2019-10-03, 16:11
Medlem
Hej,

Jag har en summa pengar (strax över 1 miljon kr). För tillfället sitter alla pengarna på ett vanligt Swedbankkonto utan ränta. Då summan redan överskrider den statliga insättningsgarantin så vill jag dela upp pengarna och flytta över en del av dem till en annan bank.

När jag ändå gör det så funderar jag på om det finns någon form av bankkonto i någon av de banker som täcks av den statliga insättningsgarantin, där det även erbjuds lite avkastning, även om den är låg?

Dessa är mina krav:

1. Jag är endast intresserad av att sätta in pengarna på någon form av bankkonto, ej investera i fonder, aktier, bitcoin osv.

2. Det måste inte finnas någon garanterad avkastning, men det insatta kapitalet ska aldrig, under några omständigheter, kunna riskera att minska till lägre än det ursprungliga kapitalet! Om jag t.ex. sätter in 900 000 kr, och det växer lite så är det jättebra, men det ska aldrig kunna bli mindre än 900 000 kr. Detta är viktigare än att det blir en hög avkastning. Självklart vill jag ju samtidigt att det ska vara så hög tillväxt som möjligt, men under ovanstående förutsättningar. Jag ska alltså kunna sätta in pengarna på kontot och sedan inte behöva oroa mig / bry mig, utan det kan antingen stå kvar på insättningsbeloppet eller eventuellt växa lite, men aldrig bli mindre.

3. Om åtkomst till pengarna behöver låsas under en period för större tillväxt, är detta OK, men om pengarna skulle behövas akut innan tidsperioden har gått ut, så ska det vara möjligt utan problem att ta ut. Om ihoptjänad avkastning faller bort pga tidigt uttag är detta okej, men det ska inte påverka insatt kapital i form av någon straffavgift eller liknande för att jag tog ut pengarna tidigt. Satte jag in 900 000 kr och gick med på att låsa dem i x antal år med x % avkastning, och sedan tar ut dem tidigt, så ska jag i värsta fall endast få ut 900 000 kr utan någon straffavgift för tidigt uttag.

4. Banken måste täckas av den statliga insättningsgarantin.

Som ni säkert kan utläsa av mina frågor och på sättet jag skriver så kan jag absolut ingenting om kapitalplacering och vill därför att det ska vara så enkelt som möjligt och samtidigt säkert. Det viktigaste för mig är egentligen att pengarna delas upp i två banker så att bankgarantin gäller. Men jag tänkte ändå att jag skulle fråga här först, då en liten avkastning är ju alltid välkommen, även om den är väldigt väldigt låg, ifall detta ens är möjligt under de krav jag har.

Snälla svara så enkelt som möjligt, så någon okunnig som jag har lätt att förstå.
Senast redigerad av heep80 2019-10-03 kl. 16:15.
Citera
2019-10-03, 16:19
Medlem
RiverStyxs avatar
Bank Norwegian passar dina kriterier. Du har pengarna i SEK på deras svenska del av banken. Skaffar konto på typ 5 minuter med Bank-ID och för över pengarna dit med vanlig Bankgiroinbetalning.

Du får då åtminstone lite ränta, för närvarande 0.7% och pengarna omfattas av Norska statens insättningsgaranti som är 2 Miljoner NOK. Det får nog anses som så tryggt det kan bli.

https://www.banknorwegian.se/Sparkonto

Edit: fria uttag också, mycket viktigt i sammanhanget.
Senast redigerad av RiverStyx 2019-10-03 kl. 16:21.
Citera
2019-10-03, 16:23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Inget är 100% säkert ska du veta. Det gäller den statliga insättningsgarantin också.

Om jag var du skulle jag köpa amerikanska statsobligationer det är det säkraste som finns just nu.
Citera
2019-10-03, 16:25
Medlem
Jag köper neurovive, kommer gå helt bananas snart..Har redan börjat haha
Citera
2019-10-03, 16:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Bank Norwegian passar dina kriterier. Du har pengarna i SEK på deras svenska del av banken. Skaffar konto på typ 5 minuter med Bank-ID och för över pengarna dit med vanlig Bankgiroinbetalning.

