2019-10-05, 16:45
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Sant är att WT-dörrar under vattenytan är något det slarvas med än idag, helt enkelt av bekvämlighetsskäl. Dock kunde samtliga WT-dörrar stängas med en knapptryckning på Estonia. Samt för hand lokalt och via nödmanövrering från bildäck. Tredje maskinist Treu uppger ju i förhör att de stängdes dessutom. Dock inte med vilket förfarande.

Läckage ner i maskinutrymmet via ventilationstrummor kan anses uteslutet då intagen var belägna högt upp i fartyget. Likaså hisschakten och trapphusen som var belägna i mittcasingen som i sin tur var förseglat från bildäck med S.W.T- dörrar.

Att fartyget skulle blivit sönderkört är en mytbildning. Det fanns helt enkelt ingen anledning att gasa på med en väl tilltagen tidtabell som Estonia hade på Tallinlinjen.

Mariellas befälhavare Törnroos säger ju själv att han såg henne vilket antingen innebär att Mariella också höll "för hög fart" eller att båda höll en rimlig fart. Därutöver är det klarlagt att förhållandena vid förlisningen inte var särldes exceptionella.

1) Dåligt underhållna tätningar på WT-dörrar eller andra modifieringar av fartyget så som felaktigt utförda skottgenomföringar eller annat är inte precis ovanligt tyvärr.

2)
Ventilation fanns garanterat till andra platser än väderdäck (har dock inte sett noggrann ritning på Estonia men jag har aldrig seglat på ett RoPax utan ventilation upp till bildäck eller andra platser längre ner i fartyget) och dessa tog självklart in vatten när fartyget krängde över.

3)
Mariella och Estonia var inte systerfartyg.
Mariella är på dubbla bruttodräktigheten, över 20m längre och har inget bogvisir.
Du kan lika gärna jämföra en stridsvagn med en Ford Fiesta.
Citera
2019-10-05, 17:19
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Att det innefattar en konspiration som innebär att ge en stor summa pengar till ett stort antal människor och förvänta sig att de ska överge sina nära och kära och aldrig någonsin kontakta dom känns osannolikt. Vad skulle de ha sett som var så farligt och skulle inte en sådan stormakt som USA ha kunnat misskreditera dessa personer om dom pratade istället. Känns riktigt komplicerat och överdrivet att ge pengar och skicka dom utomlands. Ge dom pengar och låt dom vara kvar i estland istället. Vad tjänar USA på att tvinga dom att överge sina familjer?

De förväntade sig inte att de skulle lämna nära och kära frivilligt, utan det var ett krav. Det tvingades säkert att följa med säkerhetspersonalen som ledde denna process. Sanningen om Estonia skulle begravas med dom, men nu råkade dom överleva och då hade dessa Ester inte mycket att välja på. En hypotes kan vara att några av dom kände till själva smugglingen på Estonia, Avo Piht lämpligt vis. Vad dessa sa i förhör kan ha bidragit till att dom uppenbarligen visste för mycket och ställdes inför ett ultimatum. Vad USA hade att tjäna på detta? Tja, över 800 liv på sitt samvete kan ha bidragit. Och nu är det även som så att andra ha valt att prata istället. Det är även så att vissa av de "döda" i besättningen har försökt ta kontakt med släkt. T.ex tvillingsystern som var helt nyanställd och senare skrev ner sitt smeknamn som överlevare på sjukhuset. Ingen på sjukhuset visste såklart att det var hennes smeknamn och dessa överlevare ska själva ha fått skriva sitt ner det på ett papper. Hur förklarar du det? Hon ska även ringt hem till sin mamma och pratat med henne men att samtalet bröts efter en kort stund. Hennes mors telefon avlyssnades säkert vid varje samtal, och när det väl visade sig vara hon som kontaktade henne så bröt dom samtalet.

Det är även som så att det finns mängder med vittnen som gått i god för att dessa ska ha överlevt. Allt från läkare, sjukhuspersonal, räddningspersonal, privatpersoner samt överlevare från Estonia. Ljuger dem? om de i så fall ljuger, vad tjänar dom på det? Fråga dig sen om iblandade stater ljuger? om de i så fall ljuger, vad tjänar dom på det?
Senast redigerad av motarbetar 2019-10-05 kl. 17:52.
Citera
2019-10-05, 17:25
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin

Det är normalt sett inte kapten som har hand om all säkerhetsutrustning på ett fartyg utan säkerhets-styrman som är en av juniorbefälen på bryggan exvis andrestyrman...

