2019-10-04, 19:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Leasing och lån är till för att ekonomin ska hålla sig flytande, Svensson måste kunna få sig en V90, när dom egentligen inte ens har råd med en Jetta från 92.

Hela systemet är uppbyggt på att folk ska överkonsumera och köpa skit dom varken behöver eller har råd med.

Leasing är lika illa som banklån, lika säkert för handlaren lika osäkert som dig som konsument. Lånebilen sjunker i värde om du missköter den, folk verkar tro att detta inte gäller leasingbilar.
I kontraktet så kan jag garantera att det står normalt slitage, så du kan bli debiterad vid återlämning.
Om du behåller bilen och köper loss den efter onormalt slitage så åker du på smällen när du väl säljer den vidare.

Bekymmersfritt ägande vid leasing? Dom påstår det, men serviceavtal kan du få på alla nya bilar, oavsett om du köper,lånar eller leasar.

I min värld är det ganska enkelt, har man inte råd med en bil så har man inte råd.
Men visst låt folk köra runt i en leasad kina bil för 5k/månad om dom tycker det känns bra, allt för att hålla kommersen i gång.
Jag hade en begagnad bil innan leasing som åkte in o ut på verkstad. Den kostade nästan lika mycket som leasing men vållade mig en massa bekymmer o slog stora hål i plånboken titt som tätt så leasing känns som lyx nu när jag aldrig mer behöver ringa en bärgare eller lämna in bilen. Ja, bekymmerfritt skulle jag vilja påstå efter att ha testad båda varianter. Helt klart värt det.
Citera
2019-10-04, 20:09
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Säg att nån har en sprillans ny statusbil, det är bara det att personen leasar den. Vad säger det rent allmänt om personens inkomst ?

Man får dra av leasingavgiften samt halva momsen på företaget.
Citera
2019-10-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Jag tänker endast privatägd, läste några sidor på nätet. Där framgår att man är begränsad till visst miltal under varje tidsperiod. Det säger väl en del ? Hade jag ägt en bil hade jag använt den till mer än att bara åka till jobbet. Kanske upp till skidbacken under vintern, handla på Ullared nån gång. Det här verkar som man är fastkedjad.

Du väljer hur många mil du troligen kommer att köra du betalar bara mer om du vill köra mer. Smidigt för dom som vill åka nytt och går igenom kreditprövningen som bilfirman gör.

Gillar man inte det så köper man sin bil.
Citera
2019-10-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Man får dra av leasingavgiften samt halva momsen på företaget.
Om det är företagsleasing och ett företag som har momspliktig omsättning. Leasingavgiften är avdragsgill, momsen får lyftas av.
Mycket talar dock för att ts avser privatleasing, där gäller inget av det ovan nämnda. Vad som innefattas i avgiften avviker också.
Citera
2019-10-04, 20:41
Medlem
Jag har funderat på leasing när det är dags för nästa bil. Ett exempel jag har kollat betalar man ca 4500 i månaden i 3 år. Då klickade jag i vinterdäck (inkl. däckhotell och skifte varje år) och en utökad försäkring. Då får jag alltså köra en sprillans ny förmodligen problemfri bil utan att lägga över 100 000 på en kontantinsats och kan investera de pengarna i något annat. Efter 3 år behöver jag heller inte utsätta mig för det levande helvetet som är att försöka sälja sin bil.

Vad är det som ska kunna hända med bilen som gör att jag åker på så stora smällar? Sker det en olycka eller skadegörelse täcker väl försäkringen kostnaden efter självrisken oavsett om jag leasat bilen eller betalt den kontant. Spiller jag glass i baksätet som någon påpekade är det väl bara att ta bilen till någon kompetent biltvättfirma.

