Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Det blir mye spekulasjoner rundt denne samtalen. Jeg vil ikke tro Holden er i en posisjon der han kan presse politiet til noe som helst. Men mulig det er en strategi fra politiet.
Siste artikler skriver «familiemedlem» og «slektning». Da tenker jeg at det ikke er ektemannen. Men merkelig at det ble feilinformert i starten. Hvis det kom fra polititet.
Detta förstärker min hypotes om att polisen och Holden/familjen har arbetat tillsammans, om en strategi som polisen har utvecklat.
Media har skrivit, att innan media fick publicera nyheten om "kidnappningen", sa polisen att media var tvungna att vänta, eftersom "opplegget" inte var helt klart (Det var ordet polisen nyttade, uppretade gånger för media).
Detta ger mig associationer till ordet "setup", för att lura någon i en fälla:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/setup
Sitat (nr. 8): " something done by deceit or trickery in order to compromise or frame someone"
Som vissa på flera diskussionsforum har nämnt tidigare, skulle Holden inte på familjens vägnar acceptera att VG publicerade denna tvetydighet, vilket kan leda till spekulationer om TH och familjen. Den logiska förklaringen till att det gjordes ändå, tror jag berodde på att både TH och resten av familjen, inte är misstänkt i polisens ögon, och för att det gynnade en lösning av fallet.
Polisen har uppretade gånger sagt, att TH har varit mycket samarbetsvillig. Förutom att vara väldigt öppen för polisen med information i fallet, utan att polisen behövede rättslig godkjänning - tror jag ochså, att TH och familjen har gått med på att acceptera "opplegget"/strategin, trots att detta kunde orsaka rykten och en misstänkt-stämpel för TH och resten av familjen.
Det är uppenbart att polisen har planerat detta från början, att det sista säkra livstecknet skulle framställas på ett förvirrande sätt.
I ett sådant sammanhang berättar det för mig, att elektrikern kan vara MGM i polisens ögon. TS/MGM ringde till AE klockan 9:48 - Ett sådant uttalande, att TH var den som AE talade med sist, kan ge MGM falsk säkerhet. I detta sammanhang måste det vara obekvämt för TS/MGM, att det nu finns en bild av honom på VGs tidslinje, utan text - då har polisen tagit ett steg vidare, och TS/MGM inser att texten snart kommer att dyka upp...