2019-10-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Aha, det finns en vapenutbildning( som du gått) där man lär sig att kulornas skadeverkan varieras beroende på vilka diagnoser och utseende en gärningsman har.

Och du kan även direkt och på milliesekunder se skillnad på en vapenreplika och ett riktigt vapen?

Tips: se till att sälja dina färdigheter pronto, du kommer att bli mångmiljonär på studs även om du så bara gör en krona i vinst på varje kursdeltagare för det finns inte en enda vapenutbildning i världen där man lär sig detta...helt enkelt för att det inte är möjligt( förutom hos dig då).

Skotten i ryggen kommer troligtvis av att dom stod på sidan och killen vred på kroppen i skottögonblicket, något som INTE är obekant för någon som säger ha utbildning i vapen och själv skydd, och dessutom äger man nödvärnsrätt även för annan persons räkning, och då kan det MYCKET väl var helt och fullt inom ramen att skjuta i ryggen med flit.

Den enda utbildning du har är yrkessärskolans gymnasium, så enkelt är det lille vän
Är utbildad i flera eldhandvapen, men i så skarp läge som du beskriver att poliserna befann sig i så söker man sig ABSOLUT inte till dom positionerna du skriver. Det behöver man inte ens behöva förklara men nån med downs. Men då föreligger inte nödvärn, om man skjuter nån i ryggen. Din efterblivna poliswannabe🙄
Citera
2019-10-03, 23:45
Medlem
Citat:
Varsågod( om du nu klarar att ta till dig informationen, tvivlar iofs).

En sådan situation var det här, alltså, polisen är LÄRDA att man skjuter i bålen vid sådana situationer. Så enkelt är det.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/
Nej, det är ditt försvarstal av polisernas agerande, och ditt feltolkande. Läs vad som står ”hjärnan”
Citera
2019-10-03, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Dessa poliser får man - med största trolighet -anta att de inte visste hur någon med Downs syndrom ser ut. Det borde de ha haft kunskap om, det ska man kunna avkräva av en polis. Nu visste de inte det, ingen av dessa poliser hade någonsin tidigare sett någon med Downs syndrom. Den totala bristen föranleder det som händer. Skulle de ha haft den insikten så skulle de ha förstått att det inte var ett riktigt vapen. Hela detta scenario handlar om ren och skär dumhet och idioti från polisernas sida.

Nej ,Titta på filmen igen pajas.

Dom visste garanterat hur en mongoloid såg ut, och hade garanterat sett sådana förr. MEN här var det en person som hade ett vapen som han riktade EMOT dom, lite annan situation än att se en flinande downie som vandrar på gatan i stilla mak va?

Och nej, en mongoloid kan definitivt avfyra ett vapen, och hur vet polisen att ingen tex gett honom det och sagt åt honom att gå fram och trycka utav? Du vet, en kula gör samma skada även om den som avfyrar vapnet bara tror att det är lek och skoj

Hur svårt ska det vara att fatta, man äger rätten att freda sig ÄVEN mot en person som har downs syndrom om denne utgör ett hot. Bara att tugga i sig.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-03 kl. 23:52.
Citera
2019-10-03, 23:46
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Så du svarar min fråga med en motfråga? Var är din källa på att polisen är utbildad på att skjuta i bålen. Nermonteringsschema är inte en term jag känner igen😄

Klart du inte har. Du har aldrig gjort lumpen. Det finns inte på wikipedia eller i SAOL. Det var ett begrepp som mina befäl använde då vi skulle ta isär vapnen och samtidigt fatta vad vi gjorde och använda oss av dessa begrepp i strid, om det blev krig. Vilka begrepp använde dina befäl under din avancerade vapenutbildning?
Citera
2019-10-03, 23:47
Medlem
Citat:
Nej, det är ditt försvarstal av polisernas agerande, och ditt feltolkande. Läs vad som står ”hjärnan”
När nån vände ryggen till föreligger dom omstängheterns idiot...
Citera
2019-10-03, 23:48
Bannlyst
Citat:

Precis det jag har gjort och det står:

Citat:
men om omständigheterna kräver det får polisen skjuta direkt mot överkroppen – till exempel om den hotfulla personen befinner sig nära i avstånd och angreppet går fort

Det står klart och tydligt det jag hela tiden sagt. Vad finns det att öht tolka?

Om en person har ett vapen riktat emot en, går det fort eller långsamt att trycka på avtryckaren då?

Går det fort eller långsamt för kulan att nå dig på 20 m?

