuellt? Absolut inte?

Nej, det borde stå "jättekorkad" i pannan....på dig...
Citera
2019-10-07, 19:06
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:

Det var dock inte vad du sa till eleven ifråga för då hade vi inte suttit här.

Du skriver själv:

"Det var fel av mig men ibland händer det att man inte hinner tänka innan man pratar. Jag ville egentligen säga "det är jättesnyggt" istället för "du är jättesnygg"."
(FB) Kommer jag bli avstäng som lärare?
Citera
2019-10-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Det var dock inte vad du sa till eleven ifråga för då hade vi inte suttit här.

Du skriver själv:

"Det var fel av mig men ibland händer det att man inte hinner tänka innan man pratar. Jag ville egentligen säga "det är jättesnyggt" istället för "du är jättesnygg"."

Det skrev jag innan jag har tänkt efter.
Citera
2019-10-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Faktum är att det i din situation är helt ok med en tillfällig avstängning:

"Tillfällig avstängning
En anställd som gjort sig skyldig till en förseelse kan av arbetsgivaren tillfälligt bli "försatt ur tjänstgöring". Detta får inte ske under en längre tid och ska bero på en akut nödsituation för att undvika fara eller för att upprätthålla ordningen på arbetsplatsen.
"
https://www.lararforbundet.se/artiklar/avstangning-fran-arbetet

Du har inget att anmäla kommunen för, då det framstår som att skolledningen följer såväl lagstiftning som det kommunala kollektivavtalet till punkt och pricka.

Det faktum att kommunens skolchef är involverad signalerar dessutom att din förseelse ses som varande av mer grov karaktär, då annars rektorn hade kunnat hantera ärendet på egen hand.

Jag har lyft denna tråden till vår biträdande rektors kännedom, då jag vet att hen deltar i rektorsutbildning för tillfället och att de diskuterar just kränkande behandling denna terminen. Hen sa då att tråden skulle länkas till i deras utbildningsforum och användas som diskussionsunderlag.

Gratulerar till att du eventuellt har bidragit till något vettigt med ditt agerande som lärare.

Jag har inte trakasserat någon. Enligt rektorn är jag anmäld för sexuella trakasserier. Det är kanske värt att ta upp med advokaten.
Citera
2019-10-07, 19:22
Medlem
Citat:
Jag har inte trakasserat någon. Enligt rektorn är jag anmäld för sexuella trakasserier. Det är kanske värt att ta upp med advokaten.

Jag har dessutom pratat med 2 lärare från skolan. Bägge två säger att flickor ägnar sig åt smutskastning. Jag håller med dem.
Citera
2019-10-07, 19:31
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Det skrev jag innan jag har tänkt efter.

Nej, du skrev det innan du hade bestämt dig för att göra en efterkonstruktion i hopp om att den ska kunna rädda dig undan eventuella påföljder och det är därför som du skriver som du gör här som svar på en direkt fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av yuptaget
Låter som ett späntade möte, hur har du tänk förklara att du kommenterar flickans utseende?
Tycker nog att du skall skippa att skylla på ironi då det bara låter som en extremt dålig lögn.
Så vad är din plan för mötet?

Citat:
Jag har tänkt att säga att hon hörde inte vad jag sa. Jag sa "det var jättesnyggt Lovisa" istället för "du var jättesnyggt Lovisa". Jag har använt ironi på ett olämpligt sätt. Jag borde inte ha ironiserat eller använt ordet jättesnygg i den kontexten. Jag ber om ursäkt för det obehag som jag har skapat. Jag har lärt mig att inte använda ironi med elever. Min intention var inte att säga sexuella saker till flickan eller trakassera henne. Mitt skämt var extremt dåligt och jag ber om förlåtelse för misären som jag har skapat. Jag hoppas att vi kan gå vidare utan negativa känslor.

Det är rätt uppenbart du är en lögnare som försöker slingra dig undan ansvar och att de egentliga anmälningarna rör värre saker än bara en felsägning.
Skolchefer tenderar till att ha bättre saker för sig än att delta i möten med lärare som blivit utsatta för "smutskastning".
Senast redigerad av NewsFlashs 2019-10-07 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in