2019-10-05, 09:31
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag kände ingen som omkom på Estonia. ÄNDÅ är det så att jag ibland vaknar på morgonen och min första tanke är på Estonia. Jag som har fobi mot hissar tänker ständigt på OM det var så att några blev fast i dem då på katastrofnatten!? Rimligtvis var det så? Varför jag plågar mig själv med dessa tankar vet jag inte men antagligen för att händelsen var så FASANSFULL så den går inte att ta in!? Minns att jag en tid efter katastrofen var på en konsert här i Sundsvall på Tonhallen och jag såg mig om och funderade på hur många som var där. HUR MÅNGA är 852 människor när man ser dem i grupp.........?
Jag tror INTE på några skumma teorier om sprängningar och annat utan bogvisiret ramlade av. Inte mer än så. PRECIS som jag tror att det var Krister Pettersson som sköt Palme. Man vill att det ska var ngt MER...en intrig, något som går att förklara med förnuftet på ngt vis................men så är inte livet.

Allt handlar om hur mycket man är villig att läsa på. Väljer du att enbart hämta in din information ifrån dagspressen så förstår jag att du tro som du gör. Media och politikerna går hand i hand, du kan aldrig lita fullt ut på någon av dom.
Citera
2019-10-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Allt handlar om hur mycket man är villig att läsa på. Väljer du att enbart hämta in din information ifrån dagspressen så förstår jag att du tro som du gör. Media och politikerna går hand i hand, du kan aldrig lita fullt ut på någon av dom.
Jag är ingen idiot och jag har inte haft en dagstidning i mitt hem de senaste två decennierna. Jag ser ALDRIG på Svt:s vinklade program. MEN när det gäller Estonia så tänker jag att det var så simpelt och fasansfullt att bogvisiret var undermåligt och det föll av. Ingen mystisk last som exploderade. Varför fartyget inte bärgades som varje normal människa kan tycka vara självklart(?) är måhända för att Mona Sahlin var inblandad. NÄR kom den Toblerone-damen med ngt vettigt? (ursäkta och förlåt om jag sårar någon)
Citera
2019-10-05, 09:47
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Och vilka fakta anger du själv, nu är jag iofs inte intresserad eftersom jag inte lyssnar på mytomaner med urusla försök till härskartekniker som ett barn hade kunnat göra bättre.
Tips du vet det finns något som heter google lär dig använda det då det tar ca två minuter för vem som helst att få fram sådana fakta som gör att dina sagor krossas, där kan du också få fram var vattnet kom ifrån så slipper du grubbla på det men det passar säkert inte in i din bild så det har du förbisett. Sen är du inte rätt person att kommentera andras språk du måste ha ett tråkigt liv.

I inlägget du citerade framfördes fakta angående fartygens historik. Du ägnade dig åt att sprida felaktigheter kring detta och blev rättad. Att du inte är intresserad av något som motsäger dina framgooglade åsikter är rätt uppenbart med tanke på ännu ett inlägg totalt sanerat från fakta. Samt med tyngsta argument med en uppmaning att googla. Något du för övrigt inte verkar behärska särskillt väl, beaktandes vad du hittills "tillfört".

Som sagt. Bildäck och maskinutrymmet var vattentäta mot varandra. Om inte hade det kommit ner vatten i maskin varje gång däcksavdelningen spolade däcket i fråga. Mittcasingen var förseglad mot bildäcket med S.W.T- dörrar, så den vägen kan ej heller vattnet flödat maskinutrymmet. Eller underliggande hyttavdelningar för den delen. Hisschaktena var belägna inuti mittcasingen och de kan därmed också uteslutas, liksom ventilationstrummor vars intag bevisligen var högt belägna i fartyget.

Men för all del, fortsätt du googla. Hitintills har det dock resulterat i rätt magra framgångar för att uttrycka det lindrigt.
Senast redigerad av Thurizas-09 2019-10-05 kl. 10:28.
Citera
2019-10-05, 10:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Det finns mängder av vägar för vatten att ta sig ner i maskin och även vid läckage i en vattentät avdelning att sprida sig till andra sektioner och detta ganska snabbt. Det vet alla med sjövana.

