2019-10-05, 13:50
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Nu är det så att vi sitter o skriver på flashback och då är det så att det blir svårt att förklara allt, som tex. tjata...klart jag inte menar att jag tjatar, tjatar, tjatar på mitt barn !! Man måste ha kontakt med sitt barn, trots att de växer och kompisarna betyder mer många gånger.

Jag vet mycket mer om Asperger syndrom än vad du gör. Mitt barn har asperger syndrom och mitt barn har humor, empati, hänsynsfull och massor av ironi m.m

Däremot när hen var tonåring mådde hen mycket dåligt och ville ta sitt liv. Vilket var fruktansvärt för mig som ensam. Hade jag inte sett mitt barn som självmordsbenägen, så hade jag troligtvis besökt en grav idag.
Jag vill hjälpa andra att förstå att ungdomar behöver sina föräldrar mer än man tror.

Jag får väl tycka att det är konstigt att inte föräldrarna sett förändringar hos Jack. Samtidigt så tycker jag skolan borde sett nåt´?

Du vet säkert mer om Asperger än vad jag gör. Men lite vet jag. Det finns olika grader, 1-3 och alla människor som har den diagnosen är olika. Jag antar att du berättar att ditt barn har humor, empati, är hänsynsfull mm för att inte alla har de egenskaperna eller har problem med detta?

Jag tror inte att du behöver berätta vare sig för Jacks föräldrar eller några andra föräldrar att deras barn/tonåringar behöver dem. Det förstår nog alla även om det finns sämre förmågor även på den punkten.

Jag vet inte om föräldrarna har bett om hjälp? Vet du? Om inte heller skolan slagit larm så får vi väl anta att Jack är en person som är bra på att dölja hur han egentligen mår?
Citera
2019-10-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du vet säkert mer om Asperger än vad jag gör. Men lite vet jag. Det finns olika grader, 1-3 och alla människor som har den diagnosen är olika. Jag antar att du berättar att ditt barn har humor, empati, är hänsynsfull mm för att inte alla har de egenskaperna eller har problem med detta?

Jag tror inte att du behöver berätta vare sig för Jacks föräldrar eller några andra föräldrar att deras barn/tonåringar behöver dem. Det förstår nog alla även om det finns sämre förmågor även på den punkten.

Jag vet inte om föräldrarna har bett om hjälp? Vet du? Om inte heller skolan slagit larm så får vi väl anta att Jack är en person som är bra på att dölja hur han egentligen mår?

Precis så nu förstår du att asperger syndrom skiljer sig från person till person , bra där!
Jag berättar att mitt barn har dessa egenskaper och många andra som har samma diagnos! Jag kanske tar fel nu, men jag har för mig att du sagt att de med asperger inte har någon empati m.m !!
Har jag fel ber jag om ursäkt!
Varför jag inte säger så mycket om egenskaperna att det tar lite längre tid med det mesta, att man kanske behöver ropa 2ggr innan hen svarar m.m
Det beror nog på att ser glaset halvfullt och inte halvtomt.

Jag berättar inte för Jacks föräldrar utan jag vill att andra föräldrar ska komma ihåg att tonårstiden kan vara väldigt jobbigt för ungdomar. Jacks föräldrar hann jag inte berätta nåt.

Om folk visste om detta så förstår jag inte varför det finns så många självmord bland unga.

Jag mår dåligt att se barn som mår dåligt och föräldrar bara sitter med sina mobiler och skiter i barnens välbefinnande. Det ser jag ofta..men som tur är ser jag även barn och föräldrar som pratar, skojar, m.m
Citera
2019-10-05, 15:53
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Precis så nu förstår du att asperger syndrom skiljer sig från person till person , bra där!
Jag berättar att mitt barn har dessa egenskaper och många andra som har samma diagnos! Jag kanske tar fel nu, men jag har för mig att du sagt att de med asperger inte har någon empati m.m !!
Har jag fel ber jag om ursäkt!
Varför jag inte säger så mycket om egenskaperna att det tar lite längre tid med det mesta, att man kanske behöver ropa 2ggr innan hen svarar m.m
Det beror nog på att ser glaset halvfullt och inte halvtomt.

