Citat:
Ursprungligen postat av
Alkoholiste
Tack för språklektionen. Annars håller jag med, förutom att vilken medborgare som helst i det här landet hade blivit fälld. Om nämnda medborgare inte varit polis. Det är problemet.
Den var verkligen inte riktad mot dig. Jag förstod utmärkt vad du skrev. Den andre snubben spelade Allan mot dig och behövde sig en uppläxning.
Jag skulle gärna se rättegången efter att en civil slår in skallen på en förståndshandikappad genom att kasta ett gäng gatstenar (så att vi inte hakar upp oss på licenshårklyverier) mot honom (och in i några lägenheter) och sedan hävdar att "han siktade på mig" och frias under nödvärnsrätten. Hur vittnesmålen värderas är en nyckelfråga avseende likhet inför lagen. Det är möjligt att det finns sådana fall men jag har aldrig hört talas om det. Väntar också på när tre civila hittas med en död kropp och sedan får lov att prata ihop sig ordentligt innan de förhörs som misstänkta. Också vanligt?
Min ståndpunkt är dock inte att man skall straffa polismännen. De mår nog uselt och bad inte om detta. Man skall erkänna vilken katastrof insatsen var och ta en stor djävla funderare på hur man skall få upp lämpligheten på, tydligen majoriteten av våra blåklädda om man skall döma av alla huvudlösa försvar, som knatar omkring bland civila med dödliga vapen, uselt utbildade och med nerver som chihuahuor.
Detta fick mig att ifrågasätta Malexanderinsatsen, men om man kollar igenom den kan jag inte säga att poliserna där uppträdde huvudlöst på något sätt. Förr hade alla poliser militär grundutbildning i botten... Jag menar alltså inte att man måste agera som elitsoldater, men att det finns en lägsta nivå på psyke (mod), skjutvana och framför allt taktik om man skall tillåtas gå beväpnad. En av de åtalade lever upp till den nivån men definitivt inte hans två kollegor.
Och för att repetera: Min kritik utgår från att de förhörda talar sanning, samt att Torell verkligen såg farlig ut, samt siktade mot dem. Han skulle ha nedkämpats i portalen med ett litet antal riktade skott och utan mängder av civila i skottlinjen. Fegheten, paniken och huvudlösheten som placerade patrullen i en dödsfälla, samt paniken och oskickligheten under eldgivningen som riskerade andra civila helt i onödan är det jag primärt invänder mot. Inte att han dog. Han dog för att en kula genomborrade aorta. Det kunde ha hänt i portalen också. Hade han varit ett skarpt hot hade samtliga poliser dött som de nu placerade sig.