Polis skjuter i bålen då en person riktar vapen mot dom, iaf dom som har någon sorts intresse av att komma hem levande.Så enkelt är det, och man bör ju ärligt talat var jubelidiot för att inte förstå varför
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-10-03 kl. 23:51.
Citera
2019-10-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Klart du inte har. Du har aldrig gjort lumpen. Det finns inte på wikipedia eller i SAOL. Det var ett begrepp som mina befäl använde då vi skulle ta isär vapnen och samtidigt fatta vad vi gjorde och använda oss av dessa begrepp i strid, om det blev krig. Vilka begrepp använde dina befäl under din avancerade vapenutbildning?
Har aldrig hört talas det, nedmontering? Inte det heller...vi skulle plocka isär vapen på tid, det minns jag. Nån sorts tävling i vapenvårdsrummet. Däremot minns jag när vi sköt pekboken som jag gick rakt igenom och när dom andra i plutonen fick vänta för att jag skulle göra mina övningar. Din förbannade MÖP 😄
Citera
2019-10-03, 23:53
Medlem
Citat:
Precis det jag har gjort och det står:

Det står klart och tydligt det jag hela tiden sagt. Vad finns det att öht tolka?

Om en person har ett vapen riktat emot en, går det fort eller långsamt att trycka på avtryckaren då?

Går det fort eller långsamt för kulan att nå dig på 20 m?

Polis skjuter i bålen då en person riktar vapen mot dom, iaf dom som har någon sorts intresse av att komma hem levande.Så enkelt är det, och man bör ju ärligt talat var jubelidiot för att inte förstå varför
25 skott? Varav 2 träffar i ryggen. Du är i sanning ”a special kind of stupid”..,
Citera
2019-10-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Intressant att dina befäl använde ”nermontering” när dom menade att du skulle ta isär ditt vapen i fall av strid. Det kan kanske ha med att göra att ha att befälet ville att dom andra i plutonen skulle klara sig.😄
Citera
2019-10-04, 00:00
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:

Vill vi inte detta ska ske igen så är nr 1 att idioter som får för sig att leka på stan med saker som liknar vapen LÄR sig att ge fan i detta, så enkelt är det.

Vi har väldigt olika mening om detta och det respekterar jag.

Dessa individer som var uniformerade "poliser" anser jag vara helt puckade, det är ett lågvattenmärke och det är just detta som framträder så klart. Saknar man insiktsfullhet i sådana här speciella situationer så ska man inte bära vapen och vara polis.

I Sverige har vi vapenskåp i hemmet för automatvapen. Det kommer aldrig att ske eller hända att någon med Downs syndrom har brutit sig in och tillskansat sig ett sådant vapen. Men återigen, ingen av poliserna hade någonsin sett eller haft egen vetskap om att det finns och existerar personer med Downs syndrom. Den totala okunskapen borde ligga dem till last.
Citera
2019-10-04, 00:01
Medlem
Citat:
Din poäng var missarna ja, men ser du kära lilla idiot att det var alls inte vad åtalet handlade om. Då hade dom åtalats för "framkallande av fara för annan", ett sådant ärende har prövats som slutade med fällande dom i tingslottot där hovrätten fick städa upp( inte enda gången i polismål) .

Du kan inte räkna på procents av dom skott samtliga avlossade, eller menar du att varje polis måste stå och räkna skotten dom andra skjuter under en situation då man fredar sig mot någon som har ett vapen

Dom var tre som alla sköt samtidigt. Detta antalet skott torde ha kunnat avfyras på 2-3 sekunder.

En träffade med 8,3% av kulorna på 18,6m avstånd( vilket är långt avstånd i pistolskytte sammanhang)

En träffade med 12,5 % av dom avfyrade kulorna( på 17 m vilket också är rätt långt avstånd)

En träffade med 20 % av dom avfyrade skotten( på 15,2 m) vilket faktiskt är en ganska bra hit rate på det avståndet.

Det BLIR missar i situationer som denne.Det är vad vetenskapen visar, så enkelt är det. Oavsett vad div "experter" på forum vars vapenvana kommer från filmer och tv spel tror.
Mängden skott som avlossats är inte uppseendeväckande för någon som har upplevt en situation där "måltavlan" skjuter tillbaka. Jämför man med de studier du hänvisar till är faktiskt träffprocenten inte så illa som jag tyckte tidigare.

Jag inser att jag jämfört äpplen och päron.

Min tolkning av förloppet baseras på mina egna erfarenheter och jag har ingen polisiär utbildning. Jag jämförde nog omedvetet med det sätt jag fick lära mig agera vid strid i bebyggelse under värnplikten.

På samma sätt bör det då vara med träffsäkerheten. Det blir liksom inte riktigt schysst när avståndet är oföränfy5ýf
Citera
2019-10-04, 00:02
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Har aldrig hört talas det, nedmontering? Inte det heller...vi skulle plocka isär vapen på tid, det minns jag. Nån sorts tävling i vapenvårdsrummet. Däremot minns jag när vi sköt pekboken som jag gick rakt igenom och när dom andra i plutonen fick vänta för att jag skulle göra mina övningar. Din förbannade MÖP 😄

Då har försvaret förändrats. På min tid var det inte så att de som klarade peken som fick gå före och de andra som fick vänta. Som i ditt fall. På min tid var det så att alla skulle klara proven innan plutonen gick vidare. Men kanske är det så att försvaret fungerar som på min tid och att du är full av skit? Nån sorts tävling i vapenvårdsrummet...Tjena malajen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in