Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Eftersom Eric enligt LSS hade rätt till/skulle ha assistans som såg till att Erics behov tillgodoses och föräldrarna åtog sig detta så var det deras ansvar att se till att samtliga rättigheter och skyldigheter följdes. Eric hade bl.a. behov av tillsyn eller liknande förebyggande åtgärder. Där och då fanns ingen tillsyn eller förebyggande åtgärd (trots tidigare incidenter) och därmed har föräldrarna agerat vårdslöst.
Nu känner jag inte Eric och hans familj men jag har viss erfarenhet hur det fungerar med LSS och assistenter.
Men till och börja med så ansöker man om hjälp. Mängden hjälp man får bedöms från fall till fall.
Av det som har framkommit om Eric och hans sjukdom så skulle jag tro att upplägget från kommun och försäkringskassan ser ut som följande.
Eric hade mest troligen dagverksamhet. Dvs föräldrarna kunde arbeta på dagen. Sen tillkommer det säkert några timmars assistans på kvällarna så att föräldrarna kan göra vardagliga saker utan att ha med Eric, handla, gå på bio mm. Dessutom så har de säker tillgång till någon form av avlastning någon helg varje månad så. Mer fick knappast Eric.
Eric hade knappast dygnet runt hjälp. För att man ska få dygnet runt hjälp i hemmet så måste man i princip ha livshotande besvär.