2019-10-04, 15:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... men att jag ser bristerna i de bevis som används för den runda...

Vilka brister pratar du om?

Citat:
... Utgår jag från min direkta verklighet så upplevs den alltid som platt och orörlig...

Fast om du förfinar din "direkta verklighet" med lite kunskap, logik och lite mätningar så kommer du komma fram till att den varken är platt eller orörlig.

Visste du t.ex att GlobeBusters har mätt upp att jorden roterar?
Citat:
What we found was that we where picking up a drift - a 15 degree per hour drift.
https://www.youtube.com/watch?v=SrGgxAK9Z5A
Citera
2019-10-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var tror du den finns då? Jättestarkt sken på dagen, sen försvinner den ner bakom horisonten, och sen? Var skulle du säga den befinner sig?

Och sen kan vi se hur ljuset sakta avtar när den rör sig vidare över vår platta jord.
Citera
2019-10-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför i hela världen tror du att den har försvunnit?

För att den inte syns till, någonstans. Det blir bara en ny horisont, längre bort från mig. Allt tyder på att ytan mellan mig och min nya horisont är platt som en pannkaka.
Citera
2019-10-04, 16:30
Medlem
Citat:
Nej du kan inte observera att "vatten letar sin plana yta", du har exakt noll belägg för det påståendet.
Faktum är att det finns massor med observationer som visar på motsatsen.

Och jo, att vatten och allt annat faller ned mot jorden är ett bevis för att de är utsatta för en nedåtriktad kraft, det är ett bevis för att de dras nedåt.

Haha, jaha... Så vatten letar inte efter en plan yta att lägga sig efter? Nytt för mig! Jag känner inte till någon observation förutom bilder tagna på höjder jag själv inte kan bege mig, där vatten beter sig annorlunda.

Absolut, vatten och allt annat dras neråt. Vad får dig att dra slutsatsen att detta är pga en rund jords dragningskraft mot sin kärna? Väldiga logiska hopp här känner jag.
Citera
2019-10-04, 16:33
Medlem
Citat:
Vilka brister pratar du om?

Fast om du förfinar din "direkta verklighet" med lite kunskap, logik och lite mätningar så kommer du komma fram till att den varken är platt eller orörlig.

Visste du t.ex att GlobeBusters har mätt upp att jorden roterar?

https://www.youtube.com/watch?v=SrGgxAK9Z5A

Jag känner till Netflix-dokumentären. Vet inte hur man kan dra slutsatsen att jorden är rund för att en mätning av rotation gjorts. En platt jord kan väl rotera den med, eller?
Citera
2019-10-04, 16:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Allt tyder på att ytan mellan mig och min nya horisont är platt som en pannkaka.

Nej det är faktiskt inte ett jävla skit som tyder på på det.
Det är precis tvärtom, att horisonten ligger lägre ner ju högre upp du kommer visar att jorden inte är platt.
Citera
2019-10-04, 16:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och sen kan vi se hur ljuset sakta avtar när den rör sig vidare över vår platta jord.

Sakta och sakta... När den försvinner bakom horisonten sker ju ljusminskningen tämligen snabbt. Ännu mer vid platser nära ekvatorn. Där är det nästan som att släcka en lampa. Verkligen inte ett sakta avtagande av ljus.

Samt, det är helt omöjligt att se solen innan den går upp igen. Vi kan använda teleskop starka nog att se kratrar på månen och planeter i solsystemet. Men ingen sol. Ingen sol förrän den går upp igen som sagt. Och ändå är det dag på andra platser på solen, där de kan se en sol som har samma storlek under hela dagen, inget avlägsnande eller närmande.

Du fattar väl att det är omöjligt att den befinner sig över en platt jord?
Citera
2019-10-04, 16:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Haha, jaha... Så vatten letar inte efter en plan yta att lägga sig efter?

Korrekt.
Vatten har självklart ingen inneboende känsla för vad som är platt, tanken är ju fullständigt befängd.

Citat:
HJag känner inte till någon observation förutom bilder tagna på höjder jag själv inte kan bege mig, där vatten beter sig annorlunda.

Det är bara att titta på vilket större vattendrag som helst. Som t.ex Öresund där du tydligt kan se att vattnet är krökt.
Citera
2019-10-04, 16:39
Medlem
Citat:
Korrekt.
Vatten har självklart ingen inneboende känsla för vad som är platt, tanken är ju fullständigt befängd.

Det är bara att titta på vilket större vattendrag som helst. Som t.ex Öresund där du tydligt kan se att vattnet är krökt.

Snälla ge mig en bild som visar krökt vatten vid Öresund.
Citera
2019-10-04, 16:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag känner till Netflix-dokumentären. Vet inte hur man kan dra slutsatsen att jorden är rund för att en mätning av rotation gjorts. En platt jord kan väl rotera den med, eller?

Så nu flyttar du målstolparna? Nyss sa du att "så upplevs den alltid som platt och orörlig"

Så vi är överens om att ett gyro visar att gyrot roterar 15 grader per timme?
Citera
2019-10-04, 16:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Snälla ge mig en bild som visar krökt vatten vid Öresund.

Bilderna på Torning Torso visar detta, strandkanten i Malmö har inte samma höjd som strandkanten i Danmark. Vattnet skymmer halva huset.

Visa mig ett enda bevis för att vatten alltid är platt.
Senast redigerad av madtop 2019-10-04 kl. 16:59.
Citera
2019-10-04, 16:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Absolut, vatten och allt annat dras neråt. Vad får dig att dra slutsatsen att detta är pga en rund jords dragningskraft mot sin kärna? Väldiga logiska hopp här känner jag.

Det finns inga som helst logiska hopp, allt sitter ihop jättebra.

Att det finns en nedåtriktad kraft vet vi för att acceleration av massa är själva definitionen av kraft, ingen kraft ingen acceleration. Vidare vet vi riktningen på kraften: nedåt.
Vi vet mao att det finns en kraft som drar saker nedåt, en dragningskraft som är riktad nedåt.

Vidare vet vi genom observationer, tex Cavendish, att massor attraherar massor med en kraft som är proportionell mot massorna och omvänt proportionell mot kvadraten av avståndet mellan masscentrum.

Vi kan alltså dra slutsatsen att saker faller nedåt (dras mot varandra) därför att massorna attraherar varandra.

Citat:
Väldiga logiska hopp här känner jag.

Aldrig funderat på varför just du uppfattar det som att det finns logiska hopp?
Och varför ingen som har satt sig in i det hela håller med dig?

Det är sällan en bra ide att försöka falsifiera något man inte förstår eller har kunskap om.
Senast redigerad av madtop 2019-10-04 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in