2019-10-04, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ungefär som i Bjärred. Det tog inte många timmar innan de gick ut med att de inte sökte någon utomstående. De går ut med något när de anser sig ha belägg för sitt uttalande.

Vi släpper det.

Ja, men i Bjärred var ju allt stängt och låst, och alla var döda. Utförligt förklarande och beskrivande självmordsbrev fanns. I Halmstad var mamman vid liv. Hon hade mycket väl kunnat släppa ut pojkvännen genom dörren. Att polisen skulle ha hunnit kontrollera alla fingeravtryck och alla DNA-prover från lägenheten (fortfarande i Halmstad) när de yttrade det där - är totalt uteslute.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Frågan var visserligen inte ställd till mig men brottsplatsundersökarna/teknikerna kan avgöra om det varit en tredje person i lägenheten eller inte. Det är inte bara grannarnas vittnesmål man förlitar sig på.

Det kan de ibland, men se ovan!
Citera
2019-10-04, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den senare beteckningen kan komma sen. Du vet mycket väl att man använder mord-beteckningen för att få så mycket resurser i utredningen som möjligt. Och att rubriceringen kan sänkas när man kommit längre i utredningen.
Att överdriva och skriva felaktigt både i brottsutredningar, och i andra viktiga utredningar tycks på senare tid vara vanligt.
Varför ?

Detta orsakar bara lidande. Det är dessutom förtal när man inte talar om exakt som det är.
Ge Polisen och andra myndigheter de resurser som behövs UTAN dessa felaktigheterna !
Ändra lagen,så sanningen får vara sanning !
Senast redigerad av 1900-talet 2019-10-04 kl. 07:11.
Citera
2019-10-04, 07:37
Bannlyst
Citat:
Frågan var visserligen inte ställd till mig men brottsplatsundersökarna/teknikerna kan avgöra om det varit en tredje person i lägenheten eller inte. Det är inte bara grannarnas vittnesmål man förlitar sig på.

Samtidigt så har nog mamman även bekräftat att hon var ensam.
Visst, det måste backas upp av teknisk uteslutning såklart, men det underlättar ju arbetet för teknikerna om mamman har sagt att hon var ensam.
Senast redigerad av Avd.9 2019-10-04 kl. 07:39.
Citera
2019-10-04, 08:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Visst, det måste backas upp av teknisk uteslutning såklart, men det underlättar ju arbetet för teknikerna om mamman har sagt att hon var ensam.

Men man kan ju inte lita på vad en misstänkt säger. Om hon skulle vara tokkär i en man som har mördat pojken, så kan hon ljuga för att skydda honom... och ta på sig skulden själv. De kan också ha hunnit prata om det, och kommit fram till att han skulle åka på ett långt fängelsestraff (det kan ju vara en tidigare kriminellt belastad person också), medan hon kan dra psyksjuk-kortet och få folk att tycka synd om henne. Så att hon kommer undan med en kortare tid på rättspsyk, eller till och med bara skyddstillsyn.
Citera
2019-10-04, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men man kan ju inte lita på vad en misstänkt säger. Om hon skulle vara tokkär i en man som har mördat pojken, så kan hon ljuga för att skydda honom... och ta på sig skulden själv. De kan också ha hunnit prata om det, och kommit fram till att han skulle åka på ett långt fängelsestraff (det kan ju vara en tidigare kriminellt belastad person också), medan hon kan dra psyksjuk-kortet och få folk att tycka synd om henne. Så att hon kommer undan med en kortare tid på rättspsyk, eller till och med bara skyddstillsyn.

Läs mitt inlägg en gång till.....

Citat:

Det räcker såklart inte bara med att "hon säger att hon var ensam"
Det måste såklart kunna styrkas också...… men självklart underlättar det för utredningen om hon kan bekräfta att hon var ensam.
Hängde du med ?
Citera
2019-10-04, 08:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ja precis, det verkar som att denna MGM är sanningsenlig och erkänner sin gärning så det har också betydelse för polisens bedömning.
Citera
2019-10-04, 08:54
Medlem
LucNNs avatar
Bara för att göra klart vad jag syftade på innan. När polisen säger att de inte fått info som stödjer att en annan fanns i lägenheten, så svarar de på den hypotetiska frågan om de vet om det fanns en annan. De säger inte att de har klarlagt allt.

Det motsvarar att man säger, exempelvis, att man inte fått info om vem gm är. Då säger man såklart inte samtidigt att man redan kollat upp allt info. Man bara säger att den infon inte har uppkommit än.
Citera
2019-10-04, 09:02
Medlem
Citat:
Brukar det verkligen göras så tidigt som bara några dagar efter häktningen?

Jag undrar varför allt går så snabbt med denna MGM. Hon häktades väl efter bara en dag när man i normalfallet är anhållen 72h först.
I häktningsprotokollet har man skrivit att hon skall in på en 4-veckors RPU. Det BORDE innebära att en P7 gjorts. Att det gick fort med häktningen kanske beror på att man hade så mycket på fötterna och att det inte fanns nån anledning att vänta?
Häktningsförhandlingarna skedde inför stängda dörrar, och det finns en sekretessbelagd bilaga i protokollet där det kanske står en del belysande? Tyvärr kommer vi inte åt den. Hoppas det i alla fall framkommer mer än vi fått hittills.
Citera
2019-10-04, 11:12
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, förlåt. Hade missat det.

Fast om det är uppenbart orimligt, och den misstänkta får sitta häktad lång tid för en grav anklagelse som visar sig vara felaktig, så kan hon få ett skadestånd. Och jag antar att åklagaren också kan åka dit för det? Jag tror inte på att poliserna kan hitta på vad som helst, för att få mer resurser som du säger.
Man rubricerar alltid oklara dödsfall som mord som sen kan avskrivas som olycka eller naturlig död alternativt självmord. Det kan inte åklagaren "åka för". Jag tror detta kommer sluta på grov misshandel och grovt vållande till annans död.
Citera
2019-10-04, 12:42
Medlem
Är det vanligt att folk med Downs syndrom skriver på facebook ?
Citera
2019-10-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staamps
Men Herre Gud hur ni resonerar ! Han som skrev det är vän med pappans familj och har downs syndrom och förstår inte vad som hänt! Sen tror jag inte han menar mamman utan dan*els mamma (farmorn) .. nu får ni lägga ner.. ni sparkar på någon som redan ligger ner.. fyfan hoppas ni kommer skämmas när all fakta kommer. Hade ni velat bli behandlad så här om erat barn som ni älskar mest på hela jorden dog och till och med blev mördad ? Nä tror inte det va .. finner inga ord för er..
Ledsen, var jag som startade detta. Blev bara så illa berörd av att någon lät så empatilös mot en person som just mist sin son. Jag läste det som: pojken är ledsen på bilden och din lille busige son vill till sin mamma.
Citera
2019-10-04, 13:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Man rubricerar alltid oklara dödsfall som mord som sen kan avskrivas som olycka eller naturlig död alternativt självmord. Det kan inte åklagaren "åka för". Jag tror detta kommer sluta på grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Det är så alltså? Då borde dom ändra systemet, för ordet "mord" blir ju väldigt hårt att läsa för en mamma som kanske mistat sitt barn i en olycka. För att inte tala om att alla människors känslor vänds emot henne bara dom ser ordet. Snuten borde få tillräckligt med resurser ändå, tycker man. Konstigt system.

Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Är det vanligt att folk med Downs syndrom skriver på facebook ?

Tja, ibland kan man undra om det inte är just dom som skriver där mest...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in