2019-10-06, 22:13
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defusekit
Kanske sen på bollen men är det någon som har namnen på polismännen?
Nu var det nog inte tre män som mördade Erik.
Frågan är intressant när det gäller just det.
Vilket kön hade de?
Vilken erfarenhet i yttre tjänst?
Hur bra var dom i att hantera sitt tjänstevapen?
Är deras sätt att lösa uppgiften signifikativt för resten av poliskåren?
Ja jag är nog i fortsättningen mindre rätt för att plocka svamp under älgjakten än vad jag är för att gå hem från krogen en Lördagskväll.
Citera
2019-10-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Tack för språklektionen. Annars håller jag med, förutom att vilken medborgare som helst i det här landet hade blivit fälld. Om nämnda medborgare inte varit polis. Det är problemet.

Nödvärn är något som inte bara gäller poliser utan alla kan hävda nödvärn och bli friade för det. Jag ska vara så snäll att jag ger ett exempel på det.

Det blir tjafs i en lägenhet där det bor fyra kamrater. Två av dem börjar bråka och blir särade. De tas till varsin sida av lägenheten. En av de inblandade var så upprörd att han sökte upp den andra i köket och bråket fortsätter och det slutar med att han som gick till köket lyckas med en kökskniv ha ihjäl den andra.

Tingsrätten dömde han för mord och hovrätten friade killen med hänvisning till nödvärnsexcess.

https://www.metro.se/nyheter/14-ar-for-mord-frias-med-undantag-i-lagen-QD4Nm8aWhe

Söker man bara lite på nätet så upptäcker man att det finns del exempel på personer som har dödat någon som går fria pga av nödvärn.

Konstigt nog så verkar det vara fler civila som gör det än poliser.
Citera
2019-10-06, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Ja, det är som sagt skillnad på vanligt folk och poliser.

Nej, studera NJA ( vet du ens vad det är?) så ser du att det inte är någon skillnad. Den praktiska skillnaden är att poliser mkt oftare hamnar i nödvärnssituationer, pga att dom har en skyldighet att gå in i situationer som andra springer ifrån.
Citera
2019-10-06, 22:20
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
"Det var sent på kvällen, den 14 oktober 2015. Den i dag 69-årige mannen kom hem klockan 22.45 på kvällen. Bara minuter senare ringde han ett desperat 112.

– De slår sönder mina fönster här på mitt hus, sa 69-åringen.

Kort efter att samtalet avslutats föll skotten. Den 69-årige mannen hade gått till sitt vapenskåp, tagit fram en hagelbössa och avlossat två skott mot männen, de två bröderna, som befann sig på hans altan.

Bröderna var beväpnade med järnrör och en kniv, och mannen hävdade i förhören att han fruktade för sitt liv.

I somras dömde Helsingborgs tingsrätt mannen för två fall av dråp till fyra års fängelse.
Tingsrätten konstaterade i domen att den 68-årige mannen befann sig i en nödvärnssituation när han avlossade skotten, men att ”våldet som mannen använt sig av gått utöver vad som har varit tillåtet enligt nödvärnsrätten”.

Men domen överklagades och i dag meddelade Hovrätten över Skåne och Blekinge sin dom.
Det blev en sänkning till två års fängelse. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/PlQxR/69-aring-dodade-tva-broder--far-sankt-straff

Ja, det är som sagt skillnad på vanligt folk och poliser.
Bra inlägg .
Som sagt i mina ögon solklart fall där han hade rätten till nödvärn. Men han var ju inte polis som sagt .Han med det upp och nedvända korset svarar inte på detta. Eller så blir det gallimatias.
Citera
2019-10-06, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nödvärn är något som inte bara gäller poliser utan alla kan hävda nödvärn och bli friade för det. Jag ska vara så snäll att jag ger ett exempel på det.

Det blir tjafs i en lägenhet där det bor fyra kamrater. Två av dem börjar bråka och blir särade. De tas till varsin sida av lägenheten. En av de inblandade var så upprörd att han sökte upp den andra i köket och bråket fortsätter och det slutar med att han som gick till köket lyckas med en kökskniv ha ihjäl den andra.

