2019-10-04, 14:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kanske dags att vi gemensamt börjar arbeta mer på dessa förklaringar, då? Svårt när ni nej-sägare inte verkar vara kapabla till att släppa era lärda förklaringar, bara.

Jag och många andra har försökt att hitta alternativa förklaringar. Faktum är att just alternativa förklaringar är en av grundpelarna inom den vetenskapliga metoden. Så alternativa förklaringar har stötts och blötts i tusentals år

Men det är ingen som lyckats hitta några alternativa förklaringar. Vilket tyder på att den rådande modellen är korrekt.
Citera
2019-10-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag och många andra har försökt att hitta alternativa förklaringar. Faktum är att just alternativa förklaringar är en av grundpelarna inom den vetenskapliga metoden.

Men det är ingen som lyckats hitta några alternativa förklaringar. Vilket tyder på att den rådande modellen är korrekt.

Vad som sen inte tyder på att den rådande modellen är korrekt, är att jag ej kan se den kurva som ska ha gömt objekt bakom horisonten när jag höjer mig själv från marknivå och upp 10.000 meter i luften. Det är väl ändå lite märkligt. Vart tar kurvan som jag så tydligt ser spår av över vattnet, vägen?
Citera
2019-10-04, 14:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad som sen inte tyder på att den rådande modellen är korrekt, är att jag ej kan se den kurva som ska ha gömt objekt bakom horisonten när jag höjer mig själv från marknivå och upp 10.000 meter i luften. Det är väl ändå lite märkligt. Vart tar kurvan som jag så tydligt ser spår av över vattnet, vägen?

Nej det är inte märkligt eftersom jorden är så stor.

Däremot kan du observera att horisonten kommer längre ned ju högre du kommer. Vilket är ett bevis för att jorden är en sfär.
Citera
2019-10-04, 14:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Perspektiv är väl en rimlig förklaring, om vi ska försöka bortse från en påstådd kurvatur?
Nej. Perspektiv gör så att hela objektet ser ut att vara mindre på längre avstånd. Perspektiv gör inte så att nedre delen av solen (exempelvis) döljs av horisonten.

[quote=Dendummasillen|68900346Det gör den, när den kommer närmare oss. Eller måste solen synas var du än befinner dig, hela tiden?[/QUOTE]
Om det inte är något objekt som skymmer så syns en ljusstark ljuskälla (som en stjärna) hela tiden, oavsett avstånd.

Hur kommer det sig att solen har exakt samma storlek under hela dagen?
Om solen närmar sig, enligt den platta jordmodellen, då skulle solens storlek variera.
Citera
2019-10-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är inte märkligt eftersom jorden är så stor.

Däremot kan du observera att horisonten kommer längre ned ju högre du kommer. Vilket är ett bevis för att jorden är en sfär.

Så stor kan den inte vara om jag på 5 mils avstånd ser halva Turning Torso försvinna bakom en kurva?

Vart tar den här kurvan vägen på högre höjd?
Citera
2019-10-04, 15:08
Medlem
Citat:
Kanske dags att vi gemensamt börjar arbeta mer på dessa förklaringar, då? Svårt när ni nej-sägare inte verkar vara kapabla till att släppa era lärda förklaringar, bara.

Vassego att börja. Var är solen på natten t.ex?
(Jag vet..)
Citera
2019-10-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vassego att börja. Var är solen på natten t.ex?
(Jag vet..)

Mm, du vet du.
Citera
2019-10-04, 15:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mm, du vet du.

Var tror du den finns då? Jättestarkt sken på dagen, sen försvinner den ner bakom horisonten, och sen? Var skulle du säga den befinner sig?
Citera
2019-10-04, 15:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så stor kan den inte vara om jag på 5 mils avstånd ser halva Turning Torso försvinna bakom en kurva?

Varför i hela världen skulle den inte kunna ha en radie på 630 mil?

Citat:
Vart tar den här kurvan vägen på högre höjd?

Varför i hela världen tror du att den har försvunnit?
Citera
2019-10-04, 15:45
Medlem
Citat:
Mm, du vet du.

Japp! Om inte du har någon fiffigare förklaring?
Citera
2019-10-04, 15:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att vatten letar sin plana yta är väl inget bevis för att det dras mot något "masscentrum"? Det är bara en observation på hur vatten beter sig.

Nej du kan inte observera att "vatten letar sin plana yta", du har exakt noll belägg för det påståendet.
Faktum är att det finns massor med observationer som visar på motsatsen.

Och jo, att vatten och allt annat faller ned mot jorden är ett bevis för att de är utsatta för en nedåtriktad kraft, det är ett bevis för att de dras nedåt.
Citera
2019-10-04, 15:48
Medlem
Citat:

TT kan döljas helt av en vanlig kulle om du befinner dig några km ifrån den. Perspektiv, du vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in