2013-05-16, 09:47
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ungefär allt.
Arken, syndafloden, åldern på mänskligheten, judarnas träldom i Egypten, uttåget.
Jesus tillkomst, hans gudomlighet, mm, mm, mm...

Precis. Det är rimligare att fråga 'vad finns det stöd för?'. Det mesta är så dåligt grundat, osannolikt, fysiskt omöjligt... Som med alla litterärara verk så handar boken mest om ett antal spörsmål, liknelser och anekdoter som man kan läsa som konst, underhållning eller i bästa fall ta filosofiskt avstamp från.
Citera
2013-05-16, 09:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Som sagt så kringås din teori lätt och ledigt med hjälp av dagsfärsk bevisföring. Brukar du följa upp på sånt? Bevis menar jag? Eller söker du endast stöd för din egen övertygelse när du krafsar runt bland böcker och artiklar, eller när du hör dig för hos människor? Om du ens går så långt menar jag. Har du någon gång gått till en erkänd gudsman och bett om överbevisning?
Det kan du ju fantisera om din fjantiga stropp.
Höj oss ur vårt dunkel och visa oss vägen till din upplysta stig.
Visa tex på Jesus gudomlighet var finns denna dagsfärska kunskap?
Hans avlande på den helige Ande...
Upplys oss...
Idiot.

Och ja, jag har en präst som kompis.
Citera
2013-05-16, 09:50
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Som sagt, även evolutionister tror på en adam o eva för varje art i varje steg. Så det är ju lite mer komplicerat än att tro enbart på Adam o Eva.

Varför då?

Citat:
Folkökning? Ja, den stämmer med bibelns befolkning momentum och inte evolutionens. Enligt evolutionen ska människan ha funnits i 10000år plus (tror det är 100000år) men befolkningsmängden och historien talar för betydligt yngre tidsåldrar än det. Om evolutionen var sann skulle vi vara överbefolkade för långt sedan.

Begriper du inte ens grundläggande principer? Vad är överbefolkning och vad leder det till?
Citera
2013-05-16, 09:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Precis. Det är rimligare att fråga 'vad finns det stöd för?'. Det mesta är så dåligt grundat, osannolikt, fysiskt omöjligt... Som med alla litterärara verk så handar boken mest om ett antal spörsmål, liknelser och anekdoter som man kan läsa som konst, underhållning eller i bästa fall ta filosofiskt avstamp från.
Uppenbart behövs inget stöd alls.
Arkeologerna hittar en tandpetare och vipps är det ett bevis för...[you make the call].
Citera
2013-05-16, 10:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Menar ni Genesis 1? Första mosebok?

Ja. Kapitel 1 i första mosebok.

Citat:
Jag skrev ju vers men ok, ni vill ta en hel bok.

Jag kan ta det vers för vers.

Citat:
Ska vi börja med Adam o Eva eller?

Varför inte börja från början?

Citat:
Som sagt, även evolutionister tror på en adam o eva för varje art i varje steg. Så det är ju lite mer komplicerat än att tro enbart på Adam o Eva.

Folkökning? Ja, den stämmer med bibelns befolkning momentum och inte evolutionens. Enligt evolutionen ska människan ha funnits i 10000år plus (tror det är 100000år) men befolkningsmängden och historien talar för betydligt yngre tidsåldrar än det. Om evolutionen var sann skulle vi vara överbefolkade för långt sedan.

Jag har ingen intentioner om att koncentrera mig på evolutions-teorin.
Citera
2013-05-16, 10:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är bibeln sann?

Så gott som hundraprocentigt. Den insiktskropp som den vidarebefodrar är med lättuppnåelig korrektion fläckfri, då man möter Honom som förmedlat allt. Och det är ju tanken att man ska göra detta, annars är böckerna helt syfteslösa. Men den som verkligen vill gå till botten med allt hakar inte upp sig på att exempelvis, vittnesmålen i evangelierna skiljer sig i vissa detaljer, man skulle snarare ta fasta på att andemeningen smälter väl samman och utgå ifrån det.

Men dom som vill hitta fel för att diskreditera alltihop kommer såklart göra detta, det finns ju lite som stoppar en människa när hon bestämt sig för att följa en viss bana.

Sen ska ni inte missförstå mig, det kanske inte var trehundraelvatusen araméer som blev färsade av fyrtiotusen israeler i det eller det slaget. Men sådana detaljer är rätt oviktiga, särskilt på själva slagfältet, vilket alla militärhistorier är medvetna om. Vad man ska förstå är; dom var fler, vi var färre och Gud framställde en seger åt oss. Och det är ett faktum, Gud framställer både segrar och nederlag, och inte enbart genom övertygelse och motivation. Även om det glädjer honom mer än att manifestera eldklot och hagelbyar för att uppbåda sådant. Det blev sagt; "saliga dom som tror utan att se". Så mycket mer blir vi ju delaktiga i dom framgångar han skänker.

