2019-10-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Håller med dig. Tonåren är ju på sätt och vis ett undantagstillstånd för många ungdomar, med hormonexplosioner etc. som förälder har man en skyldighet att vara tjatig och bry sig om - men alla vuxna har inte den insikten. Jack är ett undantag som tur är. Vet inte hur schizofreni debuterar, men om det är det som har drabbat honom, så skedde det med värsta tänkbara konsekvenser.

Det är många gånger en fruktansvärd tid, när bla hormoner sprutar både här och där.

Ja, man måste vara tjatig och fråga, fråga och till slut får man ett litet svar och då får föräldrar bygga vidare på det lilla och förhoppningsvis kan man bygga vidare. Tror det är väldigt viktigt att lära barn prata om känslor, det är en viktig del i människors liv.

Jag håller faktiskt med åklagarna med andra i teamet , som undrar varför han inte fått hjälp tidigare.

Vid nästan alla mord tittar man bakåt i barndomen m.m, vilket jag tycker verka vara rimligt att göra.
Jag blir förvånad om han har schizofreni eftersom de har inte skrivit om någon psykisk sjukdom nu.
Citera
2019-10-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det är många gånger en fruktansvärd tid, när bla hormoner sprutar både här och där.

Ja, man måste vara tjatig och fråga, fråga och till slut får man ett litet svar och då får föräldrar bygga vidare på det lilla och förhoppningsvis kan man bygga vidare. Tror det är väldigt viktigt att lära barn prata om känslor, det är en viktig del i människors liv.

Jag håller faktiskt med åklagarna med andra i teamet , som undrar varför han inte fått hjälp tidigare.

Vid nästan alla mord tittar man bakåt i barndomen m.m, vilket jag tycker verka vara rimligt att göra.
Jag blir förvånad om han har schizofreni eftersom de har inte skrivit om någon psykisk sjukdom nu.
Det är svårt att hitta förklaringar hur han kunnat flyga under radarn. Men föräldrarna har inte uttalat sig offentligt. Kanske de märkt, åklagaren har ju tillgång till förhören, men inte gjort något just för "han var i tonåren och det händer så mycket konstigt". Sen är det inte alltid man har den kontakten med barnen att man sitter och pratar så som Peter gjorde med sina föräldrar. Peter verkar ha varit sällsynt nära sina föräldrar. Pojkar framförallt brukar vara lite obekväma med att prata. Men - vi lär väl få veta så småningom.
Citera
2019-10-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är svårt att hitta förklaringar hur han kunnat flyga under radarn. Men föräldrarna har inte uttalat sig offentligt. Kanske de märkt, åklagaren har ju tillgång till förhören, men inte gjort något just för "han var i tonåren och det händer så mycket konstigt". Sen är det inte alltid man har den kontakten med barnen att man sitter och pratar så som Peter gjorde med sina föräldrar. Peter verkar ha varit sällsynt nära sina föräldrar. Pojkar framförallt brukar vara lite obekväma med att prata. Men - vi lär väl få veta så småningom.

Ja Peter verkade ha en riktig bra kontakt med sina föräldrar och kunde säkert prata om allt med dem.
Man får börja tidigt att prata med barnen och lyssna på det de vill berätta. När nån mår dåligt så kan det vara svårt att få kontakt, men föräldrar måste ha enormt mycket tålamod och det kanske är det som många inte har.

Ja åklagaren har tillgång till förhören och kan därför fråga sig varför han inte fått hjälp tidigare! Hade han fått hjälp så hade vi nog inte suttit om pratat om detta yxmord.
Citera
2019-10-04, 21:20
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han verkar vara avtrubbad och kall. Avskärmad.

Svårt att uttala sig om han är avtrubbad eller ej. Ingen av de som är här har träffat honom eller sett honom i vart fal inte efter mordet.
Citera
2019-10-04, 21:26
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Håller med dig. Tonåren är ju på sätt och vis ett undantagstillstånd för många ungdomar, med hormonexplosioner etc. som förälder har man en skyldighet att vara tjatig och bry sig om - men alla vuxna har inte den insikten. Jack är ett undantag som tur är. Vet inte hur schizofreni debuterar, men om det är det som har drabbat honom, så skedde det med värsta tänkbara konsekvenser.

Ju äldre mannen är när kvinnan blir gravid desto större är risken att barnet utvecklar schitzifreni. Ju äldre kvinnan är när hon blir gravid desto större risk att barnet får downs syndrom.

