2019-10-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nja, beror ju också på hur du räknar. Räknar du värdeminskningen i procent från ursprungspriset du betalade när du köpte bilen eller räknar du i kronor? Det är ju viss reell skillnad.
Har läst att (i affärsvärlden tror jag) att minsta ekonomiska tapp är att köpa en kvalitetsbil (Volvo, merca, BMW osv) som gått max 5000 mil och ca 3 år gammal och byt den efter 10 000 mil... så har jag gjort de senaste åren med de 2 bilar jag har i Sverige (har även en utomlands från 2003 men den kommer jag köra med de få månader jag är där tills den inte funkar längre).
Citera
2019-10-05, 10:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Oftast bara en gång i livet? Vilket skitsnack. De allra flesta lånar varje gång de byter bil. Jag med.

Gissar att de flesta gör på precis samma sätt som jag, dvs köper fabriksny bil med 3-4 års mellanrum.

Själv byter jag var fjärde år. Brukar köpa rätt ”billiga” bilar med ett tak på 300 000:-. Efter 4 år brukar bilen vara värd ungefär 150 000:-. Dessa pengar lägger jag som kontantinsats till den nya bilen, vilket innebär att jag behöver låna 150 000:- med fyra års avbetalningstid.

På så vis betalar jag alltså genomsnittlig värdeminskning + lite ränta varje månad, normalt sett lite drygt 3000:-. Betalar mycket hellre bilens faktiska kostnad varje månad än att lägga ut pengarna kontant. Har mycket bättre avkastning på börsen än vad räntan på billånet kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du inte har råd att spara ihop 150 tusen på 4 år så har du inte ekonmin till bilarna du köper utan måste gå ned i prisklass.
NEJ. Jag är övertygad om att de flesta som har bilar, för i alla fall 100K, som de "köpt" har lån på dessa. Jag ser mig själv som rätt lyckligt lottat som kunnat köpa min bil utan lån. Jag köpte den helt ny och gav just ca 150K för den, en Yaris, vilket de flesta Flashbackare tycker är en jättetöntig bil, vilket är jätteroligt! Om ca ett år har jag haft den i tre år och då är det dags att byta och jag rätt inne på leasing, pengarna blir ju de samma. Visst kan jag köpa mig en"fetare" bil, men varför skulle jag, denna bil är dels rena sparbössan jämförelsevis med så kallad premiumbil, dessutom får jag ha min Yaris i fred, ingen som bryr sig om den. Sen gillar jag den skarpt. Kör ca 2000 mil om året med den.
Citera
2019-10-05, 10:27
Medlem
Citat:
Har läst att (i affärsvärlden tror jag) att minsta ekonomiska tapp är att köpa en kvalitetsbil (Volvo, merca, BMW osv) som gått max 5000 mil och ca 3 år gammal och byt den efter 10 000 mil... så har jag gjort de senaste åren med de 2 bilar jag har i Sverige (har även en utomlands från 2003 men den kommer jag köra med de få månader jag är där tills den inte funkar längre).

Vad har det kostat dig i värdeminskning per månad eller per år?

Och vad kostar försäkringen på en sådan bil? För inte kör du väl trafikförsäkring på en så ny bil?
Senast redigerad av lajm 2019-10-05 kl. 10:31.
Citera
2019-10-05, 10:29
Medlem
godboys avatar
Citat:

Ja, det kan mycket väl stämma. Det ekonomiskt bästa är självklart att köpa en begagnad bil som ändå inte är lastgammal förutsatt att den är välservad och inte är en specifik "problemmodell". Största tappet är ju i början av bilens liv. De första åren är ju självklart värst. Jag kommer dock fortsätta köpa (eller leasa) nya bilar, då det är väldigt bekvämt.
Citera
2019-10-05, 10:30
Medlem
Citat:
NEJ. Jag är övertygad om att de flesta som har bilar, för i alla fall 100K, som de "köpt" har lån på dessa. Jag ser mig själv som rätt lyckligt lottat som kunnat köpa min bil utan lån. Jag köpte den helt ny och gav just ca 150K för den, en Yaris, vilket de flesta Flashbackare tycker är en jättetöntig bil, vilket är jätteroligt! Om ca ett år har jag haft den i tre år och då är det dags att byta och jag rätt inne på leasing, pengarna blir ju de samma. Visst kan jag köpa mig en"fetare" bil, men varför skulle jag, denna bil är dels rena sparbössan jämförelsevis med så kallad premiumbil, dessutom får jag ha min Yaris i fred, ingen som bryr sig om den. Sen gillar jag den skarpt. Kör ca 2000 mil om året med den.
Man köper en ”fetare bil” eftersom det är det mest ekonomiska att göra. Jag har inga lån på några bilar eller annan konsumtion (har villalån, inget annat).
Leasing skulle jag kunna tänka mig.. får se nästa gång det skall bytas bil.
Citera
2019-10-05, 10:30
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Du förstår va att bilhandlaren inte betalar samma pris i inköp för en bil som dig va?

