2019-10-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Då är vi tillbaks på ruta ett, dvs. att listan visar grundarna och tidiga medlemmar.

Du kan kolla på Moores ansökningsbrev och svaret från Greenpeace som är skrivet på Greenpeace:s brevpapper den 24 mars 1971.
https://www.greenpeace.org/archive-international/Global/usa/binaries/2008/12/patrick-moore-s-application-le.pdf

Ah, Greenpeace, som själva har försökt sudda ut Moores historia på hemsidan, visar ett brev som ska bevisa något. Ok.

Greenpeace officiella initiativ som var startskottet för organisationen var en seglats med avsikt att protestera mot provsprängningar av kärnvapen. Moore var med där.

Citat:
Om du har någon information som på något sätt tydligt visar att Patrick Moore verkligen var med och grundade Greenpeace så skulle det vara intressant att se.

Tja, vad sägs om Greenpeace hemsida 2002, 7 år innan den länk du gav där han hade tagits bort?

Citat:
In 1970, the Don't Make A Wave Committee was established; its sole objective was to stop the second test. The committee's founders and first members included:
• Paul Cote, a law student at the University of British Columbia
• Jim Bohlen, a former deep-sea diver and radar operator in the US Navy
• Irving Stowe, a Quaker and Yale-educated lawyer
• Patrick Moore, ecology student at the University of British Columbia
• Bill Darnell, a social worker

Vem har något att vinna på att förfalska historien? Inte är det Moore iaf. Hans vetenskapliga meriter står på egna ben.

Låt oss säga att du har rätt, Moore är inte en grundare till Greenpeace. Vad är din bästa förklaring till att Greenpeace själva skrev att han var det, så sent som 2002?
Citera
2019-10-04, 22:02
Medlem
Citat:
Ingen av länkarna påstår att Patrick Moore är medgrundare av Greenpeace.
Ingen av länkarna påstår att Patrick Moore inte var en tidig medlem.

Founder betyder grundare.

Läs de fetade orden:

Citat:
In 1970, the Don't Make A Wave Committee was established; its sole objective was to stop the second test. The committee's founders and first members included:
• Paul Cote, a law student at the University of British Columbia
• Jim Bohlen, a former deep-sea diver and radar operator in the US Navy
• Irving Stowe, a Quaker and Yale-educated lawyer
Patrick Moore, ecology student at the University of British Columbia
• Bill Darnell, a social worker

http://web.archive.org/web/20021119050900/http://www.greenpeace.org.au/aboutus/founders.html

Återigen vill jag fråga, har du någonsin med i beräkningen att du kan ha fel?
Citera
2019-10-04, 22:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Founder betyder grundare.

Läs de fetade orden:
Då kanske du kan förklara vad and first members betyder också

Citat:
http://web.archive.org/web/20021119050900/http://www.greenpeace.org.au/aboutus/founders.html

Återigen vill jag fråga, har du någonsin med i beräkningen att du kan ha fel?
Absolut, annars blir jag allt för lik klimatförändringsförnekarna som ljuger ihop något som de sedan försvarar in absurbdum utan några som helst bevis.
Om du visar något som tydligt visar att Patrick Moore var medgrundare så blir det absolut en annan sak.

Just nu finns inga bevis så just nu är det bara ytterligare ett påhitt från klimatförändringsförnekarsidan.
Om det är som du säger så kan det ju inte vara så svårt att få fram ett bevis på att PM var medgrundare, betydligt enklare än att hitta bevis för att människan inte påverkar koldioxidhalten i atmosfären.
Senast redigerad av Surtruten 2019-10-04 kl. 22:23.
Citera
2019-10-04, 22:43
Medlem
Citat:
Då kanske du kan förklara vad and first members betyder också

De gjorde ingen skillnad där va? På vilket sätt anser du att Moore inte var grundare till Greenpeace om han bara var "first member"?

Om det finns en riktig skillnad som är relevant, varför angav du samma sida från senare datum, där Moores namn inte var med längre, som källa för att han inte var grundare?

