2019-10-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
En stod rakt framför killen, dom två andra på sidan om. Och det framgick dessutom på presskonferensen idag att kulorna hade gått in i killen från sidan, alltså inte 90 grader rakt bakifrån. Vilket starkt talar för att dom också stod som dom beskrev.
Vem fan har nämt 90 grader, det är ju fan ännu värre att 3 poliser skjuter så i dom positionerna du nämner! Men eftersom du inte ÄR utbildad(som aktuella poliser) förstår du inte detta
Citera
2019-10-03, 23:30
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Jo, indirekt gör du ju det med ditt tidigare inlägg citat:
-"Jag vänder mig emot att man lägger skulden på föräldrarna för en situation ingen föräldrar någonsin skulle kunna förutse, att deras barn, som har ett intellekt som en treåring, skall bli skjuten av polisen, därför att han har en leksakspistol." slut citat.

Vad i det inlägget säger att polisen handlat fel? Att de skjutit en ung man med autism och IF som hade en leksakspistol?
Citera
2019-10-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Awww. En skjutbanekrigare, med militär utbildning? Eller är det luftgevärsskytte du refererar till? Du tycker att en beväpnad motståndare ska få rätt att retirera och omgruppera (vända ryggen till). Lustigt, det var inte riktigt det jag fick lära mig i lumpen. Skulle du du kunna utveckla mer om dina fantastiska kunskaper?!
Så du menar att mongot utgjorde ett hot och skall nedkämpas, så han inte får möjlighet att ”omgruppera”. När 3 poliser står och skjuter, 2 från varsin sida, och en framifrån som beskrivs av ”ren ondska”aka”hjärnan”. Jag vet definitivt att du inte gjorde ”lumpen” i nåt mer avancerat förband i alla fall. Malaj?
Citera
2019-10-03, 23:31
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholiste
Att polisen är upplärda att skjuta i bålen när mongon dyker upp med plastvapen tycker jag låter osannolikt, så det skulle jag vilja ha källa på. Om det ändå vore så, så kan du förklara varför dom i så fall träffar 2 av 25 i ryggen. Instatsstyrkan brukar skjuta, och träffa i huvet(se rån Bräkne Hoby, Södertälje(Nova). Utan 25 skott. Du har ingen vapenutbildning alls, det är jag HELT övertygad om. Dock skulle du nog vilja bli polis, vilket du av klara skäl inte får bli. Är du möjligtvis ordningsvakt? Jag ÄR utbildad i Försvarsmakten, det är absolut inte du.

Har du en KÄLLA på att polisen VISSTE att det var ett MONGO med ett plastvapen? Oj du är utbildad inom försvaret. Skulle du kunna redogöra för nermonteringsschemat för en AK:5a?
Citera
2019-10-03, 23:31
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Vem fan har nämt 90 grader, det är ju fan ännu värre att 3 poliser skjuter så i dom positionerna du nämner! Men eftersom du inte ÄR utbildad(som aktuella poliser) förstår du inte detta
Värt att nämna att det faktiskt inte är 3, utan fyra poliser som skjuter, varav Agnes Olsson inte blir åtalad.
Citera
2019-10-03, 23:32
Bannlyst
Citat:
Att polisen är upplärda att skjuta i bålen när mongon dyker upp med plastvapen tycker jag låter osannolikt, så det skulle jag vilja ha källa på. Om det ändå vore så, så kan du förklara varför dom i så fall träffar 2 av 25 i ryggen. Instatsstyrkan brukar skjuta, och träffa i huvet(se rån Bräkne Hoby, Södertälje(Nova). Utan 25 skott. Du har ingen vapenutbildning alls, det är jag HELT övertygad om. Dock skulle du nog vilja bli polis, vilket du av klara skäl inte får bli. Är du möjligtvis ordningsvakt? Jag ÄR utbildad i Försvarsmakten, det är absolut inte du.

Aha, det finns en vapenutbildning( som du gått) där man lär sig att kulornas skadeverkan varieras beroende på vilka diagnoser och utseende en gärningsman har.

Och du kan även direkt och på milliesekunder se skillnad på en vapenreplika och ett riktigt vapen?

Tips: se till att sälja dina färdigheter pronto, du kommer att bli mångmiljonär på studs även om du så bara gör en krona i vinst på varje kursdeltagare för det finns inte en enda vapenutbildning i världen där man lär sig detta...helt enkelt för att det inte är möjligt( förutom hos dig då).

