2019-10-04, 01:03
Medlem
Poliserna sköt två kulor i ryggen på Eric och resten av kulorna in till grannarna, ifall de ska fortsätta jobba som poliser borde de ha ett liknande vapen, som Eric hade, som tjänstevapen.
Citera
2019-10-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Som skyddsvaktsinstruktör och pistolinstruktör inom det militära kan jag tycka att träffprocenten är något låg. Inte anmärkningsvärt dock med tanke på vapentyp, avstånd och stressläge.
Vissa jämför med SIB träning. Och ja då har vi extremt mycket bättre träffbild men oavsett hur upphetsad man är på övning så fruktar man inte för sitt eller sina kollegers liv.
SIB övningar utförs oftast dessutom med automatkarbin på avstånd under 10m.
Pistol på runt 15 meter under uppfattat dödshot är något helt annat.

I övrigt är agerandet inte klandervärt.
Någon nämner att man kan skjuta mot ben eller varningsskott. Det gör man bara om man har dödslängtan när någon riktar något man tror är ett automatvapen mot dig.

Om jag höjer mitt gevär mot en polis i avsikt att skjuta och denne väljer att skjuta varningsskott eller siktar på mitt ben så är den polisen så gott som garanterat död.
Skjuter polisen mot bålen finns en chans att överleva.
Hade du som instruktör agerat likadant som en nyutexaminerad polis antagligen med mindre skjutvana än dig? Hade du positionerat dig med dina stridkamrater på samma sätt? 2 på sidan och en framifrån? Då kan det inte ha varit stresspåslag deluxe. Inom praktiskt skytte, inte samma som SIB, träffar man mindre mål, tycker du att poliserna har gjort helt rätt i denna situation? Och dom inte ska lagföras på något sätt?
Senast redigerad av Alkoholiste 2019-10-04 kl. 01:10. Anledning: .
Citera
2019-10-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Hade du som instruktör agerat likadant som en nyutexaminerad polis antagligen med mindre skjutvana än dig? Hade du positionerat dig med dina stridkamrater på samma sätt? 2 på sidan och en framifrån? Då kan det inte ha varit stresspåslag deluxe. Inom praktiskt skytte, inte samma som SIB, träffar man mindre mål, tycker du att poliserna har gjort helt rätt i denna situation? Och dom inte ska lagföras på något sätt?

Jag hade inte positionerat mina trupper på det sätt som det gjordes nej, å andra sidan har vi inställningen att gå in för strid, vi går i färdig vapenställning och öppnar omedelbart eld.
Hade det vari jag och en grupp under min ledning hade Erik omedelbart blivit nedkämpad då de stöter ihop första gången.

Men jag är inte polis. Jag är tränad för strid.

Polisen gjorde vad poliser gör, backade först undan för att undvika sammandrabbning.
Det var militärt sett ett taktiskt misstag då det försatte dem i en mycket sämre taktisk situation.

SIB har 1/1, 1/2 och 1/3 figurer. Vissa mål är mindre andra lär vara större.
Men SIB är extremt dålig jämförelse. Du är då i en ofarlig situation. Samtliga deltagare vet exakt vad de kan förvänta sig och hur de skall agera.

Denna situation är helt annorlunda. Du resonerar som om de vore NI som skall göra inbryt mot en befäst byggnad eller något.
Detta är alltså oerfarna poliser, utan på plats taktisk ledning som möter ett okänt hot.
De vet inte innan exakt vad som kommer att ske och vad som förväntas av dem utan de tvingas att improvisera i största delen på individuell basis.

Nej jag tycker inte de begått något brott.
Vad anser du att de begått för brott? dålig stridstaktik är inte olagligt.
Citera
2019-10-04, 01:36
Medlem
Citat:
Jag hade inte positionerat mina trupper på det sätt som det gjordes nej, å andra sidan har vi inställningen att gå in för strid, vi går i färdig vapenställning och öppnar omedelbart eld.
Hade det vari jag och en grupp under min ledning hade Erik omedelbart blivit nedkämpad då de stöter ihop första gången.

Men jag är inte polis. Jag är tränad för strid.