Du får då åtminstone lite ränta, för närvarande 0.7% och pengarna omfattas av Norska statens insättningsgaranti som är 2 Miljoner NOK. Det får nog anses som så tryggt det kan bli.

https://www.banknorwegian.se/Sparkonto

Edit: fria uttag också, mycket viktigt i sammanhanget.
SBAB har samma deal, vanligt sparkonto, ränta runt 0,7%, bankgaranti och inga uttagsavgifter. Fixat på 5 min med Bank-ID.
Citera
2019-10-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Jag köper neurovive, kommer gå helt bananas snart..Har redan börjat haha

Aktuell kurs 1,5 och toppkurs på 82 kronor 2014, obefintlig omsättning och förlust. Ser bra ut
TS vill ha en säker förvaring av sitt kapital, inte ett förhoppningsbolag.

Kör på sparkonto med ränta, finns 0,65% ränta på Avanza eller så tar du de som redan rekommenderats.
Citera
2019-10-03, 16:44
Medlem
Och med TS krav bor man aven vara medveten om att man gar ca 1.5% back efter skatt varje ar.
Inflationen ater upp ca 13K i kopkraft arligen pa 900K och 0.5% avkastning.

Svart att ge rad om pengarna maste vara tillgangliga [tillfallig]negativ avkastning ar otankbart samt insattningsgaranti ar ett krav.

Det blir uselt och forlust hur man an vander sig
Citera
2019-10-03, 16:49
Medlem
mhns avatar
Jag har låst mina besparingar på Hoist Spar i tre år för 2%. De sänkte dock räntan för nyöppnade konton för några dagar sedan. Marginalen ger också hyfsad ränta på runt 1,5% beroende på hur länge du låser pengarna. Bättre än ingenting.
Citera
2019-10-03, 17:13
Medlem
Tycker att du mer eller mindre skall tömma ditt Swedbankkonto.

Välj och vraka bland alternativen med rörlig ränta och insättningsgaranti

https://www.compricer.se/sparande/

Högre ränta om du binder men då finns det olika villkor bland alternativen såsom t.ex kostnad för uttag och vissa tillåter inte uttag överhuvudtaget före bindningstiden löpt ut.

Fast egentligen håller jag med peller

Citera
2019-10-03, 17:19
Medlem
Tack för alla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och med TS krav bor man aven vara medveten om att man gar ca 1.5% back efter skatt varje ar.
Inflationen ater upp ca 13K i kopkraft arligen pa 900K och 0.5% avkastning.

Svart att ge rad om pengarna maste vara tillgangliga [tillfallig]negativ avkastning ar otankbart samt insattningsgaranti ar ett krav.

Det blir uselt och forlust hur man an vander sig

Om detta är sant för samtliga banker så är det ju meningslöst för mig att placera pengarna i något annat än ett vanligt bankkonto utan avkastning.
Citera
2019-10-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tack för alla svar.

Om detta är sant för samtliga banker så är det ju meningslöst för mig att placera pengarna i något annat än ett vanligt bankkonto utan avkastning.

Nej

Vi tar 1% ränta som exempel:

1% är alltid 1%.

På en miljon får du 10000 kr per år och sen skatt på det så blir det 7000 kr i avkastning.
Men avkastningen är inte tillräcklig för att täcka inflationen.
Dina pengars värde sjunker.
Inte i kronor men i köpkraft.
Citera
2019-10-03, 17:36
Medlem
Ja compricer eller liknade är väl stället att titta på. Tyvärr så är räntan så låg i dagsläget och det lär inte förändras någon gång snart, och det finns tyvärr väl inga andra nästan riskfria sätt att få avkastning på sina pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in