2019-10-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag är också nyfiken på vad det kan vara! Tyvärr har jag för ont om tid till att gräva.
--------

Kan meddela att väninnan kort har rapporterat att hon fått svar från Region Örebro och filer som jag snart kommer få. Hon har skannat snabbt, men har inte hittat något anmärkningsvärt mer än att en redovisning från Örebro Kompaniet (som fick 2,8 milj av de 6,7 milj som delats ut i bidrag för regional utveckling), ser bristfällig ut. Sveriges Radio P4 Örebro har idag tagit upp en del klantigheter som ÖrebroKompaniet gjort som betalat ut flera miljoner utan att göra upphandlingar http://sverigesradio.se/orebro

Region Örebro meddelade visst också att de nu lagt ut sammanfattningen för projekt 2018 på sin hemsida och mycket riktigt så finns den nu att beskåda:
www.regionorebrolan.se/Files-sv/%c3%96rebro%20l%c3%a4ns%20landsting/Regional%20utveckling/Regional%20utvecklingsstrategi/Dokument/2018/Projekt%20avslutade%202018.pdf?epslanguage=sv
Även SVT hade inslag ang Örebrokompaniet och deras redovisningar på lokalnyheterna i går kväll.

Som jag kan se är 3 millar till olika event i Örebro... ca 2,8 verkar vara utbetalda. Dock går det inte att se hur mycket som specifikt blivit utbetalt till geo-eventet (går bara att se att dom är med i listan på event som fått slantar).

Det är 11 event dom räknar upp som ska pågått under 2015-2017. Blir mycket pengar till var och ett event isf. Är detta enda redovisningen de gör förstår jag att det blir ifrågasatt. Tänker att det borde finnas mer redovisning till vem/vilket event pengarna utbetalas till...
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-10-04 kl. 07:51.
Citera
2019-10-04, 08:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag vet faktiskt inte. När Mikael Nyqvist kommenterade beslutet sa han att han la ner förundersökningen för att hon inte längre ville medverka - och att ofredanden som sker på allmän plats faller under allmänt åtal, men att det är annorlunda ut om brottet begås i tex en bostad.

https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2

Kanske har att göra med brottets karaktär också, en misshandel är man väl tex tvungen att utreda även om offret drar sig ur. Osäker på om detsamma gäller ofredande, men nu killgissar jag bara. Det finns lyckligtvis långt mer juridiskt kunniga än jag i tråden (calling Netherworld, Remark, Champagneoclock) som kanske vet varför målsäganden kan avbryta en förundersökning?

Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Du har rätt; ofredande faller tyvärr inte under allmänt åtal om inte ofredande skett på allmän plats. Om brottet anses styrkt och du vill driva det till åtal måste du göra det själv.

Tack för svar!

Har jag fattat det hela rätt?
Nu kanske det "bara" var hot om att offentliggöra dessa sms/mms. Och eftersom detta hot inte verkställdes och inte skedde på allmän plats (?) så faller det inte under allmänt åtal?

Om däremot sms/mms skickats/offentliggjorts, hade det då inte kallats offentlig plats (för ofredandet?)
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-04 kl. 09:42.
Citera
2019-10-04, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja, det låter ju lätt... vanskligt. Men det förvirrande är ju att man bedömde att ofredandet faktiskt föll under allmänt åtal. Och om jag har förstått det rätt borde väl sådana få utredas av polis oavsett om man själv vill eller inte (till skillnad från målsägandebrott)?

Jag tycker att jag har läst lite olika versioner av de två anmälningarna i olika media (Metro, NA, Expressen). Jag undrar om inte det någonstans har blivit något missförstånd rån någon av dessa tidningar, därav förvirringen?

Nu har jag inte granskat dessa reportage och jämfört dom, men är det inte NA:s artikel som är källan till de andra?

Jag har inte tillgång till NA:s låsta artiklar om detta (har en från NA, men det finns nog ytterligare en), men jag undrar om det kan ligga till så att det har blivit en förväxling av ärendena?