Nu talar vi om en båt med kraftig slagsida och som är på god väg att sjunka. Det rådde alltså ett exceptionellt läge. Så du kan inte förhålla dig till "normala" förhållanden i Estonias fall. Här handlade det om överlevnad. Avo Piht gjorde säkert sitt bästa och hjälpte till där det behövdes, eller menar du att han skulle försöka ta sig tillbaka till bryggan när båten var på väg ner i djupet?
Senast redigerad av motarbetar 2019-10-05 kl. 17:30.
Citera
2019-10-05, 18:08
Medlem
Alsenos avatar
[

Jag är inte 100 % bestämd när det gäller någonting utan bara menar att med tanke på USAs historia att göra sig av med obekväma personer så känns det väldigt sensationellt att man skulle ha nöjt sig med att betala för tystnad, transportera bort så många människor utan att någon märker det ellet att någon av dessa gör motstånd och påkallar andras uppmärksamhet och hoppas att ingen säger någonting någonsin när man dessutom isf tvingas lämna alla sina nära och kära. Hade det inte varit bättre att döda alla eller bara betala folk och låta dom bo kvar där dom gjorde. Riskerna är så otroligt mycket högre att tvinga folk att överge allt man har.
Senast redigerad av Alseno 2019-10-05 kl. 18:26.
Citera
2019-10-05, 18:28
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
[

Jag är inte 100 % bestämd när det gäller någonting utan bara menar att med tanke på USAs historia att göra sig av med obekväma personer så känns det väldigt sensationellt att man skulle ha nöjt sig med att betala för tystnad, transportera bort så många människor utan att någon märker det ellet att någon av dessa gör motstånd och påkallar andras uppmärksamhet och hoppas att ingen säger någonting någonsin när man dessutom isf tvingas lämna alla sina nära och kära.[/quote]

Som jag skrev, det finns många som vittnat om deras överlevnad. Det kostar mer än det smakar att göra sig av med dessa personer. Förstår mig rätt, jag är inte heller 100 på någonting när det gäller Estonia, men USA och deras underrättelsetjänst gör allt för att "tjäna" nationen. De om några sky inga medel, och att de skulle föra bort personal ifrån Estonia är inte för mig något osannolikt.
Citera
2019-10-05, 18:41
Medlem
Enok1Halvars avatar
Poppat upp ny info eller är bara jag nojjig, finns ju bevis iallafall hörsägen, dock inga bilder så man får ta det för vad det är
https://www.youtube.com/watch?v=soephyqFFcw&t=469s
Citera
2019-10-05, 19:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
1) Dåligt underhållna tätningar på WT-dörrar eller andra modifieringar av fartyget så som felaktigt utförda skottgenomföringar eller annat är inte precis ovanligt tyvärr.

Riktigt. Det visar sig ofta att genomföringar emellan skott inte håller tätt. Men sedan svävar du ut i fantasier.

2)
Ventilation fanns garanterat till andra platser än väderdäck (har dock inte sett noggrann ritning på Estonia men jag har aldrig seglat på ett RoPax utan ventilation upp till bildäck eller andra platser längre ner i fartyget) och dessa tog självklart in vatten när fartyget krängde över.

Jag skrev uttryckligen att intagen till ventilationen var belägen på väderdäck. Du kan inte seglat eller ens läst inlägget om du hävdar annat. Naturligtvis var fartyget försett med fullgod ventilation, jag bara yttrade att luftintagen till systemet var belägna på väderdäck. Du må ha seglat, men inte i egenskap av maskinist i alla fall.

3)
Mariella och Estonia var inte systerfartyg.
Mariella är på dubbla bruttodräktigheten, över 20m längre och har inget bogvisir.
Du kan lika gärna jämföra en stridsvagn med en Ford Fiesta.

Ingen har hävdat att Estonia och Mariella var systerfartyg. Dessutom har du fel gällande Mariella. Hon är fortfarande försedd med bogvisir. Du kan lika gärna jämföra din röv med din kuk, en påhittad jämförelse som du presenterar saknar naturligtvis relevans.
Citera
2019-10-05, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Den estniska polisen var så övertygad om att Estonias kapten Avo Piht överlevt att man utfärdade
en efterlysning via Interpool. Är inte det väldigt märkligt? Det finns mängder med vittnesuppgifter, tv samt radiosändningar som styrker påståendet att han ska ha överlevt. Piht ska ha hjälpt till att dela ut livvästar på översta däck, nära all räddningsutrustning som han hade som vana att handskas med. Då är det med största sannolikhet som så att han inte befann sig på bryggan när Estonia sjönk mot botten.

Andra uppgifter som styrker att Avo Piht överlevt är:

För mindre en ett år sedan så jobbade jag hemma hos en före detta helikopterpilot som var med under Estoniakatastrofen. Jag ville inte gå in för djupt i ämnet men försökte ändå se hur han förhöll sig till saker och ting när de gällde Estonia. Han vittnade om fasansfulla scener och hade än idag svårt att prata om det han bevittnade under räddningspådraget. Men när allt kom omkring så hade han väldigt svårt att tro på haverikommissionen och hur debatten om Estonias förlisning gick till. Han var övertygad om att båten gick under på grund utav andra omständigheter men han ville inte gå in på det djupare.

