2019-10-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Eftersom Eric enligt LSS hade rätt till/skulle ha assistans som såg till att Erics behov tillgodoses och föräldrarna åtog sig detta så var det deras ansvar att se till att samtliga rättigheter och skyldigheter följdes. Eric hade bl.a. behov av tillsyn eller liknande förebyggande åtgärder. Där och då fanns ingen tillsyn eller förebyggande åtgärd (trots tidigare incidenter) och därmed har föräldrarna agerat vårdslöst.

Nu känner jag inte Eric och hans familj men jag har viss erfarenhet hur det fungerar med LSS och assistenter.

Men till och börja med så ansöker man om hjälp. Mängden hjälp man får bedöms från fall till fall.

Av det som har framkommit om Eric och hans sjukdom så skulle jag tro att upplägget från kommun och försäkringskassan ser ut som följande.

Eric hade mest troligen dagverksamhet. Dvs föräldrarna kunde arbeta på dagen. Sen tillkommer det säkert några timmars assistans på kvällarna så att föräldrarna kan göra vardagliga saker utan att ha med Eric, handla, gå på bio mm. Dessutom så har de säker tillgång till någon form av avlastning någon helg varje månad så. Mer fick knappast Eric.

Eric hade knappast dygnet runt hjälp. För att man ska få dygnet runt hjälp i hemmet så måste man i princip ha livshotande besvär.
Citera
2019-10-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Finns inget som hindrar åklagaren att överklaga, om han tror att han har en chans.
Det är väl just det, det fanns ju inte mycket till bevisning som styrkte åtalet den här gången, chansen att få någon fälld i Hovrätten är nog minimal.
Citera
2019-10-07, 12:47
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är polisens instruktioner verkligen att panga på för fullt när man är osäker.
Brukligt måste väl vara att man backar och kallar på förstärkning.
Det här verkar ju gått helt planlöst till väga.

Brukligt är att man gör sitt yttersta för att skydda oskyldiga och tredje person.
Detta gick inte planlöst tillväga alls.
(Fall nu inte för hindsight bias)
Citera
2019-10-07, 12:51
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag håller med dig i stort i allt du skriver. Men problemet som alla föräldrar hamnar i när det gäller personer i Eric situation är ju att vad de ska göra när barnet utrycker sin egen vilja och göra något som är olämpligt.

Trotts allt så hade ju Eric och hans likar även rättigheter och det går inte att bara låsa in dem. Skulle Erics föräldrar ha gjort det så begår det brott och hade de blivit påkomna så hade det väl blivit en Flashback tråd om det istället.

En person som Eric borde utredas huruvida denna kan ta ansvar över sig själv, annars borde denna person inte anses vara myndig. Men det här saknas väl i dagens samhälle.

Det går naturligtvis att lösa sådant här på olika sätt. Har tidigare tagit ett verkligt exempel där några föräldrar bosatt sig på landet och hägnat in tomten med järnstaket och grind.
I Erics fall kunde man haft ljudligt larm på dörren så att man vaknade ifall han öppnade denna nattetid.
Citera
2019-10-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Poliserna stod inte axel mot axel. Muppen kunde t.ex. rikta vapnet mot polis A och i de läget ha ryggen mot polis B eller C som båda har rätt att skjuta för att skydda polis A.

Ok då förstår jag men det var dumt av poliserna att hamna i det läget.
Citera
2019-10-07, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vad tror du tidsintervallet är här?
Man skjuter 25 skott på ca 8 sekunder (om jag inte missminner mig).
Det rör sig om ett väldigt snabbt förlopp, därav träffarna i bakre delen av kroppen.

Snabbare än så troligen, det finns en film på tuben med en kille som bränner av hela 18 skott på 2,7 sekunder, själv.

Här var dom tre som sköt samtidigt
Citera
2019-10-07, 13:05
Bannlyst
Citat:
Busted!

Du verkar inte ha tagit till dig domen. I den så nämner man skottvinklarna. Dessa skottvinklar hittar jag inte i förundersökningen.

Följande står i domen.

"Med tanke på skottvinklarna, 12⁰ och 34⁰, kan Eric Torells rygg inte heller ha varit helt vänd mot poliserna"

Dvs han var inte vriden 90 grader utan stod snett mot dem.

Detta nämndes även på presskonferensen.

Säger inte ena polisen att han stod på sidan om killen då denne höjde vapnet mot kollegan också.
Citera
2019-10-07, 13:10
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Snabbare än så troligen, det finns en film på tuben med en kille som bränner av hela 18 skott på 2,7 sekunder, själv.

Här var dom tre som sköt samtidigt

Svårt att säga hur snabbt det sköts men tycker ändå 8 sekunder låter fullt realistiskt.
Citera
2019-10-07, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Är polisens instruktioner verkligen att panga på för fullt när man är osäker.
Brukligt måste väl vara att man backar och kallar på förstärkning.
Det här verkar ju gått helt planlöst till väga.

Polisen är lärd att man i sådana här situationer skjuter på bålen, direkt .Vad var dom osäkra på menar du? Du tycker det är rimligt att hålla upp handen i en sådan situation och säga " nej stopp ett tag va, nu måste jag få kika på ditt vapen och se om det är äkta innan jag kan försvara mig, kan jag få komma fram och kika?"

Hade du sedan läst vad dom själva sagt så försökte dom gå undan, men det gick inte.
Citera
2019-10-07, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Svårt att säga hur snabbt det sköts men tycker ändå 8 sekunder låter fullt realistiskt.

När själva skjutningen börjar så tror jag nog det gått fortare än så.
Citera
2019-10-07, 13:12
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Nu känner jag inte Eric och hans familj men jag har viss erfarenhet hur det fungerar med LSS och assistenter.

Men till och börja med så ansöker man om hjälp. Mängden hjälp man får bedöms från fall till fall.

Av det som har framkommit om Eric och hans sjukdom så skulle jag tro att upplägget från kommun och försäkringskassan ser ut som följande.

Eric hade mest troligen dagverksamhet. Dvs föräldrarna kunde arbeta på dagen. Sen tillkommer det säkert några timmars assistans på kvällarna så att föräldrarna kan göra vardagliga saker utan att ha med Eric, handla, gå på bio mm. Dessutom så har de säker tillgång till någon form av avlastning någon helg varje månad så. Mer fick knappast Eric.

Eric hade knappast dygnet runt hjälp. För att man ska få dygnet runt hjälp i hemmet så måste man i princip ha livshotande besvär.

Instämmer, ungefär så görs bedömningen. Och mängden hjälp man får är vanligtvis i nederkant.
Citera
2019-10-07, 13:17
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
När själva skjutningen börjar så tror jag nog det gått fortare än så.

Svårt att säga!
Man får väl dra slutsatsen att poliskvinnan skjuter tomt sitt mag och polismännen skjuter åtminstone varsitt skott efter detta, kanske fler men inte färre.
Men jag tror inte poliskvinnan skjuter alla sina skott på 3 sekunder, snarare minst 5-6 sekunder.
Om vi leker med tanken att 8 sekunder är en sanning (ren spekulation) så skulle jag tror att poliskvinnan skjuter av sina skott på ca 7 sekunder och att polismännen skjuter sina sista skott under den sista sekunden som återstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in