2019-10-06, 12:01
Medlem
MijailovicFanClubs avatar
Det som skett är bara naturligt. Hur ni sedan ställer er till detta är upp till er. Själv har jag svårt att känna mig upprörd då barnamord under dessa förhållanden är ytterst naturligt. Hon begick abort för att hon inte kunde ta hand om ett barn. Vad spelar det för roll om barnet är nio veckor eller fyra år? I grunden är handlingen lika naturlig. Hon kunde inte ta hand om barnet så hon hade ihjäl det. Naturen har sin gång. Det här sker varje dag i naturen.
Citera
2019-10-06, 12:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Det som skett är bara naturligt. Hur ni sedan ställer er till detta är upp till er. Själv har jag svårt att känna mig upprörd då barnamord under dessa förhållanden är ytterst naturligt. Hon begick abort för att hon inte kunde ta hand om ett barn. Vad spelar det för roll om barnet är nio veckor eller fyra år? I grunden är handlingen lika naturlig. Hon kunde inte ta hand om barnet så hon hade ihjäl det. Naturen har sin gång. Det här sker varje dag i naturen.

Det är inte alls naturligt. Om en mamma inte klarar av att ta hand om sitt barn finns hjälp att få och alla alternativ är att föredra över att begå mord.

Hon kunde valt att adoptera bort honom till exempel eller ge vårdnaden till fadern om han kan vara en bättre förälder.
Citera
2019-10-06, 12:30
Medlem
Citat:
Det är inte synd om henne men hennes beteende är ytterst naturligt. Hon kunde inte försörja sin avkomma själv så hon hade ihjäl barnet, nu är hon barnlös och kan lättare få en man som kan ta hand om henne och framtida avkomma. Naturen har sin gång. Brott finns inte i naturen. Bara i människans förvirrade världsbild där vi tar saker som rätten till liv för givet. Pojken hade inte mer rätt att leva än den rätt modern gav honom. Hur är det annorlunda att döda en fyraåring och göra abort? I grunden är det samma handling. I naturen är det inte ovanligt att däggdjurshonor dödar och äter upp sin egen avkomma. Den egna överlevnaden prioriteras före avkommans överlevnad. Det är bara naturligt.

Lyssnat mycket på JF Gariepy eller?
Citera
2019-10-06, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Var drar du gränsen? Med ditt resonemang skulle då även en förälder ha rätten över sina barn åtminstone till de blir myndiga och rätten över den andra föräldren. Dags att sluta knarka.

Mord är mord så snart en människa blivit född. Finns inga förmildrande omständigheter i detta fall heller.
Citera
2019-10-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var drar du gränsen? Med ditt resonemang skulle då även en förälder ha rätten över sina barn åtminstone till de blir myndiga och rätten över den andra föräldren. Dags att sluta knarka.

Mord är mord så snart en människa blivit född.
Jag tror inte han pratar om rätt och fel utan om vad som är naturligt. För övrigt håller jag inte med honom.
Citera
2019-10-06, 14:42
Medlem
Loviks avatar
Det är märkligt.
Här vrider och vänder man saker och ting för att försöka förstå varför en sjuk handling begåtts.

Friska människor försöker tänka som en sjuk individ, för någon form av sjukdom eller illamående ligger bakom detta fruktansvärda dåd.

Friska människor, sunda i skallen, vet inte hur sjuka människor tänker, oftast.

Så kommer någon in som funnit eller har länge haft, någon form av syn på saken, som är helt sjuk.
Då blir människor irriterade.

Det är säkert närmare gärninsmammans tänk än det mesta annat.
"Så kan man inte tänka, så kan man inte göra, det är idiotiskt, försvinn... "
Hur kommer det sig att det inträffade ändå?

Vad kallar ni ett barnamord?
Det begicks trots att hon inte fick.
Hon mördade trots att man inte kan.

Det beror på att hon inte ansåg att hon inte kunde.
Hon kanske kände sig tvingad då det var vad hon var förmögen att känna.

Det är nyttigt att höra perspektiv från dem som tänker utanför ramen.
Det skadar inte.
Jag uppskattade inläggen nog för att sticka ut min ärrade haka

Det är för jävligt det som hänt Jag hoppas OAVSETT vad denna mamman råkat ut för, hur hon mår, vem hon är, vad fan hon är, döms för vad hon gjort utan rabatter och en massa dalt.
Den enda skillnaden på när en man och kvinna dödar sitt barn är att en morsa anses ha starkare band till sin barn och det talar ju knappast till hennes fördel.
Citera
2019-10-06, 15:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Tack för svar . Men tvivlar på att det skulle hjälpa. En av dem tog sitt liv i förtvivlan över ensamheten och isoleringen, Soc. utsatte personen för mot dennes vilja. Dödsannonsen stod i tidningen, jag läste den..
Detta fick jag veta av personens kollega.

Den andra har sekretess !
Det är Soc.förvaltning. i båda fallen.

Tack. Tråkig historia. Soc är ju tyvärr kända för att stjälpa snarare än hjälpa, och för att sila mygg och svälja kameler. Det gäller nog i hela Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Poängen är väl att man i så fall sitter på Rättspsyk tills man friskförklarats. Vad skulle du välja, 18 år på en Hinseberg eller 1-2 år på Rättspsyk? Spelar man sjuk, så kan man ju se till att ”tillfriskna” relativt snabbt!

