2019-10-04, 14:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Sluta länka irrelevanta bilder för att motbevisa mitt påstående, då. 😙

Jag har inte svar på dina frågor, ledsen. Om det betyder att jorden är rund för dig, so be it!

Det blir ju bara löjligt när du duckar så. I ena fallet skriker du efter bevis, i det andra räcker det med ett youtubeklipp du inte ens verkar förstå innebörden av.
Citera
2019-10-04, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har tidigare skrivit att jag inte är där jag är i min tro på jordens form pga några direkta bevis för den platta versionen, men att jag ser bristerna i de bevis som används för den runda. Utgår jag från min direkta verklighet så upplevs den alltid som platt och orörlig. Bevisen för motsatsen kommer i form av videos på Turning Torso som döljs vid horisonten, ett fenomen som går att hitta alternativa förklaringar till. Jag väljer att inte blunda för dem, kan man väl säga.

Hur kan det vara så? Har du aldrig sett en solnedgång?

Hade du nånsin lämnat din datorskärm hade du kunnat resa och se andra stjärnbilder än de de som finns där du bor. Fast de har du ju förmodligen inte heller sett då...
Citera
2019-10-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det blir ju bara löjligt när du duckar så. I ena fallet skriker du efter bevis, i det andra räcker det med ett youtubeklipp du inte ens verkar förstå innebörden av.

Innebörden av klippet var att jag började ifrågasätta en annars så accepterad förklaring på ett fenomen vi kan observera, ingenting annat. Gör den inte detsamma för dig, så har vi väl olika syn på vad som är och inte är möjligt här i världen.

Jag "duckar" mest för jag inte orkar ge mig in i diskussioner som jag inte har något svar på. Förstår om det kan uppfattas som irriterande, ber om ursäkt för detta.
Citera
2019-10-04, 14:23
Medlem
Citat:
Hur kan det vara så? Har du aldrig sett en solnedgång?

Hade du nånsin lämnat din datorskärm hade du kunnat resa och se andra stjärnbilder än de de som finns där du bor. Fast de har du ju förmodligen inte heller sett då...

Jag vet inte exakt hur en platt jord med allt vad det skulle innebära, fungerar. Du verkar märkligt nog göra det när du använder observationer vi kan göra som motbevis för en sådan platt verklighet.
Citera
2019-10-04, 14:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Lyckades mäta upp kurvan utefter ett antagande att solens strålar faller parallellt över jorden, ja.

Ja och det är mycket enkelt att visa att solens strålar faller in (nästan) parallellt.
Det är något vi begrep för tusentals år sedan... och vi begriper det än idag.
Citera
2019-10-04, 14:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
... som döljs vid horisonten, ett fenomen som går att hitta alternativa förklaringar till...

Varken du eller någon annan har lyckats presentera dessa "alternativa förklaringar".
Citera
2019-10-04, 14:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet inte exakt hur en platt jord med allt vad det skulle innebära, fungerar. Du verkar märkligt nog göra det när du använder observationer vi kan göra som motbevis för en sådan platt verklighet.

Hur kan en solnedgång - där solen helt tydligt går ner bakom horisonten - vara ett bevis för en 'platt verklighet'?

Samma med observationen hur gravitationen drar vattnet mot masscentrum?
Citera
2019-10-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja och det är mycket enkelt att visa att solens strålar faller in (nästan) parallellt.
Det är något vi begrep för tusentals år sedan... och vi begriper det än idag.

Måste ha missat denna mycket enkla metod.
Citera
2019-10-04, 14:29
Medlem
Citat:
Hur kan en solnedgång - där solen helt tydligt går ner bakom horisonten - vara ett bevis för en 'platt verklighet'?

Samma med observationen hur gravitationen drar vattnet mot masscentrum?

Har jag sagt att det är ett bevis för en platt verklighet? Att vatten letar sin plana yta är väl inget bevis för att det dras mot något "masscentrum"? Det är bara en observation på hur vatten beter sig.
Citera
2019-10-04, 14:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Har jag sagt att det är ett bevis för en platt verklighet? Att vatten letar sin plana yta är väl inget bevis för att det dras mot något "masscentrum"? Det är bara en observation på hur vatten beter sig.

Hallå, missade du den ytterst vardagliga och enkla observationen att solen försvinner bakom jordens horisont? Vem som helst kan vid gynnsam väderlek och geografi se detta.
Citera
2019-10-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varken du eller någon annan har lyckats presentera dessa "alternativa förklaringar".

Kanske dags att vi gemensamt börjar arbeta mer på dessa förklaringar, då? Svårt när ni nej-sägare inte verkar vara kapabla till att släppa era lärda förklaringar, bara.
Citera
2019-10-04, 14:32
Medlem
Citat:
Hallå, missade du den ytterst vardagliga och enkla observationen att solen försvinner bakom jordens horisont? Vem som helst kan vid gynnsam väderlek och geografi se detta.

Nae, den har jag inte missat. Men jag har missat hur det är ett vetenskapligt bevis för en rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in