Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Ja det gör han ju. Men jag tänkte på om han väger varje ord han säger för att han är misstänkt för mord. Personutredningen görs ju ändå i samband med mordutredning.
Även fast det ska verka som vanliga psykologsamtal så vet ju personen att han är misstänkt för brott och rättegång väntar och allt han säger i samtalet kommer användas mot honom s.a.s.
Självklart tänker man på vad man säger. Är utredaren skicklig så tror jag att han kan få honom att pladdra. De har en annan aproach och oftast vänliga, inte dömande och pressande som mordutredarna Detta kommer kännas som ett litet andningshål och avbrott tror jag. Han får lämna cellen och prata med någon annan än poliserna och advokaten. Han har ju varit isolerad ett tag nu.
Som sagt utredarnas fokus ligger inte på skuldfrågan, utan endast på vilket straff som kan vara lämpligt för individen ifråga. Inte i ett mordfall, men vid lindrigare brott kan de t.ex ge ett utlåtande om den tilltalade t.ex kan anses som lämplig för samhällstjänst istället för fängelse. Detta verkar du känna till, jag skriver detta då det är andra i tråden som undrar hur det fungerar.
Edit: Skilj på personutredning och rättspsykiatrisk undersökning. Bara ett förtydligande om någon tycker det är snurrigt.