Citat:
Absolut, annars blir jag allt för lik klimatförändringsförnekarna som ljuger ihop något som de sedan försvarar in absurbdum utan några som helst bevis.

Berätta då vilka dina främsta argument mot koldioxidhypotesen är.

Citat:
Om du visar något som tydligt visar att Patrick Moore var medgrundare så blir det absolut en annan sak.

Du satte ju ribban på källkvalitet genom att ange Greenpeace egen hemsidas lista på grundare och första medlemmar som bevis för att Moore inte var grundare. Så då har ju du godkänt att den sidan duger. Varsågod igen:

Citat:
Just nu finns inga bevis så just nu är det bara ytterligare ett påhitt från klimatförändringsförnekarsidan.
Om det är som du säger så kan det ju inte vara så svårt att få fram ett bevis på att PM var medgrundare, betydligt enklare än att hitta bevis för att människan inte påverkar koldioxidhalten i atmosfären.

Du kan ju inte bevisa vad någonting inte gör, det hoppas jag du vet. Om du menar bevis för att koldioxid sänker temperatur så finns ju de bevisen redan.

https://www.newscats.org/?p=17943

Det behövs inte ens en termometer för att visa, du ser det med blotta ögat, till skillnad från växthuseffekten som inte ens kan mätas.

Angående Patrick Moore, vilken skillnad gör det om Moore, senast 1 år efter bildandet, blev "first member " i Greenpeace? Hur ser du på att han sedan var ledare i rörelsen?

Är din poäng att Moore var betydelselös för Greenpeace, och att detta är skäl till att vi ska ignorera vad han har att säga om klimat?
Citera
2019-10-04, 22:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Återigen. Om Patrick Moore varit med och grundat Greenpeace eller ej är ointressant för sakfrågan. Det som dock är intressant är hur denna eventuella bedrift används.
The argument(ationsfel) goes:
"Att ha grundat Greenpeace är fantastiskt. Denna grundare av Greenpeace kan inte ha fel. Det är ju Greenpeace!"

Det som alltså lyfts fram är egentligen Greenpeace, genom Patrick Moore. Om Greenpeace vore någon kukluxklan-liknande organisation, hur skulle" argumentet" då framstå? Auktoriteten som utgörs av grundaren för en sådan organisation skulle tappa sitt värde som auktoritet. Patrick moore är subjekt och Greenpeace är objekt i detta argument, där objektet är vad som inbillas ge argumentet tyngd. Och vad Greenpeace uppfattning om klimatförändringar är, vet nog alla. Efter en argumentationsanalys slår vi alltså fast vid att det är den fantastiska organisationen Greenpeace vi bör beakta. Självmål.
Citera
2019-10-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Återigen. Om Patrick Moore varit med och grundat Greenpeace eller ej är ointressant för sakfrågan. Det som dock är intressant är hur denna eventuella bedrift används.
The argument(ationsfel) goes:
"Att ha grundat Greenpeace är fantastiskt. Denna grundare av Greenpeace kan inte ha fel. Det är ju Greenpeace!"

Eller:

"Patrick Moore var helt obetydlig för Greenpeace, därför ska allt han säger om klimat ignoreras".

Att en miljöaktivist opponerar sig mot klimathotet är relevant. Ett ständigt argument är att "klimatförnekare" är själviska skurkar med dåliga avsikter anlitade av oljebolag för desinformationskampanjer. Alltså, batshit-crazy konspirationsteori från er sida. Patrick Moore är ett praktexempel på att detta är en falsk bild. Han är inte ett undantag.

Citat:
Det som alltså lyfts fram är egentligen Greenpeace, genom Patrick Moore. Om Greenpeace vore någon kukluxklan-liknande organisation, hur skulle" argumentet" då framstå?

Nej, det som lyfts fram är att Moore bevisligen är en miljökämpe och att Greenpeace är galningar som ville förbjuda klor i dricksvatten. Klor är nyckeln till rent dricksvatten i storskalig distribution.

Med kukluxklan, menar du IPCC?

