2019-10-03, 13:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ju du som hävdar att den inte är blott en mänsklig bok som alla andra böcker vi någonsin känt till, men vägrar belägga grunderna för det annat än att det står i boken.
Klart jag vägrar belägga en gudomlig skrift med mänskliga vitsord. Fattas bara annat!
Klart att du vill ha mig dit (sedan skulle du givetvis avfärda det mänskliga vitsorden som opålitliga, inte med orätt), men det kommer inte att ske.

Jag är inte så dum att jag säger:
"Ja, jo, Bibeln är i och för sig Guds ord, men, bästa jeppar, eftersom ni nu inte tror på att det är Guds ord, och jag böjer mig för era krav på "belägg utifrån" därför att ni tjatar, ska jag presentera för er den här jeppen här som betygar att det är Guds ord. ... Tror ni nu då, äntligen? Nähä, ni avfärdar hans vittnesbörd som bara mänskliga fantasier. Ajdå, nu är jag besviken på er, ni sa ju att jag skulle belägga det utifrån!

Varpå bibelbödlarna svarar: "Se framför dig själv, stick härifrån!"
Citera
2019-10-03, 13:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, existerar Gud så kan han nog det. Hur så?
Var det inte du som hävdade att kristna bara erkänner mirakler inom kristendomen. Tja, kanske var någon annan, många jeppar nu.
Citera
2019-10-03, 13:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har gjort det när du kritiserar mig för att inte ha motbevisat det som inte blivit bevisat.
Klart du börjar tröttna, du har ju ingenting att stå på och du börjar inse det.
Hur skulle du motbevisa något bevisat? Lite som att du skulle skapa dig en alternativ värld och köra på där?
Jag står kvar på klippan Kristus, hans ord.
Vad står du på, handen på hjärtat?
Citera
2019-10-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Var det inte du som hävdade att kristna bara erkänner mirakler inom kristendomen. Tja, kanske var någon annan, många jeppar nu.
Japp. De tror sällan på påståenden om andra gudar, profeter och liknande. Har jag fel?
Citera
2019-10-03, 14:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. De tror sällan på påståenden om andra gudar, profeter och liknande. Har jag fel?
Kristendomen erkänner att det finns andra gudar än den sanne Treenige Guden, nämligen avgudar. Också erkänner den andra profeter än Guds, nämligen falska sådana.
Men det var någon som talade om var mirakler sker, kan det ha varit du månntro?
Många jeppar nu.
Citera
2019-10-03, 14:50
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
De bibliska vittnesmålen.
Det är inte säkert att jag borde tro på andra vittnen bara för det. Jag måste inte tro på Mormons bok bara för att jag tror på Bibeln, eller hur? Ja, att tro på Mormons bok och Bibeln samtidigt vore att tro på böcker som inte är i samklang med varandra. Hur tänkte du dig en sådan tro, på utsagor som motsäger varandra, tar ut varandra?
Jag ger inte Bibeln någonting, jag tar emot ur Bibeln, underordnar mig Bibeln.
Förstår du inte att det är precis lika trovärdigt att tro på Mormons bok och Bibeln samtidigt, som det är att tro på Bibeln ensam? Bibeln är 66 böcker som ständigt motsäger varandra, ibland i samma mening.

Mormoner har accepterat sin infantila tro som axiom precis som du.

Det som skiljer dig från en mormon är det som skiljer någon som samlar på Batman från någon som samlar på både Batman och Spindelmannen.

Varför skulle inte Batman och Spindelmannen kunna få plats i samma fantasivärld?
Citera
2019-10-03, 14:54
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Kristendomen erkänner att det finns andra gudar än den sanne Treenige Guden, nämligen avgudar. Också erkänner den andra profeter än Guds, nämligen falska sådana.
Många jeppar nu.
Jag erkänner också att Bibeln representerar en variation av sanning:
Lögn heter den varsionen och står i motsatsförhållande till uttalad sanning.

