2019-09-06, 03:25
Medlem
I vilket fall som helst är det fel av oss människor att påstå att vi vet att fri vilja inte existerar. Att motbevisa fri vilja är lika svårt som att bevisa den, för att bevisa det ena är likställt med att motbevisa det andra.
Citera
2019-09-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
I vilket fall som helst är det fel av oss människor att påstå att vi vet att fri vilja inte existerar. Att motbevisa fri vilja är lika svårt som att bevisa den, för att bevisa det ena är likställt med att motbevisa det andra.
Nej, att bevisa att fria vilja inte existerar gör man hur enkelt som helst med logiska resonemang. För alla som är beredda att betrakta frågan opartiskt är det fullständigt uppenbart att det inte finns någon fri vilja. Du greppar desperat efter alla halmstrån du kan hitta då du absolut inte vill tänka dig att fri vilja inte existerar.
Citera
2019-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, att bevisa att fria vilja inte existerar gör man hur enkelt som helst med logiska resonemang. För alla som är beredda att betrakta frågan opartiskt är det fullständigt uppenbart att det inte finns någon fri vilja. Du greppar desperat efter alla halmstrån du kan hitta då du absolut inte vill tänka dig att fri vilja inte existerar.

Om det är någon som är korkad så är det du. Du vänder dig till det logiska system som VI människor formulerat för att bevisa icke-existensen av fri vilja. Då måste du bevisa att logik är allomfattande sanning om hur verkligheten fungerar. Att du attackerar mig som om du VET att vi inte har fri vilja utan att komma med ett faktiskt logiskt argument är också för mig helt absurt.

Att vi inte beter oss på ett onaturligt sätt betyder inte att vi inte kan göra så. Jag vet att jag skulle kunna gå utanför dörren utan något som helst klädesplagg på mig och skutta runt som världens idiot och bli utskrattad och uthånad av alla. Men gör jag inte det eftersom jag inte vill råka ut för sådana konsekvenser. Det säkraste är att bete sig naturligt.

Jag kommer ihåg hur chockade mina föräldrar blev när jag bokade flyg och taxi och flög över till Stockholm för att bo där själv och lämnade mina föräldrar utan förvarning. Jag VET att jag gjorde ett aktivt, medvetet, fritt val då; jag vet att jag hade kunnat välja att stanna kvar, som mina föräldrar tyckte att jag skulle göra.

Innerst inne inser jag att det är meningslöst att debattera filosofiska frågor som denna, då allting i slutändan är en produkt av vilka perceptionsuppfattningar man har och vad man är villig att acceptera som premisser i övrigt. Detta gör alla diskussioner om vad som är den faktiska sanningen värdelösa. Den ultimata sanningen kan bara en allvetande, läs Gud, veta säkert.
Citera
2019-09-06, 12:35
Bannlyst
Citat:
Om det är någon som är korkad så är det du. Du vänder dig till det logiska system som VI människor formulerat för att bevisa icke-existensen av fri vilja. Då måste du bevisa att logik är allomfattande sanning om hur verkligheten fungerar. Att du attackerar mig som om du VET att vi inte har fri vilja utan att komma med ett faktiskt logiskt argument är också för mig helt absurt.

Att vi inte beter oss på ett onaturligt sätt betyder inte att vi inte kan göra så. Jag vet att jag skulle kunna gå utanför dörren utan något som helst klädesplagg på mig och skutta runt som världens idiot och bli utskrattad och uthånad av alla. Men gör jag inte det eftersom jag inte vill råka ut för sådana konsekvenser. Det säkraste är att bete sig naturligt.

Jag kommer ihåg hur chockade mina föräldrar blev när jag bokade flyg och taxi och flög över till Stockholm för att bo där själv och lämnade mina föräldrar utan förvarning. Jag VET att jag gjorde ett aktivt, medvetet, fritt val då; jag vet att jag hade kunnat välja att stanna kvar, som mina föräldrar tyckte att jag skulle göra.

Innerst inne inser jag att det är meningslöst att debattera filosofiska frågor som denna, då allting i slutändan är en produkt av vilka perceptionsuppfattningar man har och vad man är villig att acceptera som premisser i övrigt. Detta gör alla diskussioner om vad som är den faktiska sanningen värdelösa. Den ultimata sanningen kan bara en allvetande, läs Gud, veta säkert.

Det finns ingen fri vilja, eftersom hjärnor består av samma materia som allt annat och inget kan sätta sig över naturlagarna, oavsett om determinism eller indeterminism gäller.
Citera
2019-09-06, 12:39
Medlem
Man har bara ett val . Lite snålt. Eftersom det är en chansning så vet man ju inte fortsättningen. Fri vilja hade varit att veta exakt hela resultatet å dä har man ju inte direkt iaf. Man uppfattar iaf att man gör ett val. Det räcker.
Dom det går bra för är ju helt säkra på att dom har fri vilja. Dom som misslyckas ofta tvekar rätt mycke på om det var deras vilja som hände
Senast redigerad av troligengud 2019-09-06 kl. 12:41.
Citera
2019-09-06, 12:41
Medlem
Citat:

Du lurar bara dig själv. Du hade aldrig kunna välja något annat alternativ än det du valde, då du alltid valde det alternativ som du där och då bedömde vara det vettigaste, det är det enda alternativ som är fysiskt möjligt att välja. Ingen människa i mänsklighetens historia har någonsin valt det av två alternativ som hon bedömde vara det minst rimliga.

