2019-10-07, 08:00
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Frågan är; går dessa poliser runt beväpnade i samhället idag? De borde få livstidsförbud att bära vapen.

Din avslutning. Men i detta fall var det ingen galning och han var inte beväpnad. Poliserna trodde det men de hade fel. Det var inte något annat hur ofta du än skriver det. Även efter rättegången låtsas folk som du att han var beväpnad. Varför jämföra med olika massmördare? det var ingen massmördare, det är hela sanningen, det finns inga men..... Detta var en kille med Downs syndrom som inte var beväpnat. Nej "det kunde" inte varit något annat; alternativa verkligheter finns inte. Sluta fantisera. Det kunde inte ha varit något annat än det var. Det finns bara en verklighet. Det kunde lika lite varit Hitler eller Jesus som några av dina massmördare. Det var vad det var, acceptera verkligheten.

Det kan ju vara dig polisen skjuter i dina trakter, när de tror att du är en beväpnad massmördare. Varför tar du för givet att det skall drabba någon annan? Kanske är det ditt barn nästa gång, kommer du bara säga att det kunde varit en massmördare då också?

De flesta förstod nog vad jag menade:
"T.ex. vad händer om det rör sig om en galning med skarpladdat vapen och man inte ingriper? Riskerar tredje person att skadas?
Om en sådan galning rör sig i mina trakter, vill jag att polisen ska avvakta och följa på avstånd? Nej!"

Klassiskt fall av hindsight bias. Back to midget school.

Nej det kan det inte, polisen skjuter inte rationella människor som begår rationella handlingar.
Om du haft problem med polisen så beror det på en anledning och däri ligger mýcket självrannsakan.
Citera
2019-10-07, 08:01
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Busted!

Du har inte tagit till dig förundersökningen. När B och C sköt honom var han vänd 90 grader från dem och 90-180 grader från A som precis hade råkat träffa honom innan magget tog slut.

Vad tror du tidsintervallet är här?
Man skjuter 25 skott på ca 8 sekunder (om jag inte missminner mig).
Det rör sig om ett väldigt snabbt förlopp, därav träffarna i bakre delen av kroppen.
Citera
2019-10-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Busted!

Du har inte tagit till dig förundersökningen. När B och C sköt honom var han vänd 90 grader från dem och 90-180 grader från A som precis hade råkat träffa honom innan magget tog slut.

Busted!

Du verkar inte ha tagit till dig domen. I den så nämner man skottvinklarna. Dessa skottvinklar hittar jag inte i förundersökningen.

Följande står i domen.

"Med tanke på skottvinklarna, 12⁰ och 34⁰, kan Eric Torells rygg inte heller ha varit helt vänd mot poliserna"

Dvs han var inte vriden 90 grader utan stod snett mot dem.
Citera
2019-10-07, 08:04
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Men du fattar fortfarande inte, dom blir frikända för att dom är poliser. Och så ska det inte vara, såklart. Vad är det du inte förstår?

Nej, dom blev frikända för att inga fel har begåtts.
Citera
2019-10-07, 08:06
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Busted!

Du verkar inte ha tagit till dig domen. I den så nämner man skottvinklarna. Dessa skottvinklar hittar jag inte i förundersökningen.

Följande står i domen.

"Med tanke på skottvinklarna, 12⁰ och 34⁰, kan Eric Torells rygg inte heller ha varit helt vänd mot poliserna"

Detta förstod de flesta av oss redan innan all info blev tillgänglig. Även om kvällspressen älskar skriva "ryggen" så rör det sig om sidan och bakre delen av sidan.
Och återigen 25 skott på ca 8 sek. En hastig vridning går inte att helt undvika att skjuta på.
Citera
2019-10-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Och? Var skrev jag att det var exakt det som hänt här? Jag konstaterade att de inte stod sida vid sida, därefter ett exempel på när det är ok att avsiktligt skjuta i ryggen.

Eftersom domstolen redan avgjort att skjutningen var i enlighet med gällande lagstiftning är positionerna i det specifika fallet ovidkommande.

Jag skrev att du inte läst in dig ordentligt på förundersökningen, inget annat. Vill du försöka hävda att du hade ovanstående klart för dig så var så god.

Dina villfarelser om att domslut har med verkligheten och inte vad som är bevisbart att göra får du ta med någon annan.
Citera
2019-10-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vad tror du tidsintervallet är här?
Man skjuter 25 skott på ca 8 sekunder (om jag inte missminner mig).
Det rör sig om ett väldigt snabbt förlopp, därav träffarna i bakre delen av kroppen.

