2019-10-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Nej

Vi tar 1% ränta som exempel:

1% är alltid 1%.

På en miljon får du 10000 kr per år och sen skatt på det så blir det 7000 kr i avkastning.
Men avkastningen är inte tillräcklig för att täcka inflationen.
Dina pengars värde sjunker.
Inte i kronor men i köpkraft.

Fast det slår ändå att förlora 40% på börsen.
Citera
2019-10-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Aktuell kurs 1,5 och toppkurs på 82 kronor 2014, obefintlig omsättning och förlust. Ser bra ut
TS vill ha en säker förvaring av sitt kapital, inte ett förhoppningsbolag.

Kör på sparkonto med ränta, finns 0,65% ränta på Avanza eller så tar du de som redan rekommenderats.

Över 20års forskning och FDA i ryggen, är det förhoppning? Nej det är kvalitet

Från 1,50 mot 100kr är det ju nu när milstolparna och licensavtalen står på kö.

Kl1333, Neurostat, Nash, miljarders miljarders miljarders USD

Äger själv för en halv mille i bolaget, obs detta är ingen ingen köprek.
Senast redigerad av Torshammarn 2019-10-03 kl. 17:45.
Citera
2019-10-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast det slår ändå att förlora 40% på börsen.

Förstår inte riktigt vad det hade med mitt inlägg att göra...
Men visst
Du har helt rätt !
Citera
2019-10-03, 18:47
Medlem
htdgs avatar
Tänk på att inflationen kommer få värdet på dina pengar att minska om du inte har en tillväxt som tangerar inflationen.
Citera
2019-10-03, 20:18
Medlem
YP4XQs avatar
Använd pengarna för att lära dig ett hantverks yrke så ska du se på fan till avkastning i framtiden.
Citera
2019-10-03, 20:49
Medlem
https://www.sevenday.se/spara/

Du kan välja ett vanligt sparkonto med 0.7% i sparränta.

Sedan kan du binda pengarna i upp till 3 år och då är det mer. Kollade vad 1M ger i avkastning då, det blev runt 50 000 kr på 3 år.
Citera
2019-10-03, 21:19
Medlem
I en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning.

Risken minimeras av kapitaltäckningskravet på livbolaget.

Dock behöver du ”låsa” kapitalet enligt försäkringsbolagets återköpsregler.
Citera
2019-10-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Bank Norwegian passar dina kriterier. Du har pengarna i SEK på deras svenska del av banken. Skaffar konto på typ 5 minuter med Bank-ID och för över pengarna dit med vanlig Bankgiroinbetalning.

Du får då åtminstone lite ränta, för närvarande 0.7% och pengarna omfattas av Norska statens insättningsgaranti som är 2 Miljoner NOK. Det får nog anses som så tryggt det kan bli.

https://www.banknorwegian.se/Sparkonto

Edit: fria uttag också, mycket viktigt i sammanhanget.
Detta är antagligen det bästa tipset.
Tänk dock på att inflationen ligger på runt 1,7 % så realräntan blir alltså -1 %.
Utöver Norwegian så finns det några andra småbanker som ger upp till 0,90 - 0,95 %.
Typ Sevenday och Nordax bank om jag minns rätt.
Alla dessa banker har bankgaranti.

Om man vill tänka lite långsiktigare med LÅG risk, kanske inte lägre beroende på hur man ser det så kan man istället köpa ädelmetall, skog i baltikum eller liknande fysiska tillgångar.
Att låta pengarna sitta på ett sparkonto som ger 0,95 % för ju alltid med risken för hög inflation, så jag anser att fysiska tillgångar har lägre risk än ett sparkonto med 0,95 % ränta.
Citera
2019-10-04, 09:44
Medlem
Citat:
Bank Norwegian passar dina kriterier. Du har pengarna i SEK på deras svenska del av banken. Skaffar konto på typ 5 minuter med Bank-ID och för över pengarna dit med vanlig Bankgiroinbetalning.

Citat:
Ursprungligen postat av flakflak
Detta är antagligen det bästa tipset.
Tänk dock på att inflationen ligger på runt 1,7 % så realräntan blir alltså -1 %.
Utöver Norwegian så finns det några andra småbanker som ger upp till 0,90 - 0,95 %.
Typ Sevenday och Nordax bank om jag minns rätt.
Alla dessa banker har bankgaranti.