Uppställda VT-dörrar är snare regel än undantag och jag tvivlar på att läget var annorlunda på Estonia än vad det är på alla andra fartyg tyvärr. Det samma gäller läckage från bildäck ner i maskin där det ofta finns ventilationstrummor, nödutgångar, hiss-schakt, trapphus etc etc.

Sköts segregeringarna korrekt bör ett fartyg klara sig med rejäla skador men med fria vätskeytor och förskjutning i last så kan saker gå fort om man slarvat. Med kulturen i det forna öst där folk var uppfostrade med att undvika ansvar bör man nog ta vittnesutsagor från folk som kan ha begått fel när det kommer till en så allvarlig händelse som Estonia.

Att fartyget även svarade bra på maskinpådrag är även det ett tecken på att dom troligtvis kört sönder fartyget då för mycket maskinstyrka ger fågelskådarna för mycket självförtroende jämfört med om fartyget inte orkar jobba emot sjön.

Sant är att WT-dörrar under vattenytan är något det slarvas med än idag, helt enkelt av bekvämlighetsskäl. Dock kunde samtliga WT-dörrar stängas med en knapptryckning på Estonia. Samt för hand lokalt och via nödmanövrering från bildäck. Tredje maskinist Treu uppger ju i förhör att de stängdes dessutom. Dock inte med vilket förfarande.

Läckage ner i maskinutrymmet via ventilationstrummor kan anses uteslutet då intagen var belägna högt upp i fartyget. Likaså hisschakten och trapphusen som var belägna i mittcasingen som i sin tur var förseglat från bildäck med S.W.T- dörrar.

Att fartyget skulle blivit sönderkört är en mytbildning. Det fanns helt enkelt ingen anledning att gasa på med en väl tilltagen tidtabell som Estonia hade på Tallinlinjen.

Mariellas befälhavare Törnroos säger ju själv att han såg henne vilket antingen innebär att Mariella också höll "för hög fart" eller att båda höll en rimlig fart. Därutöver är det klarlagt att förhållandena vid förlisningen inte var särldes exceptionella.
Citera
2019-10-05, 14:05
Medlem
Det som jag fastnat för och funderat mycket på är vad som hände de nio estländare som först anmäldes som överlevande men sedan som försvunna.
Läste att det ryktas att de lever i USA efter att ha fått en hög ekonomisk ersättning mot att hålla tyst då de ska ha sett saker de inte borde,
men jag skulle själv aldrig ha kunnat göra så mot min egen familj.
Citera
2019-10-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Det som jag fastnat för och funderat mycket på är vad som hände de nio estländare som först anmäldes som överlevande men sedan som försvunna.
Läste att det ryktas att de lever i USA efter att ha fått en hög ekonomisk ersättning mot att hålla tyst då de ska ha sett saker de inte borde,
Det var ju i storleksordningen 1.000 personer på färjan alltså är det rimligt att anta att listan med överlevande/saknade uppdaterades efter hand. Missförstånd eller annat som gör att det felar på nån procent.

Inte rimligt att en sådan konspiration finns med så många personer inblandade.
Citera
2019-10-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det var ju i storleksordningen 1.000 personer på färjan alltså är det rimligt att anta att listan med överlevande/saknade uppdaterades efter hand. Missförstånd eller annat som gör att det felar på nån procent.

Inte rimligt att en sådan konspiration finns med så många personer inblandade.

