2019-10-03, 22:01
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det ligger något i din tankegång här; dessvärre är han troligtvis utrustad med ett annorlunda känsloliv än gemene man, om han har utfört gärningen.

Jo jag antar att det är på det viset ,sorgligt nog ,många blir då drabbade ....med sina hjärtan i sorg för resten utav sina liv .Det är så tragiskt och det finns ingenting som kan gottgöra det som gjorts ...
Citera
2019-10-03, 22:06
Medlem
landbandys avatar
Någonting säger mig att SD kommer manipulera halva rättssalens personal som sitter där, när han skall frågas ut ,så hur det kommer gå vet väl bara han ,tokigt nog ?

Önskar att LW skrivit dagbok på samma sätt som Tova ,så att bådas sanning i den här soppan får komma fram,rent geomässigt är allt det här som ett stort j-a träsk där saker och ting ligger och pyser under ytan ...illa.
Senast redigerad av landbandy 2019-10-03 kl. 22:24.
Citera
2019-10-03, 22:21
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han har dock rätt. Man behöver inte ha träffat någon av de inblandade eller känna dem personligen, för att veta hur polis och rättsväsendet bedömer hot och ofredande. Och därav kan man göra vissa antaganden (om LW aldrig anmält något som kan anses innefatta ett hot).

Vi får ju tänka på att hon uppfostrats kristet och att då antar jag att man tror gott om de flesta människor .

Sen kan jag ju tycka att det hade varit finare om hon inte legat med en gift man ,för det är ju inte direkt godhet ...hmm...

Vet ju inte om SD manipulerade henne att tro att det inte gjorde HD någonting ,och kanske att hon var tvungen att till slut faktiskt fråga HD rent personligen hur det låg till med detta ,då när de fikade ?

Hon kanske hade ett samvete som gnagde titt som tätt omkring det som hon och SD pysslade med ?
Senast redigerad av landbandy 2019-10-03 kl. 22:26.
Citera
2019-10-03, 22:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Någonting säger mig att SD kommer manipulera halva rättssalens personal som sitter där, när han skall frågas ut ,så hur det kommer gå vet väl bara han ,tokigt nog ?

Önskar att LW skrivit dagbok på samma sätt som Tova ,så att bådas sanning i den här soppan får komma fram,rent geomässigt är allt det här som ett stort j-a träsk där saker och ting ligger och pyser under ytan ...illa.

Det är fullt möjligt att Lena lämnade efter sig anteckningar och annat material där hennes sida framgår.
Det tror jag.
Citera
2019-10-03, 22:36
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är fullt möjligt att Lena lämnade efter sig anteckningar och annat material där hennes sida framgår.
Det tror jag.

Ja kanske ...

Verkar som om det inte är någon mening med äktenskapliga löften när ingen kan hålla dem ...
Lika bra ingen är gift så får alla använda sitt eget förnuft för att från dag till dag få ett bra liv med eller utan någon .

Nu orkar jag inte skriva mer för allt är ändå en sörja ,inget kommer bli bättre och alla är vi nedstämda utav vad som hänt ,Ha det gott kära folk.
Citera
2019-10-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Varifrån kommer den uppgiften? Att HD inte visste om USA-resan?
Från någon som sa sig vara hennes arbetskamrat... Graden av trovärdighet är, som allt annat som skrivs här, upp till var och en att förhålla sig till..
Senast redigerad av Osamaj 2019-10-03 kl. 23:10.
Citera
2019-10-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Från någon som sa sig vara hennes arbetskamrat... Graden av trovärdighet är, som allt annat som skrivs här, upp till var och en att förhålla sig till..

Sa inte arbetskamraten att föräldrarna INTE betalt resan. Det noterade jag däremot.
Citera
2019-10-03, 23:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag tar mig friheten att svara även om du tycks adressera någon annan. Min fetning ovan.
Inget av dina exempel kan ha skickats från SD till LW via sms. Skulle smsen ha innehållit dina exempel så hade man inte funderat på termen ofredande. Dina exempel innehåller direkta hot och det är här ni går vilse, ni som ofta vill förvanska vad den första och återtagna anmälan handlade om. Ni försöker gång på gång få det eventuella ofredandet till något mycket större än polisen ens funderade på.