Du är en dominobricka som inbillar dig att det är ditt egna val att välta över nästa bricka och det att föregående bricka välte över dig inte har något att göra med ditt beslut.
Citera
2019-09-06, 12:47
Bannlyst
Citat:
Du lurar bara dig själv. Du hade aldrig kunna välja något annat alternativ än det du valde, då du alltid valde det alternativ som du där och då bedömde vara det vettigaste, det är det enda alternativ som är fysiskt möjligt att välja. Ingen människa i mänsklighetens historia har någonsin valt det av två alternativ som hon bedömde vara det minst rimliga.

Du är en dominobricka som inbillar dig att det är ditt egna val att välta över nästa bricka och det att föregående bricka välte över dig inte har något att göra med ditt beslut.

Det är tragiskt, men du har rätt. Att så många ändå tror på fri vilja är för att det har överlevnadsvärde. Det känns ju inte direkt upplyftande att veta att man bara är åskådare också i sitt eget medvetande.
Citera
2019-09-06, 13:07
Medlem
Hur fan kan ni vara så bombsäkra på er sak? Sedan när försvann ödmjukheten? Om det är något som vetenskapens och matematikens misslyckanden lärt oss så är det att vara ödmjuk och inte dra alla över en kam i sådana här frågor som om man vet den definitiva slutsatsen. Ni vägrar tro på fri vilja för att det är bekvämt.

Låt mig ta ett historiskt exempel inom matematiken. Andrew Wiles trodde sig bevisat Fermats sista sats under 1990-talet. Detta fick enorm uppmärksamhet i media som om han vore en hjälte. Några månader senare granskades beviset av en expert som fann ett fel som renderade beviset felaktigt. Detta fel tog ett år att korrigera.
Citera
2019-09-06, 13:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är tragiskt, men du har rätt. Att så många ändå tror på fri vilja är för att det har överlevnadsvärde. Det känns ju inte direkt upplyftande att veta att man bara är åskådare också i sitt eget medvetande.

Så är det nog. Tron på den fria viljan har betydelse för beteendet.
Citera
2019-09-06, 14:05
Bannlyst
Citat:
Hur fan kan ni vara så bombsäkra på er sak? Sedan när försvann ödmjukheten? Om det är något som vetenskapens och matematikens misslyckanden lärt oss så är det att vara ödmjuk och inte dra alla över en kam i sådana här frågor som om man vet den definitiva slutsatsen. Ni vägrar tro på fri vilja för att det är bekvämt.

Låt mig ta ett historiskt exempel inom matematiken. Andrew Wiles trodde sig bevisat Fermats sista sats under 1990-talet. Detta fick enorm uppmärksamhet i media som om han vore en hjälte. Några månader senare granskades beviset av en expert som fann ett fel som renderade beviset felaktigt. Detta fel tog ett år att korrigera.

Jag önskar verkligen att det fanns fri vilja, men det är en omöjlighet, och att det är så är tyvärr mycket lättare att bevisa än något inom matematiken. Redan innan man visste att det fanns atomer fanns det filosofer som insåg att allt är orsak-verkan-relaterat.
Citera
2019-09-06, 14:09
Medlem
Förnekelsen av den fria viljan befriar oss från moraliskt ansvar för våra handlingar. Vi behöver därför aldrig må dåligt över eller ångra vad vi gjort eller gör eftersom vi aldrig hade kunnat handla annorlunda. Fri vilja skapar också osäkerhet kring hur vi fattar våra beslut. Därmed finns det en klar anledning att förneka dess existens. Vi människor tenderar också att förbise de antaganden som ligger bakom vår verklighetsuppfattning och missta det för absolut sanning. Det är förståeligt eftersom det är en överlevnadsinstinkt och har hållit oss levande. Med det sagt har jag inget intresse av att fortsätta diskutera denna fråga.
Citera
2019-09-07, 01:30
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Den totala summan av alla dominobrickor är just din fria vilja, den exakta ordningen som dominobrickornas välter är något som du själv, delvis, skapat genom att vara en självmedveten serie av dominobrickor.

Man kan nog välta ut och in på det där med fri vilja, på sådan absurd sätt att ingen någonsin, ens teoretiskt, skulle kunna räknas som fri, då serier av cause and effect är nästan en universal lag.

Alltså skulle även en unik ickefysisk själ även kunna definieras som en sammansättning av olika element av olika slag som förutsägbart skulle agera likadant varje gång.

Alternativt applikeras kvantfysik och vi är slavar under tärningkast som Universum ständigt gör, vilket likaså skulle göra oss till slavar för lagar bortom vår kontroll.

Men det är bara, möjligen, när vi inkluderar oss själva som tillhörande samma arkitekt som skapade Universums lagar om vi ens kan då diskutera fri vilja. Pantheism med en mind som kom förre matter, och då tänka sig att denna mind kunde tänka sig alla möjliga typer av Universum, och valde just denna. Frågan kvarstår om denna "Gud" någonsin kunde välja att vara något annat än det som valde just denna Universum?

Fria viljan blir alltså omöjlig att existera i dess renaste form ens i platonska formernas Värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in