Ja, men det kan gå åt andra hållet också. Får man en fängelsedom på 12 år, så VET man att man är ute om åtta år. Det är jobbigt, men man kan i alla fall börja räkna ner. På rättspsyk däremot, kan man bli sittande hela sitt liv. Pedofilgubben Sten-Erik Eriksson, är väl det "värsta" exemplet. Han dog på rättspsyk för två är sedan, vid 85 års ålder. Då hade han suttit i 50 år! Hade varit mycket bättre - ur hans synvinkel i alla fall - att få ett fängelsestraff.

Rättspsykiatrisk vård ska ju enligt lag omprövas varje halvår, men det finns risk för att fortsatt vård bara klubbas igenom rutinmässigt... år efter år.

Citat:
Det är inte synd om henne men hennes beteende är ytterst naturligt. Hon kunde inte försörja sin avkomma själv så hon hade ihjäl barnet, nu är hon barnlös och kan lättare få en man som kan ta hand om henne och framtida avkomma. Naturen har sin gång. Brott finns inte i naturen. Bara i människans förvirrade världsbild där vi tar saker som rätten till liv för givet. Pojken hade inte mer rätt att leva än den rätt modern gav honom. Hur är det annorlunda att döda en fyraåring och göra abort? I grunden är det samma handling. I naturen är det inte ovanligt att däggdjurshonor dödar och äter upp sin egen avkomma. Den egna överlevnaden prioriteras före avkommans överlevnad. Det är bara naturligt.

Fast nu är det här inte stenåldern. Hon hade möjlighet att be soc placera pojken, om hon kände att hon inte mäktade med själv. Eller rentav adoptera bort honom. Vid fyra är det lite sent, men det skulle ha gått. När han var nyfödd hade de barnlösa paren slagits om honom, för nästan alla som inte kan få egna barn utan måste adoptera, vill egentligen ha ett vitt barn - även om de sedan leker mångkulturella och låtsas att de tillhörde den trosriktningen från början.

Försörjningen är dessutom aldrig ett stort problem för en ensam mamma i Sverige. Hon får ett stort antal bidrag från samhället om hon inte kan försörja sin lilla familj själv: barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och om det behövs även försörjningsstöd. (I vissa andra länder, kan det dock fortfarande bli som du beskriver.)
Citera
2019-10-06, 15:37
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Måste verkligen fråga om du förstår vad du skriver?? Menar du allvar?? Jag blir f-n mörkrädd... När djur beter sig så är det oftast för att djuret är svagt eller skadat.. och då lämnas det oftast, det blir inte uppätet..😈
Citera
2019-10-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovik
Det är märkligt.
Här vrider och vänder man saker och ting för att försöka förstå varför en sjuk handling begåtts.

Friska människor försöker tänka som en sjuk individ, för någon form av sjukdom eller illamående ligger bakom detta fruktansvärda dåd.

Friska människor, sunda i skallen, vet inte hur sjuka människor tänker, oftast.

Så kommer någon in som funnit eller har länge haft, någon form av syn på saken, som är helt sjuk.
Då blir människor irriterade.

Det är säkert närmare gärninsmammans tänk än det mesta annat.
"Så kan man inte tänka, så kan man inte göra, det är idiotiskt, försvinn... "
Hur kommer det sig att det inträffade ändå?

Vad kallar ni ett barnamord?
Det begicks trots att hon inte fick.
Hon mördade trots att man inte kan.

Det beror på att hon inte ansåg att hon inte kunde.
Hon kanske kände sig tvingad då det var vad hon var förmögen att känna.

Det är nyttigt att höra perspektiv från dem som tänker utanför ramen.
Det skadar inte.
Jag uppskattade inläggen nog för att sticka ut min ärrade haka

Det är för jävligt det som hänt Jag hoppas OAVSETT vad denna mamman råkat ut för, hur hon mår, vem hon är, vad fan hon är, döms för vad hon gjort utan rabatter och en massa dalt.
Den enda skillnaden på när en man och kvinna dödar sitt barn är att en morsa anses ha starkare band till sin barn och det talar ju knappast till hennes fördel.

Tänker utanför ramen??
Trevligt att du uppskattar såna inlägg men det gör nog inte merparten...vidrigt!! Skäms på dig
Citera
2019-10-06, 21:05
Medlem
Det är verkligen inte så i Sverige idag att det bara är att be soc att placera ett barn. Du ska bara veta hur svårt sånt är om det är förälderns initiativ! Och adoption existerar knappt i Sverige. Föräldrar kan böna och be om omhändertagande vilket soc ser som bevis på hur bra föräldern i fråga är. Det som kan leda placering däremot är ovilja att ha med soc att göra.
Citera
2019-10-06, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Det är verkligen inte så i Sverige idag att det bara är att be soc att placera ett barn. Du ska bara veta hur svårt sånt är om det är förälderns initiativ! Och adoption existerar knappt i Sverige. Föräldrar kan böna och be om omhändertagande vilket soc ser som bevis på hur bra föräldern i fråga är. Det som kan leda placering däremot är ovilja att ha med soc att göra.

Nja, hade hon ringt 112 och sagt att "här står jag nu med kniven, jag vill döda mitt barn, vad ska jag göra?", så hade nog moderskapsproblemen varit över för henne för gott, inom en kvart...
Senast redigerad av Merwinna 2019-10-06 kl. 21:52.
Citera
2019-10-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, hade hon ringt 112 och sagt att "här står jag nu med kniven, jag vill döda mitt barn, vad ska jag göra?", så hade nog moderskapsproblemen varit över för henne för gott, den närmaste kvarten...

En kvart ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in