2019-10-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Vad tror ni det är som gör att Olafsen är misstänkt för att vara skytten?

Men hallå. Det vet väl alla att FO är skytten. Det har ju polisen sagt i förtroende till den pålitlige E08
Citera
2019-10-06, 22:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
En eloge till dig för allt det arbete du (m.fl.) lägger ner.
Skummade igenom dagboksbladen (snacka om förhalning...) i länken o fastnade på rad 7:
”2013-12-23 knd ringer och önskar att målet sätts ut till muf snarast, svd är svår att delge, se även T 11476-13”
Vad är detta för mål?
Tackar för elogen och vi är flera som hjälps åt, tack och lov för att samla detta med domar, dagboksblad, protokoll osv hade fått bara mig att hamna på nåt vilohem i veckor

Om du titta i början på dom samlade dagboksbladen så är alla mål färgmärkta så man kan följa vilket mål det är frågan om efter datum
ÄKTENSKAPSSKILLNAD, VÅRDNAD mm Kärande HOL, svarande KL. Målet har gul färg.

Det är precis som vanligt även från början att Karin är svår att delge.

2013-12-23 knd ringer och önskar att målet sätts ut till muf snarast, svd är svår att delge, se även
T 11476-13.

Om det är T 11476-13 du undrar över så är det inget jag har, får kolla upp det.
Det är troligen ett Protokoll och det är avslutat, det är allt jag vet nu.
Citera
2019-10-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Då var vi på ruta ett igen. KL är misstänkt för anstiftan och skytten håller sig undan. Det är väl ungefär det vi vet?

Inte ens det vet vi. KL har varit misstänkt.
Citera
2019-10-06, 22:15
Medlem
Den enda teorin gällande brottet som är tillåten att posta i tråden är att skytten sköt Henrik utan skäl.
Citera
2019-10-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Den enda teorin gällande brottet som är tillåten att posta i tråden är att skytten sköt Henrik utan skäl.

Precis. En nöjesskjutning lite i farten så där bara. Inget motiv. Bara iskallt tidsfördriv i nåt random trapphus.

På tal om själva skjutningen. Någon som kan läsa bakom betalväggen om aktuell skjutning är med där och hur många skjutningar i år har varit inne i innerstan? Platsen känns fortfarande så riskabel för en GM men det funkade ju uppenbarligen.

https://www.svd.se/fran-tensta-till-hornstull--aktur-langs-valdets-linjer

Ingress:

Från Tensta till Hornstull. 14 döda och 18 skadade i 65 skottlossningar. SvD har tagit del av polisens data över alla bekräftade skjutningar i Stockholmsregionen hittills i år. Här kan du visuellt följa statistiken – genom att skjutningarna placerats ut vid närmsta station på länets tunnelbane- och pendeltågslinjer.

Edit: Har varit många länkar till Aftonbladet och Expressenartiklar. Vad skriver DN och SVD gällande misstänkta och sökt person bakom betalväggarna?
Senast redigerad av Avel 2019-10-06 kl. 22:28.
Citera
2019-10-06, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Artikeln i Dagens Industri och Picasso2s grävande övertygade mig.

Tidskriften Dagens Juridik skrev i en artikel den 18/9 att mannen som söktes för inblandning i skjutningen HOL var dömd för flera brott. Han hade dömts i december förra året till 6 mån. fängelse för rån, men domen var bara en deldom. Mannen dök inte upp till den fortsatta förhandlingen och häktades då i sin utevaro.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/advokatskjutningen-eftersokt-man-haktad-i-sin-utevaro-for-annat-brott/

Samma dag fixade Picasso2 häktningsframställan på FO. Han/hon tog en rövare och bad om FOs häktningspapper.
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Är det överklagade gällande JL och TR-domen?

Hovrätten 3 december 2018:
"Hovrätten finner att det samlade straffvärdet för de brott Fredrik Olafsen nu
ska dömas för uppgår till fängelse sex månader."
Citera
2019-10-06, 22:27
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Man får ha vilken teori som helst , helst med någon logik.
Det kan vara någon från framtiden som rest tillbaka för att likvidera HOL , men det känns inte så logiskt.
Citera
2019-10-06, 22:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha, dina frågor påminde om en tv-serie, fylld med intriger. Du lät som en hallåa.
Kan man skönja nåt mer bakom utspelet och kommer vi få veta vilken relation KL har till FO? Kommer den verbalt vulgära fule att äntligen lämna bärande uppgifter?
Och vad händer med portföljen versus startpistolen:
Missa inte den spännande fortsättningen nu på måndag.

Och nu över till...
Hot och våld.
Vet inte om jag fick det rätt (korrigera annars) men det är mycket våld mot kvinnor. Det är även hemfridsbrott samt skadegörelse 1998. Vem/vad framkommer inte som sagt.

Samt Förgripelse mot tjänsteman (kammaråklagare PH) 2017 där han då tyckte hon skulle köra upp en dildo i fittan.

Bra gjord sammanställning i spoilern. Hoppas att det var ok att jag kopierade den och la in den på Samlade domar Olafsen.
(FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Citera
2019-10-06, 22:28
Avslutad
På ruta ett igen. Men det här måste väl ändå vara grundbultarna i vårt sökande. Om alla ljuger media osv då blir det omöjligt. Vi måste utgå ifrån att detta är sant.

Enligt Aftonbladet arbetar polisen med två motivteorier, som Henrik Olsson Lilja själv ska ha berättat för polisen innan han sövdes ner. Den ena handlar om en närstående person som periodvis haft kontaktförbud gentemot advokaten. I samband med det ska Olsson Lilja ha sagt att den personen "lejt en torped", skriver Aftonbladet. Det andra tänkbara spåret uppges vara kopplat till hans yrke.

https://www.friatider.se/kvinna-gripen-f-r-skjutningen-av-advokaten-henrik-olsson-lilja
Citera
2019-10-06, 22:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bra gjord sammanställning i spoilern. Hoppas att det var ok att jag kopierade den och la in den på Samlade domar Olafsen.
Jo det går bra men det var mer ett hafsverk då jag egentligen letade "änglar", tog notering under tiden jag läste då det var mycket kvinnovåld .
Med tanke på alla andra blåtiror och ärr.
Citera
2019-10-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Det kan vara någon från framtiden som rest tillbaka för att likvidera HOL , men det känns inte så logiskt.

Vi får nog med tiden höra mer vad HOL själv menade med den andra möjliga anstiftaren, någon klient? Här finns inga kunskaper om hans klienter.
Citera
2019-10-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik

I början av september skrev jag ett inlägg där jag framkastade teorin att skytten var en kriminell person som sökt upp Henrik bara för att konfrontera honom och att skälet till att Henrik överlevt var att skytten varit ointresserad av att döda honom. Jag spekulerade att brottet var ett tillrättatalningsförsök som urartat och det inlägget blev borttaget. Gissningsvis för att jag gissade att Henrik hade skumraskaffärer med den kriminella personen och för att jag var tydlig med att jag bara gissade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in