2019-10-06, 21:39
Medlem
Jag har letat i tråden men hittar inte - har dom publicerat själva domen ännu? Har någon länk?
Citera
2019-10-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Idioten menar att om rätten läst FUP så skulle dom tre ha blivit dömda , men nu förekommer det ju aldrig att man öht visar något ur en FUP på en rättegång pga " omedelbarhetsprincipen" och enligt idioten så har jag påstått att man bara läser FUP i en rättegång och inte hör vittnen, målsägande, misstänkta...etetc, något som det inte ens finns en antydan till att jag skall ha sagt, annat än i med somligas mycket kreativa förhållningssätt till verkligheten.

Nu är du ju psykotisk på riktigt.

Det enda jag har påstått (och påvisat) är att DU hävdade att rätten suttit och läst ur FUP.

Jag har inte sagt ett skit om att poliserna skulle ha blivit dömda om någon ur rätten läst ur FUP.
Lika lite som jag skulle påstått något annat av dina jävla lögner här.
(däremot upplyste jag dig om just omedelbarhetsprincipen).

Förövrigt har du fel om att "det aldrig visas något ur FUP på en rättegång" (vilket jag även gav exempel på när det kan ske).

Varför du sitter här dygnet runt och trollar på det här viset, det har garanterat sina skäl (ja, jag tror att du mår riktigt jävla illa rent allmänt och att det här är din snedvridna variant på verklighetsflykt).
Senast redigerad av Berra168cm 2019-10-06 kl. 21:50. Anledning: bemötte ett sakfel till
Citera
2019-10-06, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot
Jag har letat i tråden men hittar inte - har dom publicerat själva domen ännu? Har någon länk?

Yes, dom finns tillgänglig i tråden, du får bara leta lite. Antalet inlägg ökade ju som utav en anledning där i torsdags
Citera
2019-10-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Nix. Antingen "Det gjorde dom inte" (talspråk) eller "Det gjorde de inte" (korrekt)

"Det gjorde dem inte" är helt fel då "de" är subjekt och inte objekt.

"Det gjorde vi inte" är korrekt, men "det gjorde oss inte" är fel.

Och tingsrätten kunde inte finna absoluta bevis för brottsliga handlingar. Du förväxlar det med att de delade ut medaljer för oklanderlig insats. Den värsta klåparen, patrull-"chefen", stod inte ens åtalad. Hade de alla tre blivit skjutna hade det varit 90 procent hennes fel. Hon övergav sin kollega i ett taktiskt överläge och förvandlade scenen till en taktisk mardröm och en veritabel dödsfälla. Hade Torell varit beväpnad hade ingen av dem överlevt.
Tack för språklektionen. Annars håller jag med, förutom att vilken medborgare som helst i det här landet hade blivit fälld. Om nämnda medborgare inte varit polis. Det är problemet.
Citera
2019-10-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej, det de fått höra är 2 saker.
1) En man har setts röra sig på platsen med vapen(alltså någon som sett Erik och ringt in till polisen)
2) Det har flera gånger tidigare varit en tungt kriminellt belastad och ofta beväpnad man i området

Visst de är garanterat nervösa.
Men de vet alltså inte ens om mannen verkligen är beväpnad. De går alltså i första skedet inte omkring med dragna vapen och är beredda på eldstrid.
Exakt som poliser bör agera. Helt tvärt om mot hur jag som militär är tränad.

Sedan stöter de på en person som de ser som beväpnad, de drar sig tillbaks för att kunna undvika att behöva skjuta.
Exakt som poliser är tränade att göra. Helt tvärt emot militär taktik. hade polisen agerat taktiskt korrekt(militärt sett) hade Erik redan i det läget varit nedkämpad(alltså högst troligt död).
Sedan uppmanar de Erik flertalet gånger att lägga ner sitt vapen. Än en gång korrekt polisiärt men taktiskt tvivelaktigt.
Erik höjer då sitt "vapen" mot en av poliserna varpå de öppnar verkanseld.

Avstånden är 12-20meter och vapnen som används är pistol. Träffprocenten är något låg men helt i linje med vad som är förväntat med den mängd skjutträning polisen får.

