2019-09-05, 23:07
Medlem
Och varför skulle vi ha något rättsväsende om vi inte hade fri vilja? "Jag hade inget val" skulle de åtalade säga i sitt försvar, men det gör de inte. De har alltid tydliga motiv och vet vilka risker de tar med sina handlingar. Det vore märkligt att straffa individer som förprogrammerats av genetik att begå sina brottsliga handlingar. Då har man inget moraliskt ansvar för sina handlingar, så det vore märkligt att ställa en sådan till rätta och straffa denne då.

Jag kan välja att citera Steve Jobs tal på Stanford University när jag vill. Jag kan till och med välja att stoppa i mitten av en mening. Jag kan börja tänka på något annat som inte har någon som helst koppling till vad jag nyss tänkte på eller den aktuella situationen. Mina upplevelser och erfarenheter stöder starkt den fria viljan.
Senast redigerad av Heymid 2019-09-05 kl. 23:09.
Citera
2019-09-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Och varför skulle vi ha något rättsväsende om vi inte hade fri vilja? "Jag hade inget val" skulle de åtalade säga i sitt försvar, men det gör de inte. De har alltid tydliga motiv och vet vilka risker de tar med sina handlingar. Det vore märkligt att straffa individer som förprogrammerats av genetik att begå sina brottsliga handlingar. Då har man inget moraliskt ansvar för sina handlingar, så det vore märkligt att ställa en sådan till rätta och straffa denne då.

Jag kan välja att citera Steve Jobs tal på Stanford University när jag vill. Jag kan till och med välja att stoppa i mitten av en mening. Jag kan börja tänka på något annat som inte har någon som helst koppling till vad jag nyss tänkte på eller den aktuella situationen. Mina upplevelser och erfarenheter stöder starkt den fria viljan.

’Det går inte att säga någonting om viljan som bärare av det etiska.’ Så säger Ludwig Wittgenstein. Nu tiger vi.
Citera
2019-09-05, 23:57
Medlem
Citat:

Syftet med att straffa brottslingar är (eller ska åtminstone vara) att minska brottsligheten i framtiden och ingenting annat, inte att ge igen för det begångna brottet.
Tvärtom vet de kriminella ytterst sällan vilka risker de tar med sina handlingar, de har nästan alltid ofrivilligt gjort ett dåligt val, vilket de inte hade gjort om de hade haft fri vilja.

Att du plötsligt börjar tänka på något annat beror bara på att ditt undermedvetna automatiskt anser att det är den lämpligaste reaktionen på föregående händelse. Vårt undermedvetna fattar alla våra beslut, förstå efteråt uppstår illusionen om att det var ett medvetet beslut.
Citera
2019-09-06, 00:33
Medlem
Att vi har fri vilja är ett mer kontroversiellt påstående än att vi inte har fri vilja.

Om vi accepterar att tiden startade med Big Bang, och universums energi och massa och distributionen av detta berodde något i stil med väldigt små ojämnheter precis i början, som sedan gav upphov till olika stjärnor och galaxer - så är all evolution och även alla tankar som har uppstått inuti din hjärna en direkt funktion av tiden.

Med andra ord är alla tankar och perceptioner ett emergent system - visserligen extremt komplext men maskinen sattes igång för länge, länge sedan och håller bara på att spela ut sin roll.

Vad som är fascinerande är att vi "observerar" fysikens utveckling och våra tankar, som en film. Att vi, som del av universum självt, får vara åskådare - att det finns medvetande. Men du är inte den som styr. Det är bara en väldigt bra och övertygande film där ditt observerande medvetande identifierar sig med huvudpersonen/avataren.

Vidare finns det delar av den moderna fysiken som säger att tiden i sig är en illusion, och hela universum inklusive framtiden redan existerar på en "annan plats" i högre dimensioner men precis runt hörnet, och roterar in i vårt fyrdimensionella universum via s k flerdimensionella "spinners" (se Dirac equestions och Hopf fibrations). Så universums historia är redan förbestämd, bara det att i denna 4D-version av universum så spelar det ut sig utefter den entropiska riktningen.