Citat:
Auktoriteten som utgörs av grundaren för en sådan organisation skulle tappa sitt värde som auktoritet. Patrick moore är subjekt och Greenpeace är objekt i detta argument, där objektet är vad som inbillas ge argumentet tyngd. Och vad Greenpeace uppfattning om klimatförändringar är, vet nog alla. Efter en argumentationsanalys slår vi alltså fast vid att det är den fantastiska organisationen Greenpeace vi bör beakta. Självmål.

Nej, det slår vi inte fast. Men det är ju intressant att du tycker att en organisation som vill förbjuda rent dricksvatten är "fantastisk". Är detta hur ni tänkt lösa ert påhittade problem med "överbefolkning"? Bakterier i dricksvattnet?
Citera
2019-10-04, 23:55
Medlem
Trumpetflugans avatar
Då kan vi konstatera att auktoriteten sjunkit till botten för denne Moore, nu när det är gällande att att Greenpeace är en miljöfientlig organisation som ville förbjuda rent dricksvatten.
Citat:
Ursprungligen postat av 100tears
Så du ärligt talat förnekar vad Dr Patrick Moore säger?? Han va med och grundade Greenpeace!!!.
Under premissen att auktoritetsargumentet vore giltigt. Vad skulle problemet vara med att invända mot en sådan grundare. Latest news: Moore är en no body som grundade en organisation som motarbetade rent dricksvatten. En sådan stolle bör vi inte ge auktoritet.

Detta gäller alltså för auktoritetsargumentet.
Citera
2019-10-05, 00:13
Medlem
Citat:
Då kan vi konstatera att auktoriteten sjunkit till botten för denne Moore, nu när det är gällande att att Greenpeace är en miljöfientlig organisation som ville förbjuda rent dricksvatten.

Det var ju då han hoppade av.

Citat:
Under premissen att auktoritetsargumentet vore giltigt. Vad skulle problemet vara med att invända mot en sådan grundare. Latest news: Moore är en no body som grundade en organisation som motarbetade rent dricksvatten. En sådan stolle bör vi inte ge auktoritet.

Nja. Moore är en saklig skeptiker med ett förflutet som miljökämpe, som lämnade Greenpeace när de blev en radikal, ovetenskaplig organisation med irrationella mål.

Det är snarare en indikation på att Moore är rationell.

Citat:
Detta gäller alltså för auktoritetsargumentet.

Berätta mer om varför du stöttar en organisation som vill förbjuda klor i dricksvattnet. Och varför du anser att konsensus är relevant i en diskussion om de fysikaliska principer som styr klimat. Berätta också varför du anser att en politisk organisation som IPCC ska ha auktoritet över nationers ekonomiska politik.
Citera
2019-10-05, 00:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det var ju då han hoppade av.

Greenpeace som auktoritetsargument var senast användbart 1986 enligt den premissen. Notera att jag inte fokuserar ett dyft på sanningshalt i påståendena i detta ämne. Som exempelvis Greenpeace motarbetande av rent dricksvatten eller Moore som grundare. Jag fokuserar endast på det ogiltiga auktoritetsargumentet.

Citat:
Nja. Moore är en saklig skeptiker

Jag har aldrig sett något av honom som gör att han förtjänar ett sådant omdöme. Han var ute och cyklade i fallet om ipccs subjektiva sannolikhetsbedömningar. Hur många rätt ipcc haft i sina förutsägelser är irrelevant för detta (och ipccs prediktioner är träffande, men det har inte med deras definitioner att göra). Även om ipcc skulle ha fel i samtliga förutsägelser, gör inte det moores uttalande mer korrekt.
Citat:

Berätta mer om varför du stöttar en organisation som vill förbjuda klor i dricksvattnet.