Tingsrätten dömde han för mord och hovrätten friade killen med hänvisning till nödvärnsexcess.

https://www.metro.se/nyheter/14-ar-for-mord-frias-med-undantag-i-lagen-QD4Nm8aWhe

Söker man bara lite på nätet så upptäcker man att det finns del exempel på personer som har dödat någon som går fria pga av nödvärn.

Precis, det finns mängder med fall då vanliga civila klarat sig undan med hänvisning till just nödvärn. Men enligt begåvningsreserven så händer det ju inte eftersom man inte läst om det i tidningen
Citera
2019-10-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Läs lagstiftningen pajaspelle, nödvärnsrätt är en rätt som tillkommer envar, och jag det finns flera domar då civila blivit frikända med hänvisning till att dom just agerat i nödvärn.
Det är du som är en pajaspelle, med homoerotisk fascination av polisyrket, som försvarar detta in absurdum. Nu pratar jag om DENNA situation, hur många civila hade gått loss då, ”hjärna 2”?
Citera
2019-10-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Ja, men kan du visa hur många ”polisincidenter” som går till åtal?
Citera
2019-10-06, 22:52
Bannlyst
Citat:
Hade man blåst på dig hade du tappat det 100% skulle en vanlig medborgare gått loss som dom här poliserna gör? Nej. Så vad är det för tillkortakommande som gör att du inte förstår vad vi menar?

Vad är det som gör att ni tomtar för det första inte kan ta reda på vad NJA och rättsfall är?

Gör det och leta upp rättsfall med frågeställningen nödvärn. Då kommer du att se att det finns fall där civila blivit friade för att dom anses agerat i nödvärn.

Lär dig vad NJA och rättsfall är först, börja där.....sen kan vi kanske diskutera
Citera
2019-10-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Jo för GW har ju aldrig haft fel i saker han sagt tidigare . Nej han hade inte levt, insatsstyrkan hade skjutit tidigare, och fyllt honom med ännu mera bly .

Nä det finns( tyvärr ) ingen lag som säger det, men även om man är ett mongo så får man INTE gå omkring och hota folk med replikor, det går under grovt olaga hot.

Nej dom skall inte lagföras, att få vapen riktat mot sig är såpass solklar nödvärnssituation. I lagens ögon alltså, och inte i dina och andra fåntrattars.
Därför jag skrev att jag inte vill använda han som ett axiom. Däremot skriver jag, att tom han fattar att han inte blivit skjuten, om rätt poliser hunnit dit först. Dom hade fattat(alla utom du och poliser på plats)att här förelåg inte en sån situation, och Erik hade inte blivit ihjälskjuten. För dom poliser som kom på plats först, missuppfattade situationen, eller du tycker att dom uppfattade situationen rätt? När det ligger nån med downs syndrom ihjälslkjuten med poliskulor. Du tycker att utfallet är det optimala?
Citera
2019-10-06, 23:23
Medlem
Citat:
Tack för språklektionen. Annars håller jag med, förutom att vilken medborgare som helst i det här landet hade blivit fälld. Om nämnda medborgare inte varit polis. Det är problemet.

Den var verkligen inte riktad mot dig. Jag förstod utmärkt vad du skrev. Den andre snubben spelade Allan mot dig och behövde sig en uppläxning.

Jag skulle gärna se rättegången efter att en civil slår in skallen på en förståndshandikappad genom att kasta ett gäng gatstenar (så att vi inte hakar upp oss på licenshårklyverier) mot honom (och in i några lägenheter) och sedan hävdar att "han siktade på mig" och frias under nödvärnsrätten. Hur vittnesmålen värderas är en nyckelfråga avseende likhet inför lagen. Det är möjligt att det finns sådana fall men jag har aldrig hört talas om det. Väntar också på när tre civila hittas med en död kropp och sedan får lov att prata ihop sig ordentligt innan de förhörs som misstänkta. Också vanligt?

Min ståndpunkt är dock inte att man skall straffa polismännen. De mår nog uselt och bad inte om detta. Man skall erkänna vilken katastrof insatsen var och ta en stor djävla funderare på hur man skall få upp lämpligheten på, tydligen majoriteten av våra blåklädda om man skall döma av alla huvudlösa försvar, som knatar omkring bland civila med dödliga vapen, uselt utbildade och med nerver som chihuahuor.