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Viktigt att notera är att polisen alltid råder drabbade till att blockera det nummer som ofredar.
Fetad text: dödshot eller hot om misshandel kan ju ha uttryckts vid något annat tillfälle, en kort tid innan dödsmisshandeln. Att hon anmälde SD för ofredande och trakasserier i nov. 16 säger ingenting om att obehagligheterna avtog vid just denna tidpunkt. Och mycket riktigt så tar han till fysiskt våld två månader senare. - Slutade det där eller trappades trakasserierna upp för att till sist komma att innehålla direkta hot; vad kan vara mest sannolikt i just det här fallet, om vi utgår ifrån att SD är gärningsmannen?
Citera
2019-10-03, 23:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag ber om ursäkt, hade ingen aning om att man var tvungen att bli inbjuden för att svara på inlägg i ett diskussionsforum.

Här kommer mina svar på dina frågor: "Jag ska döda dig" är mer än illa, det är ett hot. ”Träffar du någon annan så skall jag döda dig” är varken dumt eller okej, det är olagligt. Din sista fråga om jag kan komma på något värre själv får jag nog passa på. Jag har inte fantasi nog för det.

Känns det inte skönt på något sätt att förstå att MGM aldrig sände sms som dina exempel?

Något värre skulle kunna vara ”jag ska döda både dig och dina barn”?

Vi kan inte veta vad dom föregått mordet. Inte heller vad som har hänt innan anmälningarna.
Om mycket allvarliga hot har skett utan att det finns bevis för det, då vet iaf L*ena att det är meningslöst att anmäla.
Jag blir inte riktigt klar med varför anmälan om ofredande ( hot om att offentliggöra sms/ bilder) som stod under allmänt åtal, inte drevs vidare.
Och anmälan om ofredande, den lades ned.

Det kan även vara så att om allvarliga hot har yttrats utan vittnen, så har SD kunnat säga till LW att det inte är meningsfullt att anmäla. Ord kommer att stå mot ord.

Hot innan bilincidenten kan t ex vara anledningen till att hon berömde dig för att driva anmälan vidare. Det famns en hårt maskad del i anmälan.
Kanske står det något om tidigare allvarliga hot i de maskade delarna?
Citera
2019-10-04, 00:05
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här med det allmänna åtalet har jag undrat över ett antal gånger.
Även om LW inte ville medverka längre, vad är det som avgör att ärendet avslutas när LW drar tillbaka sin anmälan?

I det här falletfinns ju de sparade sms:en och mms:en. Om det lyder under allmänt åtal, varför kan man inte gå vidare?
I så fall kan man ju tvinga henne att lämna in bevisen? Och hon kan ju inte dra tillbaka sin anmälan?

Det känns som att det är något jag antingen inte fattar eller att det är något som inte stämmer här?

Jag vet faktiskt inte. När Mikael Nyqvist kommenterade beslutet sa han att han la ner förundersökningen för att hon inte längre ville medverka - och att ofredanden som sker på allmän plats faller under allmänt åtal, men att det är annorlunda ut om brottet begås i tex en bostad.

https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2

Kanske har att göra med brottets karaktär också, en misshandel är man väl tex tvungen att utreda även om offret drar sig ur. Osäker på om detsamma gäller ofredande, men nu killgissar jag bara. Det finns lyckligtvis långt mer juridiskt kunniga än jag i tråden (calling Netherworld, Remark, Champagneoclock) som kanske vet varför målsäganden kan avbryta en förundersökning?

Citera
2019-10-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag vet faktiskt inte. När Mikael Nyqvist kommenterade beslutet sa han att han la ner förundersökningen för att hon inte längre ville medverka - och att ofredanden som sker på allmän plats faller under allmänt åtal, men att det är annorlunda ut om brottet begås i tex en bostad.

https://www.metro.se/nyheter/uppgift-lena-wesstrom-anmalde-utpekad-man-for-ofredande-tog-tillbaka-anmalan-kUkU.kwFzI2

Kanske har att göra med brottets karaktär också, en misshandel är man väl tex tvungen att utreda även om offret drar sig ur. Osäker på om detsamma gäller ofredande, men nu killgissar jag bara. Det finns lyckligtvis långt mer juridiskt kunniga än jag i tråden (calling Netherworld, Remark, Champagneoclock) som kanske vet varför målsäganden kan avbryta en förundersökning?

Du har rätt; ofredande faller tyvärr inte under allmänt åtal om inte ofredande skett på allmän plats. Om brottet anses styrkt och du vill driva det till åtal måste du göra det själv.
Citera
2019-10-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ingen är dömd för något våld.

Jag svarade en annan skribent, på en direkt fråga. Så nu gillar du att det avgörs i domstol?

Nä, det sker mycket mycket våld idag som inte lagförs, det har du rätt i.

Ja, jag har hela tiden trott och hoppats att SD åtalas och döms för mord på LW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in