Jag berättar inte för Jacks föräldrar utan jag vill att andra föräldrar ska komma ihåg att tonårstiden kan vara väldigt jobbigt för ungdomar. Jacks föräldrar hann jag inte berätta nåt.

Om folk visste om detta så förstår jag inte varför det finns så många självmord bland unga.

Jag mår dåligt att se barn som mår dåligt och föräldrar bara sitter med sina mobiler och skiter i barnens välbefinnande. Det ser jag ofta..men som tur är ser jag även barn och föräldrar som pratar, skojar, m.m

Jag har säkert skrivit att alla med Asperger har inte förmågan att känna empati medan andra känner för mycket. Nu vet vi inte ens om Jack har Asperger. Det var bara ett förslag som skulle kunna förklara varför ingen märkt något speciellt. När en "normal" tonåring drabbas av t ex schizofreni inbillar jag mig att förändringarna syns tydligare?

Jag brukar läsa Paula Tillis blogg och även på olika forum där människor berättar om sin diagnos och deras med och motgångar. Så lite kan jag allt

Det är tyvärr vanligt att unga med diagnoser tar sitt liv. Det kan vara svårt att förutse liksom det är svårt att förutse att de ska begå grova brott som i det här fallet. Det händer inte så ofta att någon förälder säger "vi väntade bara på detta". Ofta står anhöriga helt undrande. "Han som var så glad?", "hon som mådde så bra?" "varför nu när allt såg så ljust ut?".
Citera
2019-10-06, 10:04
Medlem
Citat:
Jag har säkert skrivit att alla med Asperger har inte förmågan att känna empati medan andra känner för mycket. Nu vet vi inte ens om Jack har Asperger. Det var bara ett förslag som skulle kunna förklara varför ingen märkt något speciellt. När en "normal" tonåring drabbas av t ex schizofreni inbillar jag mig att förändringarna syns tydligare?

Jag brukar läsa Paula Tillis blogg och även på olika forum där människor berättar om sin diagnos och deras med och motgångar. Så lite kan jag allt

Det är tyvärr vanligt att unga med diagnoser tar sitt liv. Det kan vara svårt att förutse liksom det är svårt att förutse att de ska begå grova brott som i det här fallet. Det händer inte så ofta att någon förälder säger "vi väntade bara på detta". Ofta står anhöriga helt undrande. "Han som var så glad?", "hon som mådde så bra?" "varför nu när allt såg så ljust ut?".

Ja det är alldeles för många unga som tar sitt liv och många har inga diagnoser alls. Kommer ihåg för länge sen en 12-åring som hängde sig, Detta var innan alla hade datorer. Fick reda på att han var mobbad i skolan.

Klart att det är svårt att förutse såna här grova brott det är väl inte inom ramen som föräldrar tänker ska ske.
När man läser i tidningarna att Jack är allvarligt psykiskt störd , så kan man fråga sig hur och vad?
Det skrev de ju redan efter P7 an.Sen skriver de att han borde fått hjälp tidigare?

Det är bara att vänta och se vilka diagnoser han fått , om de nu skriver det.
Citera
2019-10-06, 18:11
Medlem
Citat:

Vi har ju ingen aning om Jacks diagnoser, eller ens om han har några. Jag kan tänka mig psykos. Jag kan tänka mig schizofreni. Jag kan tänka mig en massa saker. Vad jag har lite besvärligt för - det är att detta verkade komma som en blixt från klar himmel så vitt vi vet än så länge. Och DET begriper jag inte. Det borde ha kommit fram till offentligheten vid det här laget, för någon borde ha läckt. Antingen från polisen eller från vänner och bekanta till Jack. Jag vill minnas att han hade många kompisar? Eller var det så att han var lite udda och fick hänga med pga barndomsvänskap? Han ringde ju en vän som inte ville hänga med på nån cykeltur. Han hade inga särskilda intressen. Det var skolan och lite sport. Inget mer.

