2019-10-05, 13:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, jag är ganska säker på att det inte blir vård istället för fängelse för SD.

Betänk att även sjuka (som psykopater och narcissister) döms till fängelse. Det handlar om huruvida GM visste vad han gjorde under tiden för brottet. Kunde han urskilja vad som är rätt och fel d.v.s. visste han att det var fel att döda Lena.

Rätt. Det är misstänkta som utfört brott under exempelvis psykos som döms till vård.
Man måste vara riktig illa däran för att dömas till rättspsykiatrisk vård,,,,numer. Det är en stor skillnad mot förr. Ser det som uteslutet SD skulle dömas till det.
Citera
2019-10-05, 13:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Självklart tänker man på vad man säger. Är utredaren skicklig så tror jag att han kan få honom att pladdra. De har en annan aproach och oftast vänliga, inte dömande och pressande som mordutredarna Detta kommer kännas som ett litet andningshål och avbrott tror jag. Han får lämna cellen och prata med någon annan än poliserna och advokaten. Han har ju varit isolerad ett tag nu.

Som sagt utredarnas fokus ligger inte på skuldfrågan, utan endast på vilket straff som kan vara lämpligt för individen ifråga. Inte i ett mordfall, men vid lindrigare brott kan de t.ex ge ett utlåtande om den tilltalade t.ex kan anses som lämplig för samhällstjänst istället för fängelse. Detta verkar du känna till, jag skriver detta då det är andra i tråden som undrar hur det fungerar.

Edit: Skilj på personutredning och rättspsykiatrisk undersökning. Bara ett förtydligande om någon tycker det är snurrigt.
Man kan reflektera över varför Sveriges mest utredda person behöver personutredas. Får hoppas det inte är på Åkl initiativ ty då blir det löjeveckande.
Citera
2019-10-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Man kan reflektera över varför Sveriges mest utredda person behöver personutredas. Får hoppas det inte är på Åkl initiativ ty då blir det löjeveckande.

Men det är ju olika utredningar. Det borde väl du veta?
Du protesterar ju över allt som är till nackdel för MGM
Citera
2019-10-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Riktigt. Skulle psykopati vara en sjukdom, skulle vi ha oerhört många högpresterande människor som gick sjukskrivna.

En del tror att psykopater alltid är kriminella,
Så är det inte på långa vägar.
Din chef eller din läkare eller högst sannolikt
din tandläkare 😁, eller präst, alla kan dom vara psykopater.
Citera
2019-10-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Du har rätt. Är det chefen så kan man få problem, men i de övriga yrkena tror jag inte det. Man har en väldigt kort visit hos dem.

Men läkare har det funnits några som har stuckit ut: T.ex han som brände ner Harry-Schein-villan och plastikläkarsvinet som våldtog flera pattienter när de var sövda.

Att sätta diagnos på någon man aldrig har träffat och inte ha de kunskaperna är lite befängt. Men vi får ju lov att gissa.

Tror själv att SD är en dubbelnatur, ja. Bakom det till synes självgoda spralliga leendet döljer sig något annat.
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-05 kl. 15:10.
Citera
2019-10-05, 15:03
Medlem
Citat:
Exakt och därför är jag rätt säker på att vår käre SD får fängelse och inget annat.

Det kan ju också bli så, att "vår käre SD👤 försätts på fri fot om man inte skulle lyckas med att ställa det utom rimligt tvivel, det vill säga, att den nu mordmisstänkte inte kommer att kunna bindas direkt till den då aktuella mordplatsen bakom bullerplanket.

Om det nu skulle bli på det viset att SD👤 försätts på fri fot efter avslutad rättegång, så kanske HD👤 åker in på nytt igen, det vill säga,

När gubben hennes går ut, går gumman in

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-10-05, 15:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det kan ju också bli så, att "vår käre SD👤 försätts på fri fot om man inte skulle lyckas med att ställa det utom rimligt tvivel, det vill säga, att den nu mordmisstänkte inte kommer att kunna bindas direkt till den då aktuella mordplatsen bakom bullerplanket.

Om det nu skulle bli på det viset att SD👤 försätts på fri fot efter avslutad rättegång, så kanske HD👤 åker in på nytt igen, det vill säga,

När gubben hennes går ut, går gumman in

Mvh/ @JokerMannen

Ja visst så kan det också gå

Men om SD blir dömd är det fängelse som gäller. Jag är däremot osäker på HD, hon kanske kan komma undan med vård.

Hon verkar redan medicinera mot någon diagnos enligt uppgifter i tråden. Hon kan ju ha gått bärsärkagång om hon misskött sin psykofarmakabehandling.
Citera
2019-10-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ingen indikation i skuldfrågan eller liknande? Är det helt neutralt? Varför görs det inte på HD?
Ingen aning varför det görs på HD och det visste inte tingsrätten heller.
Citera
2019-10-05, 15:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Precis och en del tror att alla mördare är psykopater och/eller narcissister, vilket också är långt ifrån sanningen
Citera
2019-10-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ja visst så kan det också gå

Men om SD blir dömd är det fängelse som gäller. Jag är däremot osäker på HD, hon kanske kan komma undan med vård.

Hon verkar redan medicinera mot någon diagnos enligt uppgifter i tråden. Hon kan ju ha gått bärsärkagång om hon misskött sin psykofarmakabehandling.

Det enda jag sett är att hon (har) ev medicinerats med något mot utmattning. Avstår du från den eller trappar ner mår du möjligen lite sämre tillfälligtvis men det går långsamt ur kroppen och leder inte till ngt utbrott el. dylikt. Den vanliga förskrivningen är SSRI.

Har du hört annat?
Citera
2019-10-05, 16:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det enda jag sett är att hon (har) ev medicinerats med något mot utmattning. Avstår du från den eller trappar ner mår du möjligen lite sämre tillfälligtvis men det går långsamt ur kroppen och leder inte till ngt utbrott el. dylikt. Den vanliga förskrivningen är SSRI.

Har du hört annat?

Vi vet ju inte om det bara handlar om utmattning. En del människor basunerar inte ut sina egentliga diagnoser och vilka mediciner de tar. Vi får ju bara höra/läsa den offentliga versionen av HD:s psykiska hälsa.
Citera
2019-10-05, 16:14
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte om det bara handlar om utmattning. En del människor basunerar inte ut sina egentliga diagnoser och vilka mediciner de tar. Vi får ju bara höra/läsa den offentliga versionen av HD:s psykiska hälsa.

Vi vet inte ens om utmattning stämmer. Hade de varit ngt allvarligt hade hon knappast haft den tjänst hon har med bl.a. medicinansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in