Japp. Inte uteslutet att han faller. Att åtala för dessa två slumpskott varav det ena råkade döda och inte de 23 andra är huvudlöst. Tre poliser står och brassar. Killen bakom trädet skjuter få skott (5?) och två sitter väl i träd i skottlinjen om jag inte missminner mig. Inte uppenbart uselt skytte och åtminstone någon form av stridsställning. Han får godkänt även i detta moment. Han är rädd men fungerar fortfarande. Det är också han som leder dem ut i nästa skede.
Citera
2019-10-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Du hittar ju på sagor som helt saknar substans. Det är klart att föräldrarna har ett vårdnadsansvar, men Eric var ju faktiskt 20 år gammal och för det första är det tveksamt om han faktiskt var omyndigförklarad. Men även om vi antar att han hade varit omyndigförklarad så finns det ingen förälder i Sverige som har blivit åtalad för att ha köpt ett naturtrogen leksak till sin son, eller för den delen för att sonen har rymt från hemmet. På vilket sätt skulle Erics död ha fråntagit föräldrarna det inbillade juridiska ansvaret?

Det finns ju någon gräns för vad som skulle vara möjligt för att passa vissa människors verklighetsbeskrivning.

Det är mer regel än undantag att personer med down är omyndigförklarade. Oavsett så var de vårdnadshavare och med tanke på att Eric tidigare rymt och att han tillåtits leka med ett verklighetstroget vapen så har de varit vårdslösa och därmed haft ett strikt principalansvar vid tillfället

Att Eric dog ledde till en slags jämkning pga bägge partenas ageranden.
Citera
2019-10-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Detta förstod de flesta av oss redan innan all info blev tillgänglig. Även om kvällspressen älskar skriva "ryggen" så rör det sig om sidan och bakre delen av sidan.
Och återigen 25 skott på ca 8 sek. En hastig vridning går inte att helt undvika att skjuta på.

Det finns en del i domen som jag tycker är rätt så intressant. Det är när rätten resonerar om nödvärn i deras resonemang så framgår det att vi behandlas inte lika i en rättegång. Följande står i domen.

"Det är dock inte någon större tvekan om att det kan finnas anledning att ställa högre
krav på poliser vid en bedömning om t.ex. nödvärnsexcess har förelegat"

Dvs det är svårare för poliser att bli friade när de hävdare nödvärn än för en helt vanlig Svensson.
Citera
2019-10-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Busted!

Följande står i domen.

I förundersökningen ser man att skotten går in lateralt från höger sida. Han är sålunda vänd från poliserna men inte med ryggen mot dem utan sidan. Ett touchar sedan ryggraden och ett annat genomborrar aorta. Det var dödande. Den första träffen tar framifrån nära bäckenet. Sannolikt denna får Torell att försöka fly eller att falla ihop. Längre har jag inte kommit och vilket det är är i mina ögon inte viktigt. Han är träffad men ligger ännu inte på marken.

Att läsa domen är vilseledande. Det är någon annans tolkning. Läs grundmaterialet och gör analysen själv. Komplettera med eventuellt ny information som tillkommer under rättegången men låt inte pappersvändare förklara för dig hur en het situation gått till. Det har de inte erfarenhet att avgöra. De tolkar efter bästa förmåga och försöker att se om någon utom allt tvivel måste fällas för någon av de illa valda åtalspunkterna. Inget annat.
Citera
2019-10-07, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är mer regel än undantag att personer med down är omyndigförklarade. Oavsett så var de vårdnadshavare och med tanke på att Eric tidigare rymt och att han tillåtits leka med ett verklighetstroget vapen så har de varit vårdslösa och därmed haft ett strikt principalansvar vid tillfället

Att Eric dog ledde till en slags jämkning pga bägge partenas ageranden.

Med tanke på att omyndigförklaring avskaffades i Sverige 1989 så vet vi att Eric inte var omyndigförklarad. Mest troligen så var Eric ställd under Förvaltarskap. Ett förvaltarskap är mer av en ekonomisk karaktär dvs någon tog hand om hans ekonomi och mest troligen fick Eric inte själv ingå avtal mm.

Däremot så innebär inte ett förvaltarskap att man tappar sin rättshandlingsförmåga. Dvs Eric hade ansvar för sina egna gärningar.

Om någon med liknade sjukdomar som Eric skulle begå brott så skulle de ställas inför domstol precis som alla andra. Däremot så blir en sådan person mest troligen dömd till rättspsykiatrisk vård.

Så i korthet så har hans föräldrar inget juridisk ansvar för Erics handlingar.
Citera
2019-10-07, 09:14
Medlem
UT64s avatar
Vet ej om någon tagit upp det i tidigare inlägg men AIK-publiken tog upp Eric Torells död härom dagen:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/LAd4w9/aik-vi-skams-over-polisbanderollen

Det verkar som all massmedia i Sverige nu tar avstånd från detta tilltag.

Är själv inget AIK-fan men säger bara: Tack AIK för den utmärkta banderollen!

”Beväpnade igen i samhällets tjänst. Gör samhället en tjänst – skjut er själva”.

Ett skämtsamt sätt att påminna Polisen om deras gärningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in