Detta är intressant, det var flera som såg kapten Avo Piht på sjukhuset, han var där men helt plötsligt så var han försvunnen, det var både personal och personer som var med på Estonia som vittnade om detta.
Vad har dom för anledning att ljuga om detta?
Hans fru fick också samtal i flera år på hennes födelsedag det är någon som ringer men ingen säger något, hon hör ju att det finns någon på andra sidan luren, hon är säker på att det är hennes make Avo. Makan har aldrig trott på att Avo dog i katastrofen.
Citera
2019-10-05, 19:36
Medlem
Citat:
[

Jag är inte 100 % bestämd när det gäller någonting utan bara menar att med tanke på USAs historia att göra sig av med obekväma personer så känns det väldigt sensationellt att man skulle ha nöjt sig med att betala för tystnad, transportera bort så många människor utan att någon märker det ellet att någon av dessa gör motstånd och påkallar andras uppmärksamhet och hoppas att ingen säger någonting någonsin när man dessutom isf tvingas lämna alla sina nära och kära. Hade det inte varit bättre att döda alla eller bara betala folk och låta dom bo kvar där dom gjorde. Riskerna är så otroligt mycket högre att tvinga folk att överge allt man har.[/quote]
Ja vad kan du egentligen veta om dessa ca 9 st esters öde? Om tortyrstaten usa nappade dom ut från Huddinge sjukhus, ut från arlanda via ett väntande "cia plan"? Vad hände sedan - det blir bara till att gissa friskt!?
Varför skulle usa göra si eller så?? Den svenska väl uppövade fähundigheten känner väl inga gränser - varför skulle husse usa vara stygg mot vissa länders medborgare?
Estonia ligger kvar på östersjöns botten, främst därför att det passar vissa regimers bekvämlighet finfint. Liknande som att det gick bra, att ha en "försvunnen" DC3a tryggt vilande på östersjöns botten, på övertid i ca 50 år!
Citera
2019-10-05, 19:56
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Nu talar vi om en båt med kraftig slagsida och som är på god väg att sjunka. Det rådde alltså ett exceptionellt läge. Så du kan inte förhålla dig till "normala" förhållanden i Estonias fall. Här handlade det om överlevnad. Avo Piht gjorde säkert sitt bästa och hjälpte till där det behövdes, eller menar du att han skulle försöka ta sig tillbaka till bryggan när båten var på väg ner i djupet?

Om han inte befunnit sig på bryggan för att leda räddningsarbetet vilket är befälhavarens roll i ett nödläge medan besättningen sköter sina sysslor och bland annat tar hand om passagerarna så har han begått ett grovt tjänstefel ja, oavsett hur exceptionell nödsituationen må vara. Det är därför du har väldigt tydliga roller och många övningar ombord på alla fartyg - just för att alla skall sköta sina specifika uppgifter in i det sista för att behålla kontrollen över situationen.
Citera
2019-10-05, 20:00
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Ingen har hävdat att Estonia och Mariella var systerfartyg. Dessutom har du fel gällande Mariella. Hon är fortfarande försedd med bogvisir. Du kan lika gärna jämföra din röv med din kuk, en påhittad jämförelse som du presenterar saknar naturligtvis relevans.

Jag hade för mig att hon hade bogportar men jag hade fel. Dock är det fortfarande ett betydligt större fartyg som klarar sjön annorlunda och dessutom är bogvisiret annorlunda konstruerat utifrån vad jag kan se vid närmare granskning.

Min jämförelse är otroligt relevant då alla med någon erfarenhet om fartygskonstruktion vet att ett fartygs längd och allmänna egenskaper har STOR inverkan på hur hon går i sjön beroende på vågfrekvens och riktning etc. Du har uppenbarligen inte koll på och är därmed diskvalificerad.
Citera
2019-10-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Tjena,

Tack för ditt svar. Jag har läst på ett antal sidor som säger att det finns/fanns 18 olika listor som sade att dessa överlevde, men sedan har alltså dessa personer försvunnit.
Tack själv.

Om dessa 18 listor innehöll uppgifter som kom från olika oberoende källor i samband med räddning och
sjukhusvistelser till att börja med så är det intressant. Men om till exempel lista nr 2-18 är baserad på uppgifter från en ursprunglig lista nr 1 så är det inte lika anmärkningsvärt. I det senare fallet också risk att fel data matats in i början och sedan förvanskas uppgifter i flera steg i värsta fall.

Obehagligt att det blivit så mycket rykten runt försvinnandena. Många konstigheter i Estonia-fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in