Polisen gjorde vad poliser gör, backade först undan för att undvika sammandrabbning.
Det var militärt sett ett taktiskt misstag då det försatte dem i en mycket sämre taktisk situation.

SIB har 1/1, 1/2 och 1/3 figurer. Vissa mål är mindre andra lär vara större.
Men SIB är extremt dålig jämförelse. Du är då i en ofarlig situation. Samtliga deltagare vet exakt vad de kan förvänta sig och hur de skall agera.

Denna situation är helt annorlunda. Du resonerar som om de vore NI som skall göra inbryt mot en befäst byggnad eller något.
Detta är alltså oerfarna poliser, utan på plats taktisk ledning som möter ett okänt hot.
De vet inte innan exakt vad som kommer att ske och vad som förväntas av dem utan de tvingas att improvisera i största delen på individuell basis.

Nej jag tycker inte de begått något brott.
Vad anser du att de begått för brott? dålig stridstaktik är inte olagligt.
Det dom fått höra på radion är att det bor en känd våldsverkare på i samma kvarter, det är den med den informationen dom går in i situationen, så nog är dom lite uppjagade. Dock satt han på häktet redan. Hade heller inte ställt upp mig i den formationen, är heller dock inte polis.Här är det inte fråga om nån sorts stridstaktik då den inte fanns. Poliserna lät känslorna tog överhanden, och vållade än handikappad pojke/mans liv. Att inte kunna hålla huvudet högt, och dessutom träffa med mindre än 10% tyder på att ha tappat kontrollen fullständigt. Och detta bör naturligtvis lagföras som vållande till annans död. Samma som att köra bil över ens kompetens och köra ihjäl nån. Men att frias fullständigt tyder på att vi lever i en polisstat, hoppas hovrätt prövar detta, och lagför dessa.
Citera
2019-10-04, 01:40
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Sverige har ganska stor polisbrist man resonerar nog som så att hellre dåliga poliser än inga poliser alls.

Det är nog så. För några år sedan så kunde man läsa att begåvningskraven hade sänkts avsevärt vid
intagningen till polisutbildning. Begåvningstestet har en niogradig skala och en normalbegåvad får mot 5-6 på testet. Nu sänkte man kravet till en trea (3) för att bli antagen.

Så klart att det ger utslag när det kommer till allmän problemlösning, när man saknar full kognitiv förmåga i att förstå och tolka olika situationer.
Citera
2019-10-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Det dom fått höra på radion är att det bor en känd våldsverkare på i samma kvarter, det är den med den informationen dom går in i situationen, så nog är dom lite uppjagade. Dock satt han på häktet redan. Hade heller inte ställt upp mig i den formationen, är heller dock inte polis.Här är det inte fråga om nån sorts stridstaktik då den inte fanns. Poliserna lät känslorna tog överhanden, och vållade än handikappad pojke/mans liv. Att inte kunna hålla huvudet högt, och dessutom träffa med mindre än 10% tyder på att ha tappat kontrollen fullständigt. Och detta bör naturligtvis lagföras som vållande till annans död. Samma som att köra bil över ens kompetens och köra ihjäl nån. Men att frias fullständigt tyder på att vi lever i en polisstat, hoppas hovrätt prövar detta, och lagför dessa.

Nej, det de fått höra är 2 saker.
1) En man har setts röra sig på platsen med vapen(alltså någon som sett Erik och ringt in till polisen)
2) Det har flera gånger tidigare varit en tungt kriminellt belastad och ofta beväpnad man i området

Visst de är garanterat nervösa.
Men de vet alltså inte ens om mannen verkligen är beväpnad. De går alltså i första skedet inte omkring med dragna vapen och är beredda på eldstrid.
Exakt som poliser bör agera. Helt tvärt om mot hur jag som militär är tränad.

Sedan stöter de på en person som de ser som beväpnad, de drar sig tillbaks för att kunna undvika att behöva skjuta.
Exakt som poliser är tränade att göra. Helt tvärt emot militär taktik. hade polisen agerat taktiskt korrekt(militärt sett) hade Erik redan i det läget varit nedkämpad(alltså högst troligt död).
Sedan uppmanar de Erik flertalet gånger att lägga ner sitt vapen. Än en gång korrekt polisiärt men taktiskt tvivelaktigt.
Erik höjer då sitt "vapen" mot en av poliserna varpå de öppnar verkanseld.