Skotten i ryggen kommer troligtvis av att dom stod på sidan och killen vred på kroppen i skottögonblicket, något som INTE är obekant för någon som säger ha utbildning i vapen och själv skydd, och dessutom äger man nödvärnsrätt även för annan persons räkning, och då kan det MYCKET väl var helt och fullt inom ramen att skjuta i ryggen med flit.

Den enda utbildning du har är yrkessärskolans gymnasium, så enkelt är det lille vän
Citera
2019-10-03, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Värt att nämna att det faktiskt inte är 3, utan fyra poliser som skjuter, varav Agnes Olsson inte blir åtalad.

Nej, tre som sköt, en som inte blev åtalad.
Citera
2019-10-03, 23:34
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja självklart, för ser någon som riktar vapen mot en ut på ett visst sätt så är det bara " tough luck"...för ser man ut på ett visst sätt så FÅR man rikta vapen mot polis och polis får absolut inte försvara sig?

Tror inte det är poliserna som framstår som idioter riktigt

Men vi säger att det hade varit väsentligt att han var en mongoloid( vilket det inte är men vi kan låtsas) så NEJ. Mänskliga hjärnan har vissa begränsningar i att ta in sådant man inte tittar efter, och att fundera på om någon har downs syndrom vid vapenhot....behöver jag ens säga mera

Här har du en film som visar det jag beskriver rätt så väl.

https://www.youtube.com/watch?v=4q4xkVr1uFA&t=2s

Dessa poliser får man - med största trolighet -anta att de inte visste hur någon med Downs syndrom ser ut. Det borde de ha haft kunskap om, det ska man kunna avkräva av en polis. Nu visste de inte det, ingen av dessa poliser hade någonsin tidigare sett någon med Downs syndrom. Den totala bristen föranleder det som händer. Skulle de ha haft den insikten så skulle de ha förstått att det inte var ett riktigt vapen. Hela detta scenario handlar om ren och skär dumhet och idioti från polisernas sida.
Citera
2019-10-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Har du en KÄLLA på att polisen VISSTE att det var ett MONGO med ett plastvapen? Oj du är utbildad inom försvaret. Skulle du kunna redogöra för nermonteringsschemat för en AK:5a?
Så du svarar min fråga med en motfråga? Var är din källa på att polisen är utbildad på att skjuta i bålen. Nermonteringsschema är inte en term jag känner igen😄
Citera
2019-10-03, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Suck, det är ingen som invänder mot att poliserna upplevde ett hot och använde nödvärn. MEN, vilket jag skulle tro polisen redan har gjort eller kommer göra, är att förändra en del rutiner därför att man tycket det är orimligt att man försätter poliser i en situation där de känner sig tvungna att skjuta 25 skott, även om det är nödvärn. Att poliser hamnar i situationer där de kan behöva skjuta ett fåtal skott är så gott som oundvikligen men att hamna i situationer där de skjuter 25 skott går definitivt att påverka. Men om man försöker normalisera det och bara skrika nödvärn så är risken stor att det sker igen.

Att försöka undvika sådana situationer som öht kan leda till skjutning med div strategier är inget nytt, det har man tillämpat på skolan länge, kallades nationell bastaktik förr, nu heter det något annat som jag just nu har glömt.

Men så länge det uppstår situationer man inte kan förutspå, då kommer också sådana här situationer att uppstå, oavsett om det i stunden leder till 5 eller 25 skott avlossas.

Vill vi inte detta ska ske igen så är nr 1 att idioter som får för sig att leka på stan med saker som liknar vapen LÄR sig att ge fan i detta, så enkelt är det.
Citera
2019-10-03, 23:39
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:

Finns domen att läsa? Vettigare än detta back and forth med den påstådda polisen ondskawhatever, m.fl...
Citera
2019-10-03, 23:42
Bannlyst
Citat:
Var är din källa på att polisen är utbildad på att skjuta i bålen.

Varsågod( om du nu klarar att ta till dig informationen, tvivlar iofs).

Citat:
Om polisen skjuter mot en person ska de sträva efter att bara för tillfället oskadliggöra personen. Skotten ska i första hand riktas mot benen, men om omständigheterna kräver det får polisen skjuta direkt mot överkroppen – till exempel om den hotfulla personen befinner sig nära i avstånd och angreppet går fort.

En sådan situation var det här, alltså, polisen är LÄRDA att man skjuter i bålen vid sådana situationer. Så enkelt är det.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in