Erkänner också att Bibelns ”Gud” är en sorts Gud. En avgud och Satans foster.
Citera
2019-10-03, 14:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag skrev lite i en annan tråd om en sak som hör hit, nämligen om den tokiga, löjligt barnsliga idén att om Farao hade sin huvudstad i söder kunde han inte träffa Moses i norra Egypten.

"Att rikets huvudstad fanns i söder betyder inte att Farao måste ha varit där jämt.
Farao kan tänkas ha vistats här när Moses besökte honom, se området inom röda streck:
http://www.auaris.at/html/helmi1_en.html
Det är det gröna här:
http://www.auaris.at/html/helmi15.html
Platsen heter Tell el-Dab´a.
Kronologisk tabell:
http://www.auaris.at/html/helmi2.html "

Men det löser ändå inte problemet med att Josef uttryckligen påstod att området Goshen låg nära faraos palats:
1 Mos 45:9-10
Skynda er tillbaka till min far och säg till honom: Så säger din son Josef: Gud har gjort mig till herre över hela Egypten. Kom hit till mig utan dröjsmål. Du skall få bo i Goshen, där du är nära mig, du själv med dina barn och barnbarn, dina får och dina kor och allt du äger.

Det löser heller inte problemet med Moses födelse och faraons dotter, såvida man inte påstår att faraon reste omkring med hela sin familj hela tiden, något som det helt saknas belägg för.
Citera
2019-10-03, 14:57
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Klart jag vägrar belägga en gudomlig skrift med mänskliga vitsord. Fattas bara annat!
Klart att du vill ha mig dit (sedan skulle du givetvis avfärda det mänskliga vitsorden som opålitliga, inte med orätt), men det kommer inte att ske.

Jag är inte så dum att jag säger:
"Ja, jo, Bibeln är i och för sig Guds ord, men, bästa jeppar, eftersom ni nu inte tror på att det är Guds ord, och jag böjer mig för era krav på "belägg utifrån" därför att ni tjatar, ska jag presentera för er den här jeppen här som betygar att det är Guds ord. ... Tror ni nu då, äntligen? Nähä, ni avfärdar hans vittnesbörd som bara mänskliga fantasier. Ajdå, nu är jag besviken på er, ni sa ju att jag skulle belägga det utifrån!

Varpå bibelbödlarna svarar: "Se framför dig själv, stick härifrån!"
Ärlighet är dumt enligt dig.. Okej Judas!

Fin religion du har. Skenhelig och äcklig som fan själv är du, vår sämste Calovius.

Om bibeltro tvingar en att vara en nedrig nitisk lögnare,
Då är jag väldigt glad i att inte ha gått på den skiten.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-03 kl. 14:59.
Citera
2019-10-03, 15:11
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Så skrev jag inte, dock. Ja, jag kan t.o.m. säga: "Bibeln vore sann även om jag inte trodde att den är sann."
Men låt bli att diskutera då, sluta reagera på mina inlägg.

Nu tror jag väl att fan går på torra land?!

Vet du inte vad ’sanning’ är? Det kanske är där mössan klämmer åt?

Sanning är inte det du tycker eller önskar.

Om du på riktigt inte förstår att din religiösa övertygelse inte är sanning,
Då föreslår jag att du går tillbaka till skolan eller lägger in dig på sjukhus.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-03 kl. 15:14.
Citera
2019-10-03, 15:45
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Menar du att vi ska tro på privatuppenbarelser som du menar dig ha haft?
Du tar dig alltså rätten att ifrågasätta den personens subjektiva upplevelser, när ateisten rakt av förväntas tro på dina? Skäms.
Citera
2019-10-03, 16:03
Medlem
Citat:
Många jeppar nu.
Ja, det var jag.
De kristna jag talar med brukar oftast anse att bara en Gud existerar.
Och att erkänna att det finns falska profeter bevisar bara min poäng ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in