Avstånden är 12-20meter och vapnen som används är pistol. Träffprocenten är något låg men helt i linje med vad som är förväntat med den mängd skjutträning polisen får.

Den bristen på kompetens jag ser är möjligen den taktiska positioneringen samt att de borde träffat något mer.
Inget av detta är dock något som hade förändrat utgången.
Om dessa saker skötts bättre hade Eriks chanser att överleva inte ökat utan minskat.
Citera
2019-10-04, 01:50
Medlem
Största faran för polisers liv i tjänst utgörs av dem själv, inte av kriminella med skjutvapen, absolut inte av personer med Downs syndrom viftandes med en leksak hur lik ett riktigt vapen den än må vara.

Således bör de vara mer rädda för vad de själva kan ställa till med snarare än vad andra kommer göra mot dem.

Att känna rädsla för att bli ihjälskjuten som kvinnlig polis saknar helt statistisk grund då det aldrig hänt i Sverige, definitivt kommer det aldrig heller hända att de blir ihjälskjutna av en med Downs syndrom med en leksak.

Sannolikheten att en polis ska skjutas ihjäl på ett 8-timmars arbetspass är ca 0.ooo ooo o26% så hur fan man kan komma fram till att de gjort en närmast "heroisk" och "klockren" insats är en gåta.

Men domen äger stort sigalvärde åt poliserna inför vad som komma skall. Inför kommande uppgifter måste de kunna känna att de kan "släppa loss", tydligt ser man det redan i hur de behandlar "fotbollshuliganer" kontra stenkastare. Polisen radikaliseras i rask takt för att klara uppgiften som diktaturens kreatur!
Citera
2019-10-04, 02:04
Medlem
Jag följde tråden i starten men den har blivit lite för lång för att söka igenom.
Är det någon som läst igenom förundersökning/domen och kan dra sig till minnes eller söka om det finns ett vittne till händelsen med afrikanskt namn?
Borde kanske till och med varit i rättssalen som vittne.
Citera
2019-10-04, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Största faran för polisers liv i tjänst utgörs av dem själv, inte av kriminella med skjutvapen, absolut inte av personer med Downs syndrom viftandes med en leksak hur lik ett riktigt vapen den än må vara.

Således bör de vara mer rädda för vad de själva kan ställa till med snarare än vad andra kommer göra mot dem.

Att känna rädsla för att bli ihjälskjuten som kvinnlig polis saknar helt statistisk grund då det aldrig hänt i Sverige, definitivt kommer det aldrig heller hända att de blir ihjälskjutna av en med Downs syndrom med en leksak.

Sannolikheten att en polis ska skjutas ihjäl på ett 8-timmars arbetspass är ca 0.ooo ooo o26% så hur fan man kan komma fram till att de gjort en närmast "heroisk" och "klockren" insats är en gåta.

Men domen äger stort sigalvärde åt poliserna inför vad som komma skall. Inför kommande uppgifter måste de kunna känna att de kan "släppa loss", tydligt ser man det redan i hur de behandlar "fotbollshuliganer" kontra stenkastare. Polisen radikaliseras i rask takt för att klara uppgiften som diktaturens kreatur!

Poliser i Sverige har blivit ihjälskjutna och beskjutna.
Finsk polis blev beskjutna i Augusti av 2 svenskar, I våras blev svensk polis beskjuten av en man med jaktvapen.
Det sker i princip varje år att svensk polis blir beskjuten. En polis blev ihjälskjuten 2007.
Under 90-talet blev 3 poliser ihjälskjutna i tjänsten

Att vapnet här var en leksak är irrelevant eftersom polisen inte kunde se att det var en leksak.
Att Erik hade downs syndrom är också irrelevant eftersom polisen inte såg det och eftersom även om de hade sett det inte hade varit relevant från den stund Erik lyfte vapnet mot en polis.
En person med downs syndrom är fullt förmögen att trycka in en avtryckare.