Detta fick mig att ifrågasätta Malexanderinsatsen, men om man kollar igenom den kan jag inte säga att poliserna där uppträdde huvudlöst på något sätt. Förr hade alla poliser militär grundutbildning i botten... Jag menar alltså inte att man måste agera som elitsoldater, men att det finns en lägsta nivå på psyke (mod), skjutvana och framför allt taktik om man skall tillåtas gå beväpnad. En av de åtalade lever upp till den nivån men definitivt inte hans två kollegor.

Och för att repetera: Min kritik utgår från att de förhörda talar sanning, samt att Torell verkligen såg farlig ut, samt siktade mot dem. Han skulle ha nedkämpats i portalen med ett litet antal riktade skott och utan mängder av civila i skottlinjen. Fegheten, paniken och huvudlösheten som placerade patrullen i en dödsfälla, samt paniken och oskickligheten under eldgivningen som riskerade andra civila helt i onödan är det jag primärt invänder mot. Inte att han dog. Han dog för att en kula genomborrade aorta. Det kunde ha hänt i portalen också. Hade han varit ett skarpt hot hade samtliga poliser dött som de nu placerade sig.
Citera
2019-10-06, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Jag skulle gärna se rättegången efter att en civil slår in skallen på en förståndshandikappad genom att kasta ett gäng gatstenar (så att vi inte hakar upp oss på licenshårklyverier) mot honom (och in i några lägenheter) och sedan hävdar att "han siktade på mig" och frias under nödvärnsrätten. Hur vittnesmålen värderas är en nyckelfråga avseende likhet inför lagen. Det är möjligt att det finns sådana fall men jag har aldrig hört talas om det.

Man äger rätten att tillgripa nödvärn även mot en person som har downs syndrom, " påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp " är det aktuella rekvisitet och det spelar ingen roll vad gärningsmannen har för diagnoser.

Citat:
Väntar också på när tre civila hittas med en död kropp och sedan får lov att prata ihop sig ordentligt innan de förhörs som misstänkta. Också vanligt?

Det finns många fall med rubriceringen " vållande till annans död" , ja tom grovt( ett ärende där jag nyligen läst dom tex) där inget gripande, anhållande eller häktning varit aktuellt , trots att det rört sig om en icke polis och trots att den misstänkta varit bekant med vittnena som också varit på plats och även dom hörts under rättegången( som slutade med att h*n dömdes)

Med goda förstahandsåtgärder på plats så kan man undvika den risken och med poliser gäller SAMMA regler som med alla andra, det enda sättet att hindra dom att prata med varandra är genom häktningsgrunderna i rättegångsbalken, är dom inte uppfyllda så ÄR vederbörande lösa och lediga fram tills rättegång, vilket är det vanliga även i ärenden med civila som är misstänkta.

Citat:
Och för att repetera: Min kritik utgår från att de förhörda talar sanning, samt att Torell verkligen såg farlig ut, samt siktade mot dem. Han skulle ha nedkämpats i portalen med ett litet antal riktade skott och utan mängder av civila i skottlinjen. Fegheten, paniken och huvudlösheten som placerade patrullen i en dödsfälla, samt paniken och oskickligheten under eldgivningen som riskerade andra civila helt i onödan är det jag primärt invänder mot. Inte att han dog. Han dog för att en kula genomborrade aorta. Det kunde ha hänt i portalen också. Hade han varit ett skarpt hot hade samtliga poliser dött som de nu placerade sig.

Som jag sade, insatsstyrkan hade skjutit tidigare, och fyllt honom med ännu mera bly. Inget annat.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-06 kl. 23:36.
Citera
2019-10-06, 23:35
Medlem
Caspern50s avatar
Det blev som jag tidigare nämnt. Att poliserna som bara skötte sitt jobb inte skulle fällas. Det skulle inte ens väckts åtal mot dom. Det är inte konstigt att poliser slutar som görs till åtlöje varje gång dom försöker sköta sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in