Tjena,

Tack för ditt svar. Jag har läst på ett antal sidor som säger att det finns/fanns 18 olika listor som sade att dessa överlevde, men sedan har alltså dessa personer försvunnit. Mamman till två estländska systrar som försvunnit sade sig ha fått ett samtal ett pr efter från en av dom som sa att hon hade det bra, men sedan bröts samtalet. Att det ringts till anhöriga att personer har överlevt, men som sedan försvunnit ur tomma intet. Mycket besynnerligt, men samtidigt intressant. Ska läsa vidare!
Senast redigerad av WonDash 2019-10-05 kl. 14:42.
Citera
2019-10-05, 14:38
Medlem
Citat:
Och dessutom, hur skulle sorteringsförfarandet gått till i samband med räddningen ute till havs i så fall? Då skulle alla som var på färjan förhöras direkt efter att de fiskats upp ur havet? Den som gav "fel" svar som indikerade att denne sett eller hört nåt slussas till usa-export och den som svarar "rätt" eller är tyst skickas till sjukhuset som vanlig akutpatient.

Märkligt om det gick till på det sättet. Vad hände i så fall med de som var stumma vid det inledande förhöret p.g.a. nedkylning och senare började prata om något de sett eller hört? Fick dom en flygbiljett i efterhand och retroaktiv betalning?

Blir nästan som i filmen Usual Suspects när snubben i sjukhussängen vaknar upp efter båthaveriet och stammar fram att han har sett Soze. Väldigt mystiskt.
Citera
2019-10-05, 15:52
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Tjena,

Tack för ditt svar. Jag har läst på ett antal sidor som säger att det finns/fanns 18 olika listor som sade att dessa överlevde, men sedan har alltså dessa personer försvunnit. Mamman till två estländska systrar som försvunnit sade sig ha fått ett samtal ett pr efter från en av dom som sa att hon hade det bra, men sedan bröts samtalet. Att det ringts till anhöriga att personer har överlevt, men som sedan försvunnit ur tomma intet. Mycket besynnerligt, men samtidigt intressant. Ska läsa vidare!

Skulle gissa på att USA som det gäller i detta fallet ställt ett ultimatum till vederbörande:

1 - byt identitet och samtidigt ta del utav stor ekonomisk kompensation för sveda, värk och i detta fallet även det smärtsamma att aldrig mer få träffa sin familj, vänner och alla man håller kärt.

2 - väljer du inte nummer 1 så kommer USA göra processen kort med dig, eftersom de redab indirekt är döda.

En utav dessa estlänningar skall tydligen har setts till i Sydafrika utav en gammal kollega från Estonia, när han försökte ta kontakt med honom så valde han att fly. Självklart har Amerikanerna full koll på dessa individer, de som fortfarande är vid liv.
Senast redigerad av motarbetar 2019-10-05 kl. 16:35.
Citera
2019-10-05, 16:29
Medlem
Alsenos avatar
Att det innefattar en konspiration som innebär att ge en stor summa pengar till ett stort antal människor och förvänta sig att de ska överge sina nära och kära och aldrig någonsin kontakta dom känns osannolikt. Vad skulle de ha sett som var så farligt och skulle inte en sådan stormakt som USA ha kunnat misskreditera dessa personer om dom pratade istället. Känns riktigt komplicerat och överdrivet att ge pengar och skicka dom utomlands. Ge dom pengar och låt dom vara kvar i estland istället. Vad tjänar USA på att tvinga dom att överge sina familjer?
Senast redigerad av Alseno 2019-10-05 kl. 16:32.
Citera
2019-10-05, 16:35
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
från wiki Estonia

Jan Heveliuz och Estonia fick ju inte slagsida av samma anledning initialt heller,
JH saknade ju öppet bogvisir och bogramp.

Exakt. Jag har inte varit på ett enda Ro-Paxfartyg (seglat på 5 olika RoPax/RORO men mest andra fartygstyper) som inte har ventilation från maskinutrymmet upp till bildäck, det är nog mer regel än undantag. Sådant går att stänga och skall ju vara ganska så högt placerat, men tanken är inte att fartyget skall ligga på sidan eller upp-och-ner.
Citera
2019-10-05, 16:38
Medlem
SailorCalvins avatar

Det är normalt sett inte kapten som har hand om all säkerhetsutrustning på ett fartyg utan säkerhets-styrman som är en av juniorbefälen på bryggan exvis andrestyrman...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in