2019-10-06, 01:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Fanns jätte gott om tid i detta fallet, samt i många andra fall med.Lägg ned nu du är bara jobbig .

Nej, det fanns ingen tid, de visste inte vem de hade framför sig. De hade ett antagande om att de skulle kunna röra sig om en person som ev kunde utgöra ett hot mot en person i området som skulle vittna i en kommande rättegång. Det fanns alltså en specifik fara som Erik passade in i, utöver det det generellt olämpliga med att gå utnattetid och peka på folk mednågot som ser ut som ett avsågat hagelgevär.
Citera
2019-10-06, 01:52
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Skitprat, Eriks död är tragisk för alla inblandade, även poliserna. Du harinte bara fel i vadsom är rätt i juridisk mening utan du är även sällsynt trångsynt i din uppfattning om vad andra kan förmodas tänka.
Efter fyra och ett halvt års juridikstudier och över 20 års yrkesliv så har jag nog bättre grepp om relevanta "parametrar" än vad du har. Borde du inte gå och lägga dig istället för att förnedra dig på detta viset?
4,5 års (påstådda) juridikstudier och 20 års (påstått) yrkesliv säger ju ingenting om din förmåga att läsa om de personerna gaddat ihop sig och förfalskat historian för att gå fria. Inte heller om poliserna är inkompetenta eller inte. Lika lite som han du citerar.
Citera
2019-10-06, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
4,5 års (påstådda) juridikstudier och 20 års (påstått) yrkesliv säger ju ingenting om din förmåga att läsa om de personerna gaddat ihop sig och förfalskat historian för att gå fria. Inte heller om poliserna är inkompetenta eller inte. Lika lite som han du citerar.

Nä men det är ändå inte så att människor som är mentalt handikappade eller små barn skulle vara skyddade om omständigheterna är tillräckligt ogynnsamma. Det är ju jävligt trist att Erik smyger omkring i natten med ett föremål som liknar ett avsågat hagelgevär. Men det är inte polisernas fel, de åker ju dit för att någon har larmat om att en person smyger omkring meden pistol. Det är inte särskilt rimligt att de skulle struntat i att åka ut på larmet som kom nattetid med tanken att "Äh, det är nog en downie som är ute med leksakspickan".
Vad tror du själv är rimliga förväntningar i den situationen de befann sig?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-06 kl. 02:01.
Citera
2019-10-06, 02:01
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Nej, det fanns ingen tid, de visste inte vem de hade framför sig. De hade ett antagande om att de skulle kunna röra sig om en person som ev kunde utgöra ett hot mot en person i området som skulle vittna i en kommande rättegång. Det fanns alltså en specifik fara som Erik passade in i, utöver det det generellt olämpliga med att gå utnattetid och peka på folk mednågot som ser ut som ett avsågat hagelgevär.
De kunde besinnat sig och väntat in mer erfaren piket som exempel. De var orutinerade outbildade för den typen av ärenden helt enkelt det gick fel. Spelar ingen roll att de hade rätten på sin sida den rätten du påstår att du läst och studerat i fyra år .
Jag har själv läst mycket om mänskliga rättigheter och rätten att bruka vapen inom försvarsmakten , anser inte att det är svart eller vitt. En gång i tiden tyckte jag det före jag var i en sådan situation och läge där jag behövde bruka våld och innan, vilket jag varit med om i utlandstjänst. Jag har ändrat uppfattning efter det och vet att man kan handla annorlunda. Det som hände Erik var tragiskt och fel. De som sköt sköt för fan 25 skott på nolltid. De sköt inte ens varnings skott som man då brukligt kan skjuta mot benen tänk på den ammunitionen hollow point vet du vad den åstadkommer den är värre än militär ammo den gör stora hål om man inte vet det om man inte sett den verkan den åstadkommer då förstår jag att de nervösa dårarna bara sköt för de var rädda och de tyckte att de gjorde rätt och rent juridiskt med deras utsagor så blev det så i rätten med men jag anser inte att det var så det gick till. Oavsett så är 25 skott utan något skott tillbaka anmärkningsvärt eller vad säger du om det
Citera
2019-10-06, 02:01
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Nä men det är ändå inte så att människor som är mentalt handikappade eller små barn skulle vara skyddade om omständigheterna är tillräckligt ogynnsamma. Det är ju jävligt trist att Erik smyger omkring i natten med ett föremål som liknar ett avsågat hagelgevär.
Nej, det är bara att titta på ISIS härjande i Syrien för att förstå att det är sant. Svenska poliser som offentligt sett har motsatt uppdrag så är jag lite mer tveksam till "ogynnsamma omständigheter" som en respektabel orsak.
Leksakspistolen såg inte ut som en pistol utan ett avsågat hagelgevär? Det hade jag missat. Bäst att lämna alla mörka föremål hemma när man ger sig ut i natten.
Citera
2019-10-06, 02:03
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Nej, det är bara att titta på ISIS härjande i Syrien för att förstå att det är sant. Svenska poliser som offentligt sett har motsatt uppdrag så är jag lite mer tveksam till "ogynnsamma omständigheter" som en respektabel orsak.
Leksakspistolen såg inte ut som en pistol utan ett avsågat hagelgevär? Det hade jag missat. Bäst att lämna alla mörka föremål hemma när man ger sig ut i natten.
En efterhandskonstruktion av de inblandade i så fall. Men att skjuta 25 skott utan moteld är magstarkt och skylla på nödvärn.
Citera
2019-10-06, 02:13
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
En efterhandskonstruktion av de inblandade i så fall. Men att skjuta 25 skott utan moteld är magstarkt och skylla på nödvärn.
I alla fall utan att lägga till att det handlar om extrem inkompetens. Men de får ju behålla sina jobb, uttryckt redan innan domen även om de skulle bli fällda.