Okej, nu förstår hur ni menar med inflationen. Men i mitt fall känns det ändå som ett bättre alternativ än att bara ha pengarna sittandes på ett sparkonto utan ränta. Pga okunskap vill jag inte investera pengarna i några fysiska tillgångar. Jag förstår att köpkraften minskar i takt med inflationen, men då jag inte har några direkta planer på att spendera pengarna i dagsläget (om det inte skulle hända något oförutsett, vill säga) så känns det ändå som om att ett sparkonto med låg avkastning är bättre än inget alls.

Har nu kollat upp banken Norwegian och jämfört med andra alternativ på Compricer. Det verkar som om både den norska banken Santander (0.95%) och även SevenDay (0.90%) erbjuder högre avkastning än Norwegian (0.70%). Jag vet att några nämnde SevenDay, men fanns det någon speciell anledning att ni rekommenderar just Norwegian över t.ex. Santander som till synes erbjuder 0.25% högre avkastning än Norwegian?
Citera
2019-10-04, 12:54
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Har nu kollat upp banken Norwegian och jämfört med andra alternativ på Compricer. Det verkar som om både den norska banken Santander (0.95%) och även SevenDay (0.90%) erbjuder högre avkastning än Norwegian (0.70%). Jag vet att några nämnde SevenDay, men fanns det någon speciell anledning att ni rekommenderar just Norwegian över t.ex. Santander som till synes erbjuder 0.25% högre avkastning än Norwegian?

Det går lite upp och ner på Compriser och Norweigan hade bäst villkor när jag gjorde ungefär samma som du gör, letade efter ett hem för ungefär en miljon som jag vill förvara helt utan risk och med snabb tillgång till. Jag kollade Compriser igen nu och ser att just Santander för tillfället erbjuder ännu bättre villkor och ser ut som bästa alternativet just nu rent räntemässigt.

Det jag inte gillar med santander är detta villkoret: "Utbetalning görs 31 dagar från begäran om uttag."

På Norweigan får du pengarna bankdagen efter du gör ditt uttag om du gör uttaget på förmiddagen (har testat, det funkar).

Skillnaden är 0.25% tillSantanders fördel. Det är 2500 kr per år på em miljon. Eller 2000 efter skatt. Jag tycker inte det är värt att ha mina pengar låsta en månad när jag väl behöver dem för bara 2000 per år extra.

Tänk om man hittar den där perfekta investeringen eller helt rätt lägenhet och så hinner man inte få ut miljonen man behöver till kontantinsats i tid för den är låst hos Santander 31 dagar.

SevenDay ser jag inga uppenbara problem med dock. Verkar ha samma fördelar som Norweigan med snabba och fria uttag men 0.2% bättre ränta. Ser faktiskt bäst ut just nu i mina ögon.
Senast redigerad av RiverStyx 2019-10-04 kl. 13:01.
Citera
2019-10-05, 20:54
Medlem
Citat:
Det går lite upp och ner på Compriser och Norweigan hade bäst villkor när jag gjorde ungefär samma som du gör, letade efter ett hem för ungefär en miljon som jag vill förvara helt utan risk och med snabb tillgång till. Jag kollade Compriser igen nu och ser att just Santander för tillfället erbjuder ännu bättre villkor och ser ut som bästa alternativet just nu rent räntemässigt.

Tack för ytterligare svar! Jag har en sista fråga hoppas du kan svara på också.
Om jag skulle placera pengar i någon av de norska bankerna där insättningsgarantin är högre än i svenska banker, tycker du att det är en dum idé om jag sätter alla pengarna i ett och samma konto, i samma bank? Deras insättningsgaranti täcker ändå hela det beloppet.
Eller finns det någon vits att jag väljer två olika banker och sätter t.ex. 500 000 kr i varje?
Citera
2019-10-06, 14:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tack för ytterligare svar! Jag har en sista fråga hoppas du kan svara på också.
Om jag skulle placera pengar i någon av de norska bankerna där insättningsgarantin är högre än i svenska banker, tycker du att det är en dum idé om jag sätter alla pengarna i ett och samma konto, i samma bank? Deras insättningsgaranti täcker ändå hela det beloppet.
Eller finns det någon vits att jag väljer två olika banker och sätter t.ex. 500 000 kr i varje?

Jag ser ingen egentlig anledning att dela upp det. Norska statens insättningsgaranti med deras massiva oljefond i ryggen måste vara i princip det säkraste i världen. Skulle den fallera kommer ingen bank undan ändå, för då pratar vi total global systemkollaps - och det känns inte det minsta troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in