Jag har ingen åsikt om Greenpeace. Det är inkonsekvensen i auktoritetsargumentet jag adresserar., avs 100Tears
Citat:

Och varför du anser att konsensus är relevant i en diskussion om de fysikaliska principer som styr klimat. Berätta också varför du anser att en politisk organisation som IPCC ska ha auktoritet över nationers ekonomiska politik.
Konsensus är relevant då det är en konsekvens av evidens. Det är den relevansen den har. Och här är också ett märkligt argument. Om konsensus inte har betydelse, varför är det så vanligt bland förnekare att försöka misskreditera den och tillochmed hänvisa till egna opublicerade enkätundersökningsr som oregon petition? Närmare ett tusental forskare skriver ipccs assessmentrspporter. Dessa är inte politik, utan en genomgång av det vetenskapliga forskningsläget, med tusentals vetenskapliga referenser. Sammanställt av närmare tusen forskare över hela världen. Detta är ett konstaterande. Den som är nyfiken på vad vetenskapen säger i denna fråga måste gå igenom forskning. Publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter. IPCCs rapporter är en sammanfattning/sammanställning av dessa.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-05 kl. 01:15.
Citera
2019-10-05, 01:00
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ingen av länkarna påstår att Patrick Moore är medgrundare av Greenpeace.
Ingen av länkarna påstår att Patrick Moore inte var en tidig medlem.
Enligt Wikipedia är Greenpeace och Moore oense angående hönan eller ägget. Ganska självklart i min värld. Moore är snäppet intelligentare och upptäckte felaktigheter. Alltså måste han misstänkliggöras.
Citera
2019-10-05, 01:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
De gjorde ingen skillnad där va? På vilket sätt anser du att Moore inte var grundare till Greenpeace om han bara var "first member"?
Nu står det iofs "first members", plural alltså.
PM var inte nödvändigtvis den första medlemmen, men det har ingen betydelse.
Problemet är själva lögnen att PM är en av grundarna. Brist på trovärdighet genomsyrar klimatförändringsförnekarna.

Citat:
Om det finns en riktig skillnad som är relevant, varför angav du samma sida från senare datum, där Moores namn inte var med längre, som källa för att han inte var grundare?
Jag tog en sida 10 år bakåt i tiden, kund lika gärna valt ett annat år..
Inte någon sida vid något årtal verkar beskriva PM som en av grundarna vad jag kan se.
Rätta mig om jag har fel.

Citat:
Berätta då vilka dina främsta argument mot koldioxidhypotesen är.
Vad menar du med koldioxidhypotesen?

Citat:
Du satte ju ribban på källkvalitet genom att ange Greenpeace egen hemsidas lista på grundare och första medlemmar som bevis för att Moore inte var grundare. Så då har ju du godkänt att den sidan duger. Varsågod igen:

Det står inte att PM är en av grundarna på sidan du hänvisar till och det står inte så på något annat ställe heller, utom på svenska Wikipedia.

Citat:
Du kan ju inte bevisa vad någonting inte gör, det hoppas jag du vet. Om du menar bevis för att koldioxid sänker temperatur så finns ju de bevisen redan.

https://www.newscats.org/?p=17943

Det behövs inte ens en termometer för att visa, du ser det med blotta ögat, till skillnad från växthuseffekten som inte ens kan mätas.

Citat:
Angående Patrick Moore, vilken skillnad gör det om Moore, senast 1 år efter bildandet, blev "first member " i Greenpeace? Hur ser du på att han sedan var ledare i rörelsen? ?
Den stora skillnaden är att klimatförändringsförnekare gång på gång, på gång påstår saker som inte är sant och som inte dår att styrka, och sedan blir de arga och sura när de blir motbevisad.
Jag är fullt medveten om att PM var viktig för Greenpeace och har gjort stor nytta i organisationen.

Citat:
Är din poäng att Moore var betydelselös för Greenpeace, och att detta är skäl till att vi ska ignorera vad han har att säga om klimat?
Nej inte alls!
Min poäng är att sanningen varar längst.
När du och andra gång på gång för fram felaktigheter och lögner så hoppas jag att du förstår att ingen lyssnar och ingen vill fortsätta att diskutera.
Citera
2019-10-05, 01:34
Medlem
Citat:
Greenpeace som auktoritetsargument var senast användbart 1986 enligt den premissen. Notera att jag inte fokuserar ett dyft på sanningshalt i påståendena i detta ämne. Som exempelvis Greenpeace motarbetande av rent dricksvatten eller Moore som grundare. Jag fokuserar endast på det ogiltiga auktoritetsargumentet.