Misshandelsanmälan var ju hårt maskad, och det kanske var den som gick under allmänt åtal?
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-04 kl. 09:53.
Citera
2019-10-04, 09:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att jag har läst lite olika versioner av de två anmälningarna i olika media (Metro, NA, Expressen). Jag undrar o inte det någonstans har blivit något missförstånd rån någon av dessa tidningar, därav förvirringen?

Nu har jag inte granskat dessa reportage och jämfört dom, men är det inte NA:s artikel som är källan till de andra?

Jag har inte tillgång till NA:s låsta artiklar om detta (har en från NA, men det finns nog ytterligare en), men jag undrar om det kan ligga till så att det har blivit en förväxling av ärendena?

Misshandelsanmälan var ju hårt maskad, och det kanske var den som gick under allmänt åtal?

Det var en intressant teori men nu när jag läste Metro artikeln så står det att Michael Nyqvist pratar om just ofredandeanmälan.

"Utredningen leddes av kommissarie Mikael Nyqvist, som inte vill berätta konkret vad det misstänkta ofredandet ska ha bestått av. Men han säger:

– Målsäganden anmälde ofredande, men ville sedan inte medverka. Jag lade ner förundersökningen den 17 november 2016 med motiveringen att målsäganden återkallat sin åtalsangivelse.

Ofredanden som sker på allmän plats faller under så kallat allmänt åtal, men det ser annorlunda ut om brottet begås i exempelvis en privat bostad, enligt Mikael Nyqvist."
Citera
2019-10-04, 09:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var en intressant teori men nu när jag läste Metro artikeln så står det att Michael Nyqvist pratar om just ofredandeanmälan.

"Utredningen leddes av kommissarie Mikael Nyqvist, som inte vill berätta konkret vad det misstänkta ofredandet ska ha bestått av. Men han säger:

– Målsäganden anmälde ofredande, men ville sedan inte medverka. Jag lade ner förundersökningen den 17 november 2016 med motiveringen att målsäganden återkallat sin åtalsangivelse.

Ofredanden som sker på allmän plats faller under så kallat allmänt åtal, men det ser annorlunda ut om brottet begås i exempelvis en privat bostad, enligt Mikael Nyqvist."

Tack, jag borde inte varit så lat, utan kollat själv.

Ok, nu ser jag att det står att L*ena alltså har återkallat sin åtalsangivelse. Det är det här som @ SonyaStolt skrev om:

https://www.flashback.org/sp68897273

Borde kanske då betyda att ofredandet inte skedde på allmän plats?
Att hoten om att sprida sms/mms inte skedde på allmän plats och att de aldrig offentliggjordes? Eller???
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-04 kl. 10:04.
Citera
2019-10-04, 09:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tack, jag borde inte varit så lat, utan kollat själv.

Ok, nu ser jag att det står att L*ena alltså har återkallat si åtalsangivelse. Det är det här som @ SonyaStolt skrev om:

https://www.flashback.org/sp68897273

Borde kanske då betyda att ofredandet inte skedde på allmän plats?
Att hoten om att sprida sms/mms inte skedde på allmän plats och att de aldrig offentliggjordes? Eller???

Ja jag skulle tro att polisen under förundersökningens gång kom fram till att ofredandena skett på bara privat plats och därför kan de inte gå vidare om inte Lena vill åtala.
Citera
2019-10-04, 10:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Faktumet att han låg betydligt längre ner på listan över tagna FTFer än LW, som tillhörde toppen, ska ha utgjort ett störningsmoment.
"Vi gjorde som Yoda själv sa, Vi försökte inte. Vi gjorde det. Tog FTFen.."

Yoda speaks: "You must unlearn what you have learned..."

Makarna SD-HD: kan ett visst äktenskapstycke anas här?

Jodå det har jag tyckt länge, ser ut som syskon. Troligen därför de varit samman så länge.

Psykologen Barbro Lennéer-Axelson säger att forskningen visar att:

”Folk som gifter sig är ganska lika - åtminstone vad gäller utseende, begåvning, utbildning, religiösa och politiska värderingar.