Här är en en lättförståerlig take på detta: https://www.youtube.com/watch?v=7cJO3sHm7-s
Senast redigerad av 48k8 2019-09-06 kl. 00:42.
Citera
2019-09-06, 01:45
Medlem
Det är mer bekvämt att påstå att vi inte har fri vilja. Det är lätt att tro att verkligheten består av en serie händelser som alla är förutsägbara från initiala tillstånd. Men så fungerar inte verkligheten. Det har kvantmekaniken lärt oss. Jag tror ärligt talat att vi inte har någon bra förståelse för vad kunskap egentligen är och hur det fungerar. Hade vi haft det hade det varit lättare för oss att förstå och svälja fri vilja. Min uppfattning är att många människor genom åren fungerar under autopilot eftersom det fungerar och är en överlevnadsstrategi.

Det faktum att vi överhuvudtaget debatterar om vad som är vår befintliga verklighet visar enligt mig på att vi egentligen inte vet särskilt mycket.
Senast redigerad av Heymid 2019-09-06 kl. 01:51.
Citera
2019-09-06, 01:53
Medlem
När vi vaknar på morgonen eller tänker ingenting, så har vi inga tankar. Det är ju ett tydligt nolltillstånd i våra sinnen. Då måste det finnas en extern oberoende trigger. Det är för mig väldigt uppenbart. Det gör det än mer uppenbart för oss att vi har fri vilja, annars hade inte någon ny tanke trängt in i oss.
Citera
2019-09-06, 01:57
Medlem
Jag tror vi i alla fall kan vara helt eniga om att definitionen för fri vilja är att den handlande agenten skulle ha kunnat handla annorlunda.
Citera
2019-09-06, 02:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Om din dator gick sönder och den hade en funktion som lagar sig själv om du ger den en örfil,
Varför skulle du inte örfila den i så fall?
Citera
2019-09-06, 02:16
Medlem
Självklart skulle jag i det fallet örfila datorn. Men bara för att vi skulle agera på ett visst sätt i en situation betyder inte det att vi agerar per automatik i alla situationer.

Alla vet att vi har fri vilja. Vi är bara för fega att erkänna det eftersom det medför så mycket saker. Känslor är inte en illusion. Vi måste lita på våra perceptioner. Annars skulle jag våga påstå att ingenting existerar och att min existens är en lögn skapad av en ond djävul som vill bedra mig till att tro att saker existerar.
Senast redigerad av Heymid 2019-09-06 kl. 02:19.
Citera
2019-09-06, 03:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Självklart skulle jag i det fallet örfila datorn. Men bara för att vi skulle agera på ett visst sätt i en situation betyder inte det att vi agerar per automatik i alla situationer.

Alla vet att vi har fri vilja. Vi är bara för fega att erkänna det eftersom det medför så mycket saker. Känslor är inte en illusion. Vi måste lita på våra perceptioner. Annars skulle jag våga påstå att ingenting existerar och att min existens är en lögn skapad av en ond djävul som vill bedra mig till att tro att saker existerar.

Alltså fyller straff en funktion och vi låser in farliga människor. Den fria viljans vara eller icke vara ändrar inte den objektiva verkligheten. Bara hur vi pratar om den.
Citera
2019-09-06, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Alltså fyller straff en funktion och vi låser in farliga människor. Den fria viljans vara eller icke vara ändrar inte den objektiva verkligheten. Bara hur vi pratar om den.
Jag instämmer i ditt incitament där. Även om vi inte hade fri vilja skulle ett fängelsestraff vara avskräckande för den som begått brottet att inte göra det igen.
Citera
2019-09-06, 03:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Datorns gränssnitt är en användarillusion. Du behöver inte veta hur datorns elektroniska kretsar jobbar under höljet för att använda datorn, just tack vare en nyttig illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in