Den bristen på kompetens jag ser är möjligen den taktiska positioneringen samt att de borde träffat något mer.
Inget av detta är dock något som hade förändrat utgången.
Om dessa saker skötts bättre hade Eriks chanser att överleva inte ökat utan minskat.
Med din militära träning, om du inte varit polis, tror du att du blivit frikänd utifrån dom förutsättningarna som fanns? Som dom här 3 blev, inbillat nödvärn. Tänk efter en gång extra innan du skriver, kanske du förstår vad problemet består i. Mvh
Citera
2019-10-06, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Tack för språklektionen. Annars håller jag med, förutom att vilken medborgare som helst i det här landet hade blivit fälld. Om nämnda medborgare inte varit polis. Det är problemet.

Problemet ligger nog snarare i att en vanlig medborgare aldrig ens åtalats om nödvärnet varit så uppenbart som här.
Citera
2019-10-06, 22:04
Medlem
Citat:
Problemet ligger nog snarare i att en vanlig medborgare aldrig ens åtalats om nödvärnet varit så uppenbart som här.
Vi har förstått att du lever i villfarelsen att ”systemet” fungerar. Men om en medborgare som inte är polis, tror du den hade gått loss? Nej är svaret på den frågan.
Citera
2019-10-06, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Vi har förstått att du lever i villfarelsen att ”systemet” fungerar. Men om en medborgare som inte är polis, tror du den hade gått loss? Nej är svaret på den frågan.

Läs lagstiftningen pajaspelle, nödvärnsrätt är en rätt som tillkommer envar, och jag det finns flera domar då civila blivit frikända med hänvisning till att dom just agerat i nödvärn.
Citera
2019-10-06, 22:06
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Det är enbart för snutarnas bögkameraderi som de som vanligt kommer undan Osmo och Erik var två stycken vidriga exempel då de packade sin egen bajs.
Snutar i detta land kommer alltid undan.
Som Mona o Bodstöm och Reinfeldt mm mm.
Listan på skojare och myglare och mördare som kommer undan är vidrigt lång.
Citera
2019-10-06, 22:07
Medlem
Kanske sen på bollen men är det någon som har namnen på polismännen?
Citera
2019-10-06, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det är enbart för snutarnas bögkameraderi som de som vanligt kommer undan Osmo och Erik var två stycken vidriga exempel då de packade sin egen bajs.
Snutar i detta land kommer alltid undan.
Som Mona o Bodstöm och Reinfeldt mm mm.
Listan på skojare och myglare och mördare som kommer undan är vidrigt lång.

Oj, du verkar nästan lite arg ser det ut som

Homofob verkar du vara också, du vet, det är inte olagligt att ha förhållanden med människor av samma kön i detta land.

Men för att hålla oss till ämnet så händer det ju att " snutar" inte blir dömda ja, men glöm att det beror på att tingslottona skulle hålla dom om ryggen, polisföraktet är tyvärr ganska uppenbart där i dessa salar och inte sällan så måste hovrätten städa upp. göra om, och göra rätt. Vad det beror på är att dom inte gjort fel, polisen FÅR ju faktiskt agera i nödvärn, och dom FÅR använda våld för att lösa sin tjänsteuppgift om andra medel är otillräckliga.

Att en pajas som du av detta känner sig kränkt är inget som ens tingslottona kan ta hänsyn till
Citera
2019-10-06, 22:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:

"Det var sent på kvällen, den 14 oktober 2015. Den i dag 69-årige mannen kom hem klockan 22.45 på kvällen. Bara minuter senare ringde han ett desperat 112.

– De slår sönder mina fönster här på mitt hus, sa 69-åringen.

Kort efter att samtalet avslutats föll skotten. Den 69-årige mannen hade gått till sitt vapenskåp, tagit fram en hagelbössa och avlossat två skott mot männen, de två bröderna, som befann sig på hans altan.

Bröderna var beväpnade med järnrör och en kniv, och mannen hävdade i förhören att han fruktade för sitt liv.

I somras dömde Helsingborgs tingsrätt mannen för två fall av dråp till fyra års fängelse.
Tingsrätten konstaterade i domen att den 68-årige mannen befann sig i en nödvärnssituation när han avlossade skotten, men att ”våldet som mannen använt sig av gått utöver vad som har varit tillåtet enligt nödvärnsrätten”.

Men domen överklagades och i dag meddelade Hovrätten över Skåne och Blekinge sin dom.
Det blev en sänkning till två års fängelse. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/PlQxR/69-aring-dodade-tva-broder--far-sankt-straff

Ja, det är som sagt skillnad på vanligt folk och poliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in