Det finns inget auktoritetsargument, det är ju det som är poängen. Att Moore var med i Greenpeace och drev frågor som ingen här ifrågasätter, och hoppade av när Greenpeace satte upp irrationella mål, visar på hans massiva integritet.

Vi kan prata om hur hockeyklubban endast var användbar fram tills 2009 efter climategate avslöjats där Mann ertappades med att spjälka trädringsdata och temperatur där de avviker från varandra. Vi kan prata om hur Mann & co bevisligen arbetade för att förtrycka kritisk forskning från att publiceras. Vi kan prata om hur du de senaste sidorna använt som argument att skeptisk forskning inte publicerats, samtidigt som du hänvisar till auktoriteten i samma peer-review tidskrifter som Mann & co bevisligen sagt sig ha kontroll över.

Citat:
Jag har aldrig sett något av honom som gör att han förtjänar ett sådant omdöme. Han var ute och cyklade i fallet om ipccs subjektiva sannolikhetsbedömningar. Hur många rätt ipcc haft i sina förutsägelser är irrelevant för detta

Ha, jag tror knappast att precisionen i ipcc:s prognoser är irrelevant för ipcc:s sannolikhetsbedömningar.

Det är som att säga att dina ben är irrelevanta för sträckan du gått. Ipcc:s förutsägelser är det som falsifierar vetenskapen bakom ipcc:s sannolikhetsbedömningar. Har IPCC gjort korrekta prognoser? Citat och länk till prognosen och utfallet, tack. Att föredra är >10års prognoser.

Citat:
(och ipccs prediktioner är träffande, men det har inte med deras definitioner att göra). Även om ipcc skulle ha fel i samtliga förutsägelser, gör inte det moores uttalande mer korrekt.

Jodå. Länk och citat för prognos från <2008 för 2018-2019. Visa vad IPCC sa att klimatet skulle göra 10-20-30-40...år tidigare.

Ni har väl prognoser gjorda för åtminstone 30år sedan som ger rätt temperatur idag?

Om ni inte har det, så har ni ju inget som säger att ni har rätt. Klimat är ju >30år. Om ni inte har 30-år gamla prognoser som kontinuerligt prickar rätt framöver, så har ni ju inte bevisat er hypotes.

Själv anser jag att 30 års definitionen saknar all relevans. Men hela din argumentation hänger på att du bevisar att din hypotes har rätt i trettio år.

Citat:
Jag har ingen åsikt om Greenpeace. Det är auktoritetsargumentet jag adresserar.

Nej, det är ditt inbillade auktoritsetargument.Ingen hävdar att Greenpeace ger Moore rätt, det är bara du som gör det.

Citat:
Konsensus är relevant då det är en konsekvens av evidens. Det är den relevansen den har. Och här är också ett märkligt argument. Om konsensus inte har betydelse, varför är det så vanligt bland förnekare att försöka misskreditera den och tillochmed hänvisa till egna opublicerade enkätundersökningsr som oregon petition? Närmare ett tusental forskare skriver ipccs assessmentrspporter. Dessa är inte politik, utan en genomgång av det vetenskapliga forskningsläget, med tusentals vetenskapliga referenser. Sammanställt av närmare tusen forskare över hela världen. Detta är ett konstaterande. Den som är nyfiken på vad vetenskapen säger i denna fråga måste gå igenom forskning. Publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter.

Aha, så auktoritetsargument är ok när du gör det.

Tusen forskare är inte så mycket.

Citat:
IPCCs rapporter är en sammanfattning/sammanställning av dessa.

Ok. Är du snäll och visar oss vad IPCC sa 1995 att vi skulle ha för klimat/temperatur idag, 2019.

Vi kan väl tillsammans gå igenom hur rätt de haft, för att låta verkligheten avgöra trovärdigheten?

Alltså inte modeller som återskapar temperatur 1995, utan vad de sa 1995 om 2019.

Tydligt?
Senast redigerad av LifeIsElectric 2019-10-05 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in