Dom får ingen superrabatt på själva inköpet, men antar att det ligger kickback/bonusavtal och jobbar i bakgrunden. Av förklarliga skäl inget man vill visa upp mot slutkund när man räknar ut månadskostnaden.

Framförallt kan du trycka ner alla kringkostnader när du förhandlar centrala avtal för en flotta på 50 000 bilar. Försäkring, serviceavtal, drivmedel, däckbyten osv...
Citera
2019-10-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Och vad kostar försäkringen på en sådan bil? För inte kör du väl trafikförsäkring på en så ny bil?
Alltid helförsäkring oavsett hur gammal en bil är.
Försäkringar är vår tids ”vallgravar” som skyddar oss, så därför är jag fullsketen med försäkringar (allt från extra reseförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring osv).
Citera
2019-10-05, 10:34
Medlem
godboys avatar
Citat:
Man köper en ”fetare bil” eftersom det är det mest ekonomiska att göra. Jag har inga lån på några bilar eller annan konsumtion (har villalån, inget annat).
Leasing skulle jag kunna tänka mig.. får se nästa gång det skall bytas bil.
Jo, jag köper det du säger nu när du berättat att du vanligen köper ett par - tre år gamla bilar med inte allt för många mil på mätaren och som är skötta och servade som de ska.

Dock så kan vi inte riktigt jämföra detta med leasing tycker jag, då leasing alltid är av helt nya bil. Jag menar att man måste jämföra på samma villkor, d v s att man räknar på tre års ägande och därefter försäljning / inbyte respektive leasing på tre år med samma miltal. Där blir det ofta dött lopp rent ekonomiskt.
Citera
2019-10-05, 10:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det kanske inte är så tokigt.
Visst kostar det men man har alltid en ny bil som fungarar utan problem.
Börjar bilen krångla så får man en ny.

Lockande nu när man börjar bli för gammal för att meka själv.
Citera
2019-10-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Vad har det kostat dig i värdeminskning per månad eller per år?
Du kan inte bara räkna in värdeminskning, äger man en bil från 5 tusen mil tills den blir 10 tusen mil så lär du ha noll i reperationskostnader, är det en kvalitetsbil så är det bra andrahandsvärde och första ägaren som ägde den de första 5 tusen milen är den som förlorat på värdeminskningen.

Läste massa om detta för 7-8 år sedan och är den modellen jag följer:
Kvalitetsmärke, köp en som gått max 5 tusen mil och max är 3 år gammal, byt in den vid 10 tusen mil. Då tappar man minst i relation till att du har en ”ny” kvalitetsbil hela livet. Dessutom om du hela tiden har dyrare kvalitetsbilar och byter in mot liknande bilar så blir det inte så mycket pengar som skall fram vart tredje, fjärde år vid byte.
Sedan är det ju roligare att köra en BMW än en Kia oxå 🙂
Citera
2019-10-05, 10:40
Medlem
Citat:
Jo, jag köper det du säger nu när du berättat att du vanligen köper ett par - tre år gamla bilar med inte allt för många mil på mätaren och som är skötta och servade som de ska.

Dock så kan vi inte riktigt jämföra detta med leasing tycker jag, då leasing alltid är av helt nya bil. Jag menar att man måste jämföra på samma villkor, d v s att man räknar på tre års ägande och därefter försäljning / inbyte respektive leasing på tre år med samma miltal. Där blir det ofta dött lopp rent ekonomiskt.
Skulle kunna tänka mig att prova leasing vid nästa bilbyte.. får se då 🙂
Citera
2019-10-05, 10:47
Medlem
Citat:
Du kan inte bara räkna in värdeminskning, äger man en bil från 5 tusen mil tills den blir 10 tusen mil så lär du ha noll i reperationskostnader, är det en kvalitetsbil så är det bra andrahandsvärde och första ägaren som ägde den de första 5 tusen milen är den som förlorat på värdeminskningen.

Läste massa om detta för 7-8 år sedan och är den modellen jag följer:
Kvalitetsmärke, köp en som gått max 5 tusen mil och max är 3 år gammal, byt in den vid 10 tusen mil. Då tappar man minst i relation till att du har en ”ny” kvalitetsbil hela livet. Dessutom om du hela tiden har dyrare kvalitetsbilar och byter in mot liknande bilar så blir det inte så mycket pengar som skall fram vart tredje, fjärde år vid byte.
Sedan är det ju roligare att köra en BMW än en Kia oxå 🙂

Jag frågade vad värdeminskningen har varit. En specifik siffra, det vet du ju efteraom du både köpt och sålt enligt din modell. Jag är nyfiken! Och jo, man kan räkna på det här sättet. Det är ovärt att spara in 5000 kr om året i verkstadsbesök om det kostar 15000 kr mer i värdeminskning, eller hur?

Eftersom du köper nyare bilar förstår jag att du vill ha helförsäkring. Men med de gamla bilar som jag haft så är det att kasta pengarna i sjön. Det brukar vara ekonomiskt vettigt att byta till trafikförsäkring eller åtminstone halvförsäkring när bilens garantier har gått ut. Då sparar man en hel del pengar där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in