Åtal skulle väckas den 8 aug, dvs på tisdag. Men i tidningarna, efter att RPU överlämnats, så stod det i slutet av artikeln att de inte kommer väcka åtal än på några veckor. Varför då undrar jag? FUPen är klar. RPUn är genomförd. Så vad är det som hindrar? Nån här som har en teori om det?
Citera
2019-10-06, 20:45
Medlem
Ingen som fått tag i FUP ännu och som isådanafall skulle vilja dela?
Mvh...
Citera
2019-10-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wow84new
Ingen som fått tag i FUP ännu och som isådanafall skulle vilja dela?
Mvh...
Du får allt vänta till åtal väcks och den blir offentlig. Innan dess är det sekretess.
Citera
2019-10-07, 08:23
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har ju ingen aning om Jacks diagnoser, eller ens om han har några. Jag kan tänka mig psykos. Jag kan tänka mig schizofreni. Jag kan tänka mig en massa saker. Vad jag har lite besvärligt för - det är att detta verkade komma som en blixt från klar himmel så vitt vi vet än så länge. Och DET begriper jag inte. Det borde ha kommit fram till offentligheten vid det här laget, för någon borde ha läckt. Antingen från polisen eller från vänner och bekanta till Jack. Jag vill minnas att han hade många kompisar? Eller var det så att han var lite udda och fick hänga med pga barndomsvänskap? Han ringde ju en vän som inte ville hänga med på nån cykeltur. Han hade inga särskilda intressen. Det var skolan och lite sport. Inget mer.

Åtal skulle väckas den 8 aug, dvs på tisdag. Men i tidningarna, efter att RPU överlämnats, så stod det i slutet av artikeln att de inte kommer väcka åtal än på några veckor. Varför då undrar jag? FUPen är klar. RPUn är genomförd. Så vad är det som hindrar? Nån här som har en teori om det?

Någon form av psykos lär det nog handla om eftersom han inte anses kunna ansvara för sitt agerande. Såna här mord sker, som en blixt från klar himmel. Det är många anhöriga därute som undrar varför de inte märkt något när deras anhöriga spårat ur. Vi får helt enkelt acceptera att människor runt honom inte har haft någon vetskap om hans tankar. Han har inte fått hjälp tidigare. Det betyder i och för sig inte att de inte bett om hjälp.

Jag vet alldeles för lite om honom för att kunna veta hur han hade det med kompisar, intressen osv. Det spelar ingen egentlig roll, han har insjuknat ändå hur social han än varit.

Jag tror att de väntar med åtal för det är ingen brådska. Han har erkänt, risken att han ska frikännas känns obefintlig och därmed ska han inte ha någon ersättning för olaga frihetsberövande, (heter det så?) Då är det ingen brådska.
Allt ska sammanställas. De tar sin tid. De startar väl rättegången när de finner en tid som passar alla.
Citera
2019-10-07, 08:27
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Du får allt vänta till åtal väcks och den blir offentlig. Innan dess är det sekretess.

Tror du att någonting kommer bli offentligt? Risken att det som är intressant i det här ärendet faller under sekretess är överhängande. Jag skulle vilja läsa hans förhör och få veta vad han har för diagnoser men det kan jag nog glömma.
Citera
2019-10-07, 08:35
Medlem
Citat:
Tror du att någonting kommer bli offentligt? Risken att det som är intressant i det här ärendet faller under sekretess är överhängande. Jag skulle vilja läsa hans förhör och få veta vad han har för diagnoser men det kan jag nog glömma.
Det är ett märkligt fall. Vad som blir offentligt vågar jag inte sia om ens. Men sant är att hans dåd har förstört mångas liv.
Citera
2019-10-07, 19:40
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Det är ett märkligt fall. Vad som blir offentligt vågar jag inte sia om ens. Men sant är att hans dåd har förstört mångas liv.

Han har knappast "förstört" fler individers liv än vilken engångsmördare som helst - om han är skyldig.

Han har etablissemanget emot sig det är en sak som är säker.

Hemskt att folk hetsar mot en så pass ung person. För att inte tala om alla okunniga som spekulerar kring hans psykiska tillstånd.
Citera
2019-10-07, 21:06
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Jag tror att det kan ske.
Har för mig att förhör med den unga killen i mordet/våldtäkten på Nella Olander i Fagersta ( (FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27) fanns med att läsa i den Fupen. Något maskad dock.
Och han var ju 14 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in