2019-10-07, 09:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vet ej om någon tagit upp det i tidigare inlägg men AIK-publiken tog upp Eric Torells död härom dagen:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/LAd4w9/aik-vi-skams-over-polisbanderollen

Det verkar som all massmedia i Sverige nu tar avstånd från detta tilltag.

Är själv inget AIK-fan men säger bara: Tack AIK för den utmärkta banderollen!

”Beväpnade igen i samhällets tjänst. Gör samhället en tjänst – skjut er själva”.

Ett skämtsamt sätt att påminna Polisen om deras gärningar.

Skämtsamt? Både AIKs lagchef och Erics mamma skäms.
Citera
2019-10-07, 09:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det finns en del i domen som jag tycker är rätt så intressant. Det är när rätten resonerar om nödvärn i deras resonemang så framgår det att vi behandlas inte lika i en rättegång. Följande står i domen.

"Det är dock inte någon större tvekan om att det kan finnas anledning att ställa högre
krav på poliser vid en bedömning om t.ex. nödvärnsexcess har förelegat"

Dvs det är svårare för poliser att bli friade när de hävdare nödvärn än för en helt vanlig Svensson.

Jag undrar om det appliceras i praktiken men det är naturligtvis en viss skillnad.
Poliser förväntas gå in i farliga situationer där det ställs krav på privatpersoner att går det att undvika så är det första-alternativ.
Men visst har vi sett fall där poliser får tåla mer än privatpersoner i form av kränkningar osv.
Personligen anser jag det lite märkligt men det är så det ser ut så det är bara att gilla läget.
Citera
2019-10-07, 09:32
Medlem
Citat:
Med tanke på att omyndigförklaring avskaffades i Sverige 1989 så vet vi att Eric inte var omyndigförklarad. Mest troligen så var Eric ställd under Förvaltarskap. Ett förvaltarskap är mer av en ekonomisk karaktär dvs någon tog hand om hans ekonomi och mest troligen fick Eric inte själv ingå avtal mm.

Däremot så innebär inte ett förvaltarskap att man tappar sin rättshandlingsförmåga. Dvs Eric hade ansvar för sina egna gärningar.

Om någon med liknade sjukdomar som Eric skulle begå brott så skulle de ställas inför domstol precis som alla andra. Däremot så blir en sådan person mest troligen dömd till rättspsykiatrisk vård.

Så i korthet så har hans föräldrar inget juridisk ansvar för Erics handlingar.

Så vem har ansvaret för Eric med downs och med en treårings intellekt och därmed fara för sig själv och andra om han rymmer, när han bor hemma hos föräldrarna som är vårdnadshavare?
Citera
2019-10-07, 10:00
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Med tanke på att omyndigförklaring avskaffades i Sverige 1989 så vet vi att Eric inte var omyndigförklarad. Mest troligen så var Eric ställd under Förvaltarskap. Ett förvaltarskap är mer av en ekonomisk karaktär dvs någon tog hand om hans ekonomi och mest troligen fick Eric inte själv ingå avtal mm.

Däremot så innebär inte ett förvaltarskap att man tappar sin rättshandlingsförmåga. Dvs Eric hade ansvar för sina egna gärningar.

Om någon med liknade sjukdomar som Eric skulle begå brott så skulle de ställas inför domstol precis som alla andra. Däremot så blir en sådan person mest troligen dömd till rättspsykiatrisk vård.

Så i korthet så har hans föräldrar inget juridisk ansvar för Erics handlingar.

Jag skulle mer se deras ansvar som moraliskt gentemot att vilja sitt barn deras bästa.
Men absolut finns det en brist i samhället där människor med liknande diagnoser och/eller sjukdomar faller mellan stolarna.
Citera
2019-10-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Så vem har ansvaret för Eric med downs och med en treårings intellekt och därmed fara för sig själv och andra om han rymmer, när han bor hemma hos föräldrarna som är vårdnadshavare?

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag skulle mer se deras ansvar som moraliskt gentemot att vilja sitt barn deras bästa.
Men absolut finns det en brist i samhället där människor med liknande diagnoser och/eller sjukdomar faller mellan stolarna.

Rent juridisk så är det ingen skillnad på Eric och en vanlig 20 åring, ja förutom förvaltarskapet.

Moralisk så kan det ju vara en annan sak. Men egentligen så är det inte så stor skillnad. Alla föräldrar har väl ett moralisk ansvar att stödja och i viss mån hjälpa sina barn hela livet. Visst Eric krävde mer hjälp än andra.

Men att försvara poliserna för att de inte har gjort något juridisk fel samtidigt som man skuldbelägger föräldrarna för att de har gjort något moralisk fel blir en snedvriden diskussion.
Citera
2019-10-07, 10:51
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Rent juridisk så är det ingen skillnad på Eric och en vanlig 20 åring, ja förutom förvaltarskapet.

Moralisk så kan det ju vara en annan sak. Men egentligen så är det inte så stor skillnad. Alla föräldrar har väl ett moralisk ansvar att stödja och i viss mån hjälpa sina barn hela livet. Visst Eric krävde mer hjälp än andra.

