Citat:
Ursprungligen postat av
Strof
Absolut. Håll dig till detta du. Men en fråga så här innan vi lämnar dig åt ditt öde. Rent hypotetiskt bara för att känna dig på pulsen om vad du tycker är okej och inte okej. Vad tycker du skulle vara illa utav SD att skicka till LW? ”Jag ska döda dig” vore det illa tex? Eller tex ”Träffar du någon annan så skall jag döda dig”. Vore det dumt eller helt okej? Eller kan du komma på något värre själv?
Jag tar mig friheten att svara även om du tycks adressera någon annan. Min fetning ovan.
Inget av dina exempel kan ha skickats från SD till LW via sms. Skulle smsen ha innehållit dina exempel så hade man inte funderat på termen
ofredande. Dina exempel innehåller direkta hot och det är här ni går vilse, ni som ofta vill förvanska vad den första och återtagna anmälan handlade om. Ni försöker gång på gång få det eventuella ofredandet till något mycket större än polisen ens funderade på.
Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
Viktigt att notera är att polisen alltid råder drabbade till att blockera det nummer som ofredar.