Det är antingen mord/dråp, eller extrem inkompetens (eller bägge).

Utfallet målar en bild att det inte är något av det. Det är lagligt och kompetent polisarbete att skjuta en downies med leksakspistol med 25 skott utan moteld. 8-9 tryck på avtryckaren per polis.

Det handlar inte bara om rättvisan i det här specifika fallet. Utan även framtida fall.
Kan snuten skjuta ihjäl en obeväpnad pojk med downs syndrom med 25 skott utan moteld utan att det vare sig är dråp eller inkompetens - vad kan snuten då inte göra?

Blir som USA. https://www.youtube.com/watch?v=3w6d7Skpxe8
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Amadou_Diallo
Även om detta svenska fall är värre än det amerikanska exemplet trots de körde på avtryckaren 2-3 fler gånger.
Citera
2019-10-06, 02:19
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
I alla fall utan att lägga till att det handlar om extrem inkompetens. Men de får ju behålla sina jobb, uttryckt redan innan domen även om de skulle bli fällda.

Det är antingen mord/dråp, eller extrem inkompetens (eller bägge).

Utfallet målar en bild att det inte är något av det. Det är lagligt och kompetent polisarbete att skjuta en downies med leksakspistol med 25 skott utan moteld. 8-9 tryck på avtryckaren per polis.

Det handlar inte bara om rättvisan i det här specifika fallet. Utan även framtida fall.
Kan snuten skjuta ihjäl en obeväpnad pojk med downs syndrom med 25 skott utan moteld utan att det vare sig är dråp eller inkompetens - vad kan snuten då inte göra?

Blir som USA. https://www.youtube.com/watch?v=3w6d7Skpxe8
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Amadou_Diallo
Även om detta svenska fall är värre än det amerikanska exemplet trots de körde på avtryckaren 2-3 fler gånger.
Vad kan hända när jag är ute i skogen med mina barn barn ett par grabbar som är 15 om ett par år och vi har med oss soft air gun för att leka lite och någon svamp plockare får panik och ser oss ringer farbror blå som kommer med tre likadana dårar , resten får dårarna härinne räkna ut själva . Snart älgjakt med oj oj oj farligt att gå ut med bössan tänk om någon ringer polisen och tipsar
Citera
2019-10-06, 02:23
Medlem
Citat:

Ja, det har du missat. Det har funnits bild på Eriks leksaksgevär. Av beskrivningen från föräldrar så får man uppfattning att det skulle vara någon miniatyr StarWars sak men av bilden som en granne tog från balkongen i skumt gryningsljus så ser det tyvärr ut som ett avsågat hagelgevär. Bilden har visats i press och även länkats till i tråden.

Ja, har du inte förmåga att kommunicera eller bete dig rationellt vid tilltal eller uppmaning kan det nog vara god ide att vara försiktig med vad för föremål du har, och framför allt hur du handskas med dem. Men det har väl alltid varit giltigt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-06 kl. 02:27.
Citera
2019-10-06, 02:25
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Du stör mig med att du torgför en villfarelse. Du har nog mer av allvarliga problem än jag då din uppfattning om verkligheten inte är i samklang med hur verkligheten de facto ser ut.
Har du sett en död människa en skjuten död människa , de är ingen vacker syn oavsett om den är skyldig eller ej.
Det är inget att skämta om , Erik var en människa.
Han var oskyldig det vet ju alla så här i efterhand.
Vissa påstår att han hade ett vapen i handen och fick panik sköt 25 skott, han träffades och dog de hade enligt lagen inte gjort något fel.
Det finns även en annan lag den lagen tror jag på det gör inte att Erik blir levande men det måste hindras att det sker igen och igen
Citera
2019-10-06, 02:28
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ja, det har du missat. Det har funnits bild på Eriks leksaksgevär. Av beskrivningen från föräldrar så får man uppfattning att det skulle vara någon miniatyr StarWars sak men av bilden som en granne tog från balkongen i skumt gryningsljus så ser det tyvärr ut som ett avsågat hagelgevär. Bilden har visats i press och även länkats till i tråden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEjn4L/har-ar-leksakspistolen-som-eric-20-hade-nar-han-skots-ihjal

Aha, du menar inte att poliserna som dödade Erik såg ett avsågat hagelgevär utan för grannen såg det ut som det på bilden han tagit.
Citera
2019-10-06, 02:29
Medlem
Citat:
Har du sett en död människa en skjuten död människa , de är ingen vacker syn oavsett om den är skyldig eller ej.
Det är inget att skämta om , Erik var en människa.
Han var oskyldig det vet ju alla så här i efterhand.
Vissa påstår att han hade ett vapen i handen och fick panik sköt 25 skott, han träffades och dog de hade enligt lagen inte gjort något fel.
Det finns även en annan lag den lagen tror jag på det gör inte att Erik blir levande men det måste hindras att det sker igen och igen

Jo jag har sett döda människor. Nej jag skämtar inte. I efterhand så vet vi att vapnet Erik bar var ofarligt, men poliserna som åkte ut på larmet visste inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in