Står en del gällande debut här

https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/psykoser.html
Citera
2019-10-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Ju äldre mannen är när kvinnan blir gravid desto större är risken att barnet utvecklar schitzifreni. Ju äldre kvinnan är när hon blir gravid desto större risk att barnet får downs syndrom.

Står en del gällande debut här

https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/psykoser.html
Är inte schizofreni ärftligt? Och JLs föräldrar var i normalålder när hon fick honom.
Citera
2019-10-04, 21:32
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är inte schizofreni ärftligt? Och JLs föräldrar var i normalålder när hon fick honom.

Det finns nog heriditet men risken att det bryter ut är större ju äldre fadern är. Det är välkänt faktum.
Citera
2019-10-05, 04:47
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55

Om han har flera diagnoser? (Han måste inte ha blivit utredd för det tidigare), låt säga Asperger och nu då senare schizofreni? Då fungerar det knappast att tjata och tjata som det kanske gör med "normala" tonåringar. Det har snarare motsatt effekt.
De är kanske vana vid att han periodvis varit tystlåten, inbunden, haft sömnproblem osv? (det behöver man i och för sig inte en diagnos för att vara heller).

Man kan inte skuldbelägga föräldrarna när man inte vet hela bakgrunden.

Många barn eller tonåringar är väldigt duktiga på att dölja sina problem och smälta in. Det är inte alls ovanligt.
Citera
2019-10-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Om han har flera diagnoser? (Han måste inte ha blivit utredd för det tidigare), låt säga Asperger och nu då senare schizofreni? Då fungerar det knappast att tjata och tjata som det kanske gör med "normala" tonåringar. Det har snarare motsatt effekt.
De är kanske vana vid att han periodvis varit tystlåten, inbunden, haft sömnproblem osv? (det behöver man i och för sig inte en diagnos för att vara heller).

Man kan inte skuldbelägga föräldrarna när man inte vet hela bakgrunden.

Många barn eller tonåringar är väldigt duktiga på att dölja sina problem och smälta in. Det är inte alls ovanligt.

Nu är det så att vi sitter o skriver på flashback och då är det så att det blir svårt att förklara allt, som tex. tjata...klart jag inte menar att jag tjatar, tjatar, tjatar på mitt barn !! Man måste ha kontakt med sitt barn, trots att de växer och kompisarna betyder mer många gånger.

Jag vet mycket mer om Asperger syndrom än vad du gör. Mitt barn har asperger syndrom och mitt barn har humor, empati, hänsynsfull och massor av ironi m.m

Däremot när hen var tonåring mådde hen mycket dåligt och ville ta sitt liv. Vilket var fruktansvärt för mig som ensam. Hade jag inte sett mitt barn som självmordsbenägen, så hade jag troligtvis besökt en grav idag.
Jag vill hjälpa andra att förstå att ungdomar behöver sina föräldrar mer än man tror.

Jag får väl tycka att det är konstigt att inte föräldrarna sett förändringar hos Jack. Samtidigt så tycker jag skolan borde sett nåt´?
Citera
2019-10-05, 11:33
Medlem
Värt att tänka på är att en en allvarlig depression räknas som en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Jag vet dock inte om man utreder det i en RPU.
Citera
2019-10-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Värt att tänka på är att en en allvarlig depression räknas som en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Jag vet dock inte om man utreder det i en RPU.
Jag tror de går igenom allt som går att utreda. Det är erfarna psykiatriker som borde kunna se tecken både på det ena och det andra. På fyra veckor lär de kunna få en helhet kan jag tänka. De har ju en frågeställning som grund i sitt arbete. Men det återstår att se om domstolen har samma åsikt om RPV som läkarna.
Citera
2019-10-05, 12:00
Medlem
Killmyshadess avatar
Googlade lite runt vad menas med begreppet allvarlig psykisk störning.

”Det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning inkluderar psykotiska tillstånd, svåra depressioner med allvarligt självmordsbeteende samt vissa personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsstörningar med svår tvångsmässighet och impulsgenombrott av psykotisk karaktär. Svår demens, svår utvecklingsstörning och grav hjärnskada kan också utgöra allvarlig psykisk störning. Allvarlig psykisk störning är ett komplext juridiskt begrepp, som innebär att inte endast medicinska diagnoser utan även andra faktorer som tex psykosocial funktionsnivå är av betydelse vid bedömning av förekomst av allvarlig psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in