Du saknar helt verklighetsförankring om du tror att det handlar om en statistisk analys.
Och du saknar dessutom insikt i varför statistiken ser ut som den gör.
Få poliser dödas därför att de inte tar onödiga och dumma risker.

Skulle inte polisen agera på ett visst sätt mot hot eller våld riktat mot dem för att statistiskt sett så är risken låg att de skadas allvarligt så skulle helt plötsligt statistiken bli helt annorlunda.
Citera
2019-10-04, 03:37
Medlem
Citat:
Poliser i Sverige har blivit ihjälskjutna och beskjutna.
Finsk polis blev beskjutna i Augusti av 2 svenskar, I våras blev svensk polis beskjuten av en man med jaktvapen.
Det sker i princip varje år att svensk polis blir beskjuten. En polis blev ihjälskjuten 2007.
Under 90-talet blev 3 poliser ihjälskjutna i tjänsten

Att vapnet här var en leksak är irrelevant eftersom polisen inte kunde se att det var en leksak.
Att Erik hade downs syndrom är också irrelevant eftersom polisen inte såg det och eftersom även om de hade sett det inte hade varit relevant från den stund Erik lyfte vapnet mot en polis.
En person med downs syndrom är fullt förmögen att trycka in en avtryckare.

Du saknar helt verklighetsförankring om du tror att det handlar om en statistisk analys.
Och du saknar dessutom insikt i varför statistiken ser ut som den gör.
Få poliser dödas därför att de inte tar onödiga och dumma risker.

Skulle inte polisen agera på ett visst sätt mot hot eller våld riktat mot dem för att statistiskt sett så är risken låg att de skadas allvarligt så skulle helt plötsligt statistiken bli helt annorlunda.

Vad jag förstår så har TRE poliser skjutits ihjäl de senaste 35 åren varav TVÅ i samband med bekräftat väpnat rån.

Fallet 2007:
Den 55-årige mannen åtalades för mord, försök till mord, olaga hot samt grovt vapenbrott. Vid tingsrättsförhandlingarna som började i augusti 2007 erkände 55-åringen grovt vapenbrott samt att han skrivit ett brev till Fransson. I rätten biträddes mannen av advokat Peter Althin. Han menade att det inte fanns något hot i brevet. Vad gäller själva skottlossningen "ansåg mannen att han handlat i nödvärn". Mannen förklarade vidare att han inte uppfattat att de poliser som skulle gripa honom presenterat sig som poliser eller att det rörde sig om polishandräckning. Han uppfattade situationen som att två okända män överföll honom. Det ledde till en paniksituation där han använde sitt vapen, varav sju skott träffade den 32-årige polismannen. wiki.
Han fruktade för sitt liv och gjorde som de "heroiska" poliserna gjorde mot Eric Torell dock behövde han inte 25 skott för att avgöra saken!

När förhandlingarna i tingsrätten avslutades yrkade åklagaren på livstids fängelse. Den 11 december 2007 dömde Nyköpings tingsrätt mannen till livstids fängelse. Tingsrätten bedömde att mannen inte led av någon allvarlig psykisk störning. I slutet av december 2007 överklagade 55-åringen livstidsdomen till Svea hovrätt, men i mars 2008 fastställde hovrätten livstidsdomen.wiki
Dock blev han inte hyllad för en "heroisk" och "klockren" insats som poliserna blivit.

Du säjer att jag saknar helt verklighetsförankring när jag hänvisar till verkliga fakta, du baserar din verklighetsuppfattning på vadå, någon har sett, bor en kriminell i området 1+1 blir skjut för helvete!
Vanligt folk har också varit med om / upplevt: har sett och bor en kriminell i området
inte fan får de den paniken som dessa paranoida poliser fick.

Här har du en lista över farligaste yrken i Sverige, poliser lyser med sin frånvaro.