Ja historisk revisionism har ju aldrig ägt rum, det är alltid dom pinsamma misstagen och nederlagen som hamras in på triumfbågar eller besmyckar palatsväggar o.dyl...

"Jaaa, våra slavars gud knäckte våra egna gudar och marcherade iväg med våra rikedomar, det här bara MÅSTE vi berätta för omvärlden och kommande generationer!" -totalförnedrad farao

Vad tror ni egentligen?

Vad "ni" (d.v.s. 'vi') tror anser jag mig kunne svara tämligen kollektivt på: Att du presenterar det vanliga demagogiska tramset, att om vi 'bara' accepterar a priori-antaganden, cirkel-argumentation och omtolkning då är allt honky-dori och bibeln är 'sann'.
Citera
2013-05-16, 10:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
skriv i rättfärdighet, men bibeln är bra som självhjäplsmetod beprövad och många har fått resultat.

Vilket koranen, vedaerne, den tibetanske dödeboken, pastafarian'ismens heliga skrifter och placebo sockerpiller också har.

Å andra sidan har bibeln också gjort en del människor till zombier eller skvattgalna.
Citera
2013-05-16, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi har varit igenom det här med befolkningsmängden tidigare har jag för mig. Du tror på allvar att vi gick från 8 personer till miljoner på några hundra år?

Jag minns detta, eftersom jag försökte göra lite beräkninger omkring det och nosade på tillväxt-statistiker.

'Apologetens' postulat var helt befängde.
Citera
2013-05-16, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som sagt så kringås din teori lätt och ledigt med hjälp av dagsfärsk bevisföring. Brukar du följa upp på sånt? Bevis menar jag? Eller söker du endast stöd för din egen övertygelse när du krafsar runt bland böcker och artiklar, eller när du hör dig för hos människor? Om du ens går så långt menar jag. Har du någon gång gått till en erkänd gudsman och bett om överbevisning?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Dagsfärsk bevisföring? Kan du vidareutveckla?

Från Ennui's 'logik' kan det konkluderas, att om bara han (Ennui) talade med några erkända pastafarianer då skulle han kunne 'överbevisas' (vad det nu menas med det).
Citera
2013-05-16, 11:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag minns detta, eftersom jag försökte göra lite beräkninger omkring det och nosade på tillväxt-statistiker.

'Apologetens' postulat var helt befängde.
Sjukdom, missväxt, krig existerar inte i dessa modeller antar jag?
Citera
2013-05-16, 11:39
Medlem
littledevils avatar
Visst är bibeln sann. Och jultomten finns på riktigt, samt vampyrer och stålmannen och det faktum att alla svenska politiker talar sanning hela tiden. Kom igen tjejer och killar - den där boken skrevs på en tid då varje vettig människa visste att jorden var platt och var en skiva som låg i centrum av universum. Det är en sagobok från en tid då människans intellekt började formas - och ska uppfattas som just detta. Och ingenting annat. I så fall kan väl alla troende fixa fram att den där guden visar upp sig så vi får se vidundret. Men först så kan väl den där allsmäktige som den där boken handlar om fixa mina lottokuponger på lördag, bara för kul.
Citera
2013-05-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det kan du ju fantisera om din fjantiga stropp.
Höj oss ur vårt dunkel och visa oss vägen till din upplysta stig.
Visa tex på Jesus gudomlighet var finns denna dagsfärska kunskap?
Hans avlande på den helige Ande...
Upplys oss...
Idiot.

Och ja, jag har en präst som kompis.

Du lever upp till ditt användarnamn...

Jag syftar såklart på dom tecken och under som utförs i Jesu namn, och som finns dokumenterade i hundratusentals böcker och biografier och vittnesmål. En snabb sökning på internet skulle ge dig rikliga resultat, sen är det bara att leta efter kontaktinformation och följa upp. Ungefär så som man gör när man på allvar vill ta reda på något. Jag kan inte gå i god för alla vittnesmål, men så är det ju med all efterforskning, man träffar inte rätt alla gånger.

Så du kan ju bevisa för mig att du verkligen vill ha fakta och inte bara stämmer med i kören. Ut och leta, med samma iver som du eftersöker stöd för din egna lilla uppfattning. Att vila sin erfarenhet av den kristna tron på vad en prästkompis har att komma med är rätt tafatt.

Och det här svaret gäller er övriga som frågar, visa att ni har gått i skola och vet hur man söker information. Ni kan sitta här och drälla med era käftar så mycket ni orkar, men att faktiskt ta reda på något om det ni så högljutt förlöjligar, det verkar ni strängt inkapabla till. Bekvämt att gömma sig bakom en skärm och enbart "debattera"? Det känns mest som ni sitter och försöker övertyga er själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in