Jag läser mycket skräckscenarion när det gäller leasing om att "man får betala hutlösa summor för slitage" etc men aldrig några konkreta exempel där någon faktiskt råkat ut för detta.
Citera
2019-10-04, 20:45
Medlem
För att folk är korkade, lågpannade idioter

Man jämför alltid med sprillans ny bil som man köper vs leasa. Klart det är billigare att leasa än värdeminskningen efter ett-två år och sen köpa ny jävla bil.
Citera
2019-10-04, 20:55
Medlem
Standard.s avatar
Den enda gången jag kan tänka mig att leasa en bil är när jag inbillar mig att jag måste ha en sprillans ny bil. Då är de värt det. Annars inte. Har jag det behovet? Nej.
Senast redigerad av Standard. 2019-10-04 kl. 21:19.
Citera
2019-10-04, 20:56
Medlem
Alla som inte har en liten kuk och tänker logiskt troligtvis.

Flesta vill troligtvis ha en bra bil utan behöva bry sig om någon och även kunna uppgradera varje 1-5 år beroende vilken standard vill ha.

Äger själv ingen bil men behöver ingen för har 24/7 service så har alltid en bil och chaufför utanför. Och flesta ställen behöver bil till kommer jag ändå dricka eller är det till en flygplats så.

Allt handlar om service, att leasa en bil är en service för slippa bry sig om något minimalt.
Citera
2019-10-04, 21:25
Medlem
30% av nybilsförsäljningen i Sverige sker genom privatleasing, så det säger ingenting alls egentligen.

I min familj har vi två bilar, varav en på privatleasing. Frugan kör den.
Min bil är tjänstebil.
Krasst sett ”äger” vi ingen av bilarna alltså, men vi bor bra i villa strax utanför Göteborg, tjänar betydligt mer än medelfamiljen, osv.
Hade jag inte haft förmånen att ha tjänstebil hade vi väl ägt en visserligen, men förmodligen inte båda. Flexibiliteten i leasing är bra.

Men hur som.
Det säger ingenting om inkomsten alltså. Inte om man inte vet något om personen i övrigt.
Men det är ju klassikt med jante. Bilar har alltid varit föremål för sådant.

Varför bryr man sig egentligen? Spelar det någon roll om grannen leasar? Har ni inget annat att bry er om verkligen?

Citat:
Under sista halvåret 2018 uppgick andelen privatleasade bilar, sett till det totala antalet privatregistrerade personbilar, till 37 procent. Ser man enbart till december 2018 var siffran så pass hög som 42,1 procent.

https://teknikensvarld.se/manga-oppn...for-allt-unga/
Citera
2019-10-04, 21:43
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Köp en ny bil och sälj den efter tre år, vad har du förlorat i värdeminskning mm?
Leasa en bil och se vad det kostar för tre år?

Vad vart mest lönsamt?

Leasa gissar jag på...

Nackdel, du måste kanske lämna ifrån dig en bil du trivs med efter 3 år, skador dyrt, övermil dyrt....

Naturligtvis så är det billigare att köpa bilen, eller tror du alla leasingföretag sysslar med välgörenhet för personer med fast inkomst men inte tillräckligt hög inkomst för att köpa en "fin" bil?

Köper du en bil så får man själva betala värdeminskningen, leasar du en bil så får man betala värdeminskning plus vinsten för leasing företaget.
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
För att folk är korkade, lågpannade idioter

Man jämför alltid med sprillans ny bil som man köper vs leasa. Klart det är billigare att leasa än värdeminskningen efter ett-två år och sen köpa ny jävla bil.

Så du tror att leasingföretaget bjuder på tappet i värdeminskning?
Vem kallar du lågpannad idiot?
Senast redigerad av Nimar 2019-10-04 kl. 21:47.
Citera
2019-10-04, 22:03
Medlem
godboys avatar
Om man räknar på tre år så behöver leasingven inte bli dyrare än att äga samma bil. Har gjorts ett antal reportage om detta i allt från Aftonbladet till Vi Bilägare.

Det som är baksidan med leasingen är att man måste ha hyfsad koll på hur mycket man kommer köra för att slippa övermil, samt att man ska klara kostnaden i tre år.

Baksidan med klassiskt ägande är att man inte vet värdet om tre år.

Bra med leasing är att du har fast månadskostnad med "allt ingår" förutom skatten. Jag kommer nog leasa nästa tror jag.
Citera
2019-10-04, 22:03
Medlem
hakro807s avatar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons
Läs detta, kan förklara en del av leasingmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in