Här är några av Sveriges farligaste yrken
Yrken med högst dödlighet bland kvinnor

Elmontörer, tele- och elektronikreparatörer med flera
Övriga servicearbetare
Maskinoperatörer, textil-, skinn- och läderindustri
Tidningsdistributörer, vaktmästare med flera
Datatekniker och dataoperatörer
Städare med flera
Kassapersonal med flera
Montörer
Handpaketerare och andra fabriksarbetare
Köks- och restaurangbiträden

Yrken med högst dödlighet bland män

Övriga servicearbetare
Industrirobotoperatörer
Däckspersonal
Maskinoperatörer, textil-, skinn och läderindustri
Tidningsdistributörer, vaktmästare med flera
Handpaketerare och och andra fabriksarbetare
Maskinoperatörer, kemisk-teknisk industri
Slaktare, bagare, konditorer med flera
Maskinoperatörer, gummi- och plastindustri
Processoperatörer vid stål- och metallverk

Källa: SCB

Poliser lyser med sin frånvaro på listan, du menar att det beror på att de skjuter först och frågar sen. Ja jo det har du ju rätt i. Om de inte skjutit Eric så hade poliserna ändå varit lika oskadade som nu så din poäng bortfaller helt i detta fall. TRE gånger de senaste 35 åren har poliser mist livet pga att de blivit skjutna.

Din verklighetsuppfattning bygger på osannolika antaganden, inbillad fara, paranoida föreställningar. Att någon, även grovt kriminell med äkta laddat vapen, helt apropå skulle börja skjuta ihjäl poliser är så osannolik att det har väl aldrig hänt!? Det måste först ha varit en våldsupptrappning innan det kommer till skjutning.

Poliser är utsatta ja de riskerar sina liv varje dag men när allmänheten utsätts för brott ja då låter det helt annorlunda, oooh så tryggt samhället är har det aldrig varit innan, kriminella skadar inga andra än sina egna, ja det är helt riskfritt för vanligt folk att röra sig i centrum där gängen skjuter med automatvapen mot varandra så kulorna yr, bomber smäller var och varannan dag men ingen behöver ens oroa sig. Men fyy fan va poliser är utsatta de har verkligen anledning till att känna paniken strömma genom venerna, de fruktar att en utvecklingsstörd med leksak ska ta deras liv!

Polisen har blivit en mängd jävligt aparta typer, dels en som skriver här i tråden med vadå, bra bit över 1000 inlägg!!!, dels chefer såsom Dan Eliasson, Göran Lindberg och deras märkliga policies såsom sluta skjut, bjud på godis, armband, be om ursäkt, feminism, jaga pensionärer på nätet osv osv. Nu är det "kvinnor kan" som ställt till det. Den svenska polisen är så fruktansvärt värdelös så att det borde vara häpnadsväckande men folk är helt avtrubbade av deras totala inkompetens.

O Aramir2 hur ser det ut inom FM!?
Hur går den feministiska regnbågsrekryteringen med Micael Bydén bakom rodret!? Glänser kompetensen?

Edit:
Varför jag ens orka svara hjon som dig fattar jag inte men det kan vara ett mänskligt behov av att kräkas som ligger bakom!
Senast redigerad av B71 2019-10-04 kl. 03:43.
Citera
2019-10-04, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Suck, det är ingen som invänder mot att poliserna upplevde ett hot och använde nödvärn. MEN, vilket jag skulle tro polisen redan har gjort eller kommer göra, är att förändra en del rutiner därför att man tycket det är orimligt att man försätter poliser i en situation där de känner sig tvungna att skjuta 25 skott, även om det är nödvärn. Att poliser hamnar i situationer där de kan behöva skjuta ett fåtal skott är så gott som oundvikligen men att hamna i situationer där de skjuter 25 skott går definitivt att påverka. Men om man försöker normalisera det och bara skrika nödvärn så är risken stor att det sker igen.

Håller med, vissa är bara trögfattade... Halva tråden är kukmätning vem som är mest vapenvan... Patetiskt och ej särskilt relevant...
Citera
2019-10-04, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Jag tänker osökt på den kvinnliga polisen i USA som sköt sin granne i hans lägenhet. Det är ett likartat scenario här, att polisen ifråga stänger av det som är uppenbart i en logisk händelsekedja. Att brist på avläsning utifrån synbara och faktiska referensramar skapar en vilt skjutande reptilhjärna som reagens.

I Sverige hade hon blivit friad. ”Inbillat nödvärn” som sagt. Där kan ju i stort sett vad som helst ingå. Polisen borde skaffa utbildning istället för inbillning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in