2019-10-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tack för ytterligare svar! Jag har en sista fråga hoppas du kan svara på också.
Om jag skulle placera pengar i någon av de norska bankerna där insättningsgarantin är högre än i svenska banker, tycker du att det är en dum idé om jag sätter alla pengarna i ett och samma konto, i samma bank? Deras insättningsgaranti täcker ändå hela det beloppet.
Eller finns det någon vits att jag väljer två olika banker och sätter t.ex. 500 000 kr i varje?

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag ser ingen egentlig anledning att dela upp det. Norska statens insättningsgaranti med deras massiva oljefond i ryggen måste vara i princip det säkraste i världen. Skulle den fallera kommer ingen bank undan ändå, för då pratar vi total global systemkollaps - och det känns inte det minsta troligt.

Det gäller inte Norwegian men i regel är det inte helt enkelt att öppna sparkonto i Norge.

Kan krävas norskt personnummer, norsk adress och anställningsbevis( anställd i Norge)
Citera
2019-10-06, 15:51
Medlem
Trams råd du fått.

Det går att göra 5-7% till mycket låg risk i en aktiv "strukturerad position".

Tänk på att den verkliga konsument-inflationen ligger på över 2%, så med allt under det går du back.
Citera
2019-10-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Trams råd du fått.

Det går att göra 5-7% till mycket låg risk i en aktiv "strukturerad position".

Tänk på att den verkliga konsument-inflationen ligger på över 2%, så med allt under det går du back.

Trams vet jag inte riktigt

Råden är ju skrivna efter krav som TS anger.
Bankkonto anges som ett av kraven.

Andra förslag är off topic.
Citera
2019-10-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Trams vet jag inte riktigt

Råden är ju skrivna efter krav som TS anger.
Bankkonto anges som ett av kraven.

Andra förslag är off topic.

Läste inte posten så noga. Jo med dom kraven går det inte ens att matcha inflationen. Mer än max 1.5% kan inte TS få. Han kommer förlora pengar oavsett, frågan är snarare hur mycket TS kommer förlora.
Citera
2019-10-06, 19:54
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag lider av samma problem

Satte 500 på Sevenday och 500 på Avida, i väntan på bättre tider.
Båda ger 0.9% och omfattas av insättningsgarantin
Citera
2019-10-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag lider av samma problem

Satte 500 på Sevenday och 500 på Avida, i väntan på bättre tider.
Båda ger 0.9% och omfattas av insättningsgarantin

Ilandsproblem
Citera
2019-10-06, 20:27
Medlem
Varför inte globalfond om det är långsiktigt. Det är väl nästintill 100% säkert?
Citera
2019-10-24, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Bank Norwegian passar dina kriterier. Du har pengarna i SEK på deras svenska del av banken. Skaffar konto på typ 5 minuter med Bank-ID och för över pengarna dit med vanlig Bankgiroinbetalning.

Du får då åtminstone lite ränta, för närvarande 0.7% och pengarna omfattas av Norska statens insättningsgaranti som är 2 Miljoner NOK. Det får nog anses som så tryggt det kan bli.

https://www.banknorwegian.se/Sparkonto

Edit: fria uttag också, mycket viktigt i sammanhanget.

Hej igen.
Har varit i kontakt med Bank Norwegian för överföring av mina pengar, men de säger att insättningsgarantin för svenska kunder endast är 100 000 EUR, dvs strax över 1 miljon NOK.
De skickade mig denna länk: https://www.bankenessikringsfond.no/norwegian-banks-operations-abroad/norwegian-banks-operations-abroad-article778-1245.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in