Men att försvara poliserna för att de inte har gjort något juridisk fel samtidigt som man skuldbelägger föräldrarna för att de har gjort något moralisk fel blir en snedvriden diskussion.

Jag håller till stor del med men inte riktigt helt. Tycker där finns en nyans av följande som gör det lite speciellt:
1. Poliserna kastas in i en situation med felaktiga ingångsvärden där de inte kan ha en aning om vad de kommer att möta.
2. Föräldrarna vet om vilka utmaningar som de finns, i form av mental mognad/förståelse hos Eric och benägenhet att ge sig ut på egen hand i kombination med oförmåga att förstå situationer och dess eventuella allvar. (Har tidigare skrivit på ämnet att jag som förälder haft en mer reell rädsla att andra människor skulle göra Eric illa än poliser)

Håller med att man inte ska skuldbelägga föräldrarna men jag tycker de har ett större moraliskt ansvar i situationen än poliserna med tanke på ovan.

Återigen är det här en tragedi, det är ingen som gick in i detta med ont uppsåt och det är en så pass speciell situation att det inte ens genom oaktsamhet ligger någon till last.
Lyckligtvis är det extremt sällan så många olika faktorer samverkar och leder till sådana här saker. Men det händer naturligtvis.
Citera
2019-10-07, 11:21
Medlem
Citat:

Eftersom Eric enligt LSS hade rätt till/skulle ha assistans som såg till att Erics behov tillgodoses och föräldrarna åtog sig detta så var det deras ansvar att se till att samtliga rättigheter och skyldigheter följdes. Eric hade bl.a. behov av tillsyn eller liknande förebyggande åtgärder. Där och då fanns ingen tillsyn eller förebyggande åtgärd (trots tidigare incidenter) och därmed har föräldrarna agerat vårdslöst.
Citera
2019-10-07, 11:38
Medlem
Citat:
Jag håller till stor del med men inte riktigt helt. Tycker där finns en nyans av följande som gör det lite speciellt:
1. Poliserna kastas in i en situation med felaktiga ingångsvärden där de inte kan ha en aning om vad de kommer att möta.
2. Föräldrarna vet om vilka utmaningar som de finns, i form av mental mognad/förståelse hos Eric och benägenhet att ge sig ut på egen hand i kombination med oförmåga att förstå situationer och dess eventuella allvar. (Har tidigare skrivit på ämnet att jag som förälder haft en mer reell rädsla att andra människor skulle göra Eric illa än poliser)

Håller med att man inte ska skuldbelägga föräldrarna men jag tycker de har ett större moraliskt ansvar i situationen än poliserna med tanke på ovan.

Återigen är det här en tragedi, det är ingen som gick in i detta med ont uppsåt och det är en så pass speciell situation att det inte ens genom oaktsamhet ligger någon till last.
Lyckligtvis är det extremt sällan så många olika faktorer samverkar och leder till sådana här saker. Men det händer naturligtvis.

Är polisens instruktioner verkligen att panga på för fullt när man är osäker.
Brukligt måste väl vara att man backar och kallar på förstärkning.
Det här verkar ju gått helt planlöst till väga.
Citera
2019-10-07, 11:44
Medlem
Innerfittefetts avatar
Det är väl dags att lägga ner den här diskussionen nu? Dom har fallit i målet och lär inte överklagas. Rättvisa har skipats. Ni som har svårt att släppa det, försök i konspirationsfornumet.....
Citera
2019-10-07, 12:09
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Det är väl dags att lägga ner den här diskussionen nu? Dom har fallit i målet och lär inte överklagas. Rättvisa har skipats. Ni som har svårt att släppa det, försök i konspirationsfornumet.....

Finns inget som hindrar åklagaren att överklaga, om han tror att han har en chans.
Citera
2019-10-07, 12:31
Medlem
Citat:

Jag håller med dig i stort i allt du skriver. Men problemet som alla föräldrar hamnar i när det gäller personer i Eric situation är ju att vad de ska göra när barnet utrycker sin egen vilja och göra något som är olämpligt.

Trotts allt så hade ju Eric och hans likar även rättigheter och det går inte att bara låsa in dem. Skulle Erics föräldrar ha gjort det så begår det brott och hade de blivit påkomna så hade det väl blivit en Flashback tråd om det istället.
Citera
2019-10-07, 12:32
Avslutad
Citat:
Jag undrar om det appliceras i praktiken men det är naturligtvis en viss skillnad.
Poliser förväntas gå in i farliga situationer där det ställs krav på privatpersoner att går det att undvika så är det första-alternativ.
Men visst har vi sett fall där poliser får tåla mer än privatpersoner i form av kränkningar osv.
Personligen anser jag det lite märkligt men det är så det ser ut så det är bara att gilla läget.

Det är inte konstigt. De menar att polis, ordningsvakt m.fl som har gått utbildning ang nödvärn bör veta bättre inom vilka ramar man kan hålla sig.

Detta sträcker sig inom svenskt rättväsen även till kön.

Exempel. En person utan utbildning som utövar betydligt mer våld än vad som krävdes kommer inte hållas lika ansvarsfull som någon som gått utbildning i självförsvar, juridik m.m. De var helt enkelt ovetandes om gränserna.

En kvinna anses även mer värnlös än en man och döms ännu mildare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in