Har man låg självkänsla är det tryggare och lugnare att leva med någon som är likadan, eller som är ”sämre” än en själv. Då är risken att förlora denne mindre. Man gör ett så kallat negativt val.”

https://www.svd.se/sa-valjer-vi-partner
Citera
2019-10-04, 10:41
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Har jag fattat det hela rätt?
Nu kanske det "bara" var hot om att offentliggöra dessa sms/mms. Och eftersom detta hot inte verkställdes och inte skedde på allmän plats (?) så faller det inte under allmänt åtal?

Om däremot sms/mms skickats/offentliggjorts, hade det då inte kallats offentlig plats (för ofredandet?)

Ofredande via sms eller samtal är ej "offentligt".
Dessutom; om man har möjligheten att blockera numret då ska man göra så.

Enligt lag måste man alltså göra vad man kan för att slippa ofredanden.
Citera
2019-10-04, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja jag skulle tro att polisen under förundersökningens gång kom fram till att ofredandena skett på bara privat plats och därför kan de inte gå vidare om inte Lena vill åtala.
Ja, man skiljer tydligen på det privata och det offentliga rummet. Här är ett exempel på något som vad jag förstår skulle kunna gå under allmänt åtal: Enligt ett skarpt mail från åklagarmyndigheten till Nerikes Allehanda kritiseras en reporter för att i samband med en av de senaste häktningsförhandlingarna i målet ha följt efter åklagaren och ställt frågor till henne. "Lämna mig ifred" skall då åklagaren ha sagt, och försökt undkomma reportern.

Eftersom den här incidenten utspelade sig på allmän plats (vid rättscentrum i Örebro) bör det i det här fallet finnas större möjligheter för åklagaren att få gehör för en eventuell anmälan om ofredande. För säkerhets skull bör nämnas att det inte heller i det här fallet finns några uppgifter om att hot skall ha förekommit. Det handlar alltså om något som möjligen skulle kunna rubriceras som just ofredande:
https://www.na.se/artikel/aklagaren-vagrade-svara-pa-na-s-fragor-da-hon-just-lamnat-jobbet-maste-kunna-svara-utanfor-arbetstid -ett-anmarkningsvart-uttalande

I övrigt kan jag ha viss förståelse för chefredaktören Anders Nilssons nya uttalade inställning här, om att medias uppgift inte bara är att förmedla rättsprocessen, utan också att ifrågasätta och granska såväl processer som myndigheter. Kanske att Anders Nilsson borde ha tänkt på det här lite tidigare.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-04 kl. 11:23.
Citera
2019-10-04, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Ofredande via sms eller samtal är ej "offentligt".
Dessutom; om man har möjligheten att blockera numret då ska man göra så.

Enligt lag måste man alltså göra vad man kan för att slippa ofredanden.

Jag menade mer att om SD hade lagt ut bilder/texter från sms/mms på ställen där många kan ta del av dom, då hade det kunna kallats "allmän plats"?

Nu kanske det stannade med ett hot till L*ena om att det skulle ske.
Citera
2019-10-04, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag menade mer att om SD hade lagt ut bilder/texter från sms/mms på ställen där många kan ta del av dom, då hade det kunna kallats "allmän plats"?

Nu kanske det stannade med ett hot till L*ena om att det skulle ske.

Jag tycker det verkar logiskt att det skulle falla under allmänt åtal om offentliga forum använts för att utöva ofredandet.
Citera
2019-10-04, 11:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Även SVT hade inslag ang Örebrokompaniet och deras redovisningar på lokalnyheterna i går kväll.

Som jag kan se är 3 millar till olika event i Örebro... ca 2,8 verkar vara utbetalda. Dock går det inte att se hur mycket som specifikt blivit utbetalt till geo-eventet (går bara att se att dom är med i listan på event som fått slantar).

Det är 11 event dom räknar upp som ska pågått under 2015-2017. Blir mycket pengar till var och ett event isf. Är detta enda redovisningen de gör förstår jag att det blir ifrågasatt. Tänker att det borde finnas mer redovisning till vem/vilket event pengarna utbetalas till...

Ja, nu hittade jag det.
Det var verkligen inte mycket till
redovisning